Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Jeep Wrangler 2.8 CRD – Water bij de wijn

Zonder ingrijpende wijzigingen door te voeren, heeft Jeep van het huidige modeljaar geprofiteerd om de Wrangler aan te pakken. Het relaas van een bijzonder lichte facelift.

De aanpassingen hebben vooral betrekking op het interieur van de auto. Langs de buitenkant herken je het faceliftmodel uitsluiten door de hardtop die voortaan de kleur van de carrosserie aanneemt. Maar de Wrangler behoudt dus zijn typische gezicht, waardoor je hem uit duizenden kan herkennen. Een sympathieke look, en zo lijken veel mensen er over te denken.

Maar aan de binnenkant evolueert hij dus wel, met om te beginnen een heel nieuwe boordplank, die er leuker uit ziet. De plastics blijven hard, maar zijn wel van betere kwaliteit dan weleer. Ook duiken enkele welvingen op in het design van de boordplank en de handgrepen van de deuren. De knoppen zijn wat verfijnd en her en der duikt zowaar een streepje chroom op. Bovendien kan je uit verschillende kleuren kiezen voor de afwerking van het interieur.

Daarnaast verbetert de uitrusting. Zo duikt een multimediasysteem op dat navigatie combineert met een harde schijf van 30 Gb, afleesmogelijkheden van iPod of van muziek op een USB-stick. Alle functies zijn te bedienen via een aanraakscherm en via toetsen aan het stuur.

Echte 4x4

Uiterlijk mag hij dan wat zachter worden, zijn terreincapaciteiten blijven onaangetast. De Wrangler is niet voor niets een nazaat van de enige echte Jeep. Dus een enkeldiep modderbad, of een rotsenformatie, allemaal geen probleem. Daarvoor moet je wel kunnen omspringen met de vergrendelbare differentiëlen en met de manuele transferbak die de lage versnellingen inschakelt. In deze tijden van Terrain Response, niet zo eenvoudig meer.

Op de weg lijkt de Wrangler ons wat comfortabeler dan zijn voorgangers. De starre achteras schudt nog steeds de passagiers achteraan wat dooreen op oneffenheden, maar het geheel lijkt ons beter onder controle gehouden. Natuurlijk spelen de grote wielen en de lange veerweg – inherent aan het design van de Wrangler – hem wel parten wanneer het op stuurprecisie aankomt, maar laat het ons zo stellen: voor de Nürburgring is hij sowieso niet ontworpen.

Zuinig?

Voor de dieseloptie is het de 2.8 CRD-motor die de dienst uitmaakt. Hij is voortaan goed voor 200 pk en 410 Nm, wat voldoende is voor de Wrangler of voor zijn lange wielbasis-broer Unlimited. Er is keuze uit 2 versnellingsbakken: een manuele zesbak en een vijftrapsautomaat. Hoewel die laatste vooruitgang geboekt heeft op het vlak van schakelcomfort en respons, blijft hij wat achterop hinken en komt de motor zelden tot zijn recht. De manuele keuze lijkt ons dus de beste, ook al omdat je hier een start/stop-systeem bij krijgt dat het verbruik doet dalen. Officieel bedraagt het gemiddelde 7,1 l/100 km (CO2: 187 gr/km), maar tijdens onze test (met de automaat) bleven we hangen op 11,2 l/100 km.

De Wrangler 2.8 CRD is beschikbaar in 3 versies en begint vanaf 28.900 euro. De lange Unlimited start aan 31.900 euro.

Klik hier voor alle nieuws over het merk Jeep

Klik hier en zoek uw occasie Jeep Wrangler 2.8 CRD tussen de duizenden tweedehands auto’s.

Klik hier voor een overzicht van Jeep Wrangler 2.8 CRD, en een selectie van tweedehandse

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Jeep Gladiator review

Jeep Gladiator: Veroveraar van de toekomst? (2021)

Autotests · Jeep
AS24 Jeep Wrangler 4xe 2021 banner

Jeep Wrangler 4xe: 4x4 met groene ambities?

Autotests · Jeep
AS24 Jeep banner

Jeep Compass: naar Europa en verder

Autotests · Jeep
Ontdek meer