Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Jaguar i-Pace – “De speeltijd is voorbij, Tesla”

In maart in Genève moet Jaguar hem in vol ornaat aan de wereld tonen. De i-Pace, Jaguars eerste 100 procent elektrische auto, is klaar om nog deze zomer bij zijn eerste klanten te belanden. Wij mochten al een eerste keer meerijden.

Op het moment dat wij op de passagiersstoel van de Jaguar i-Pace plaatsnemen, bevindt hij zich nog in zijn finale testfase. Vanwaar dus het camouflagepak, en zelfs een gecamoufleerde boordplank. De i-Pace is een stuk kleiner dan de F-Pace, waarvan hij de ophanging overneemt. Maar qua formaat doet hij meer denken aan de kleinere E-Pace. Zowel de E-Pace als de i-Pace zullen overigens op dezelfde productielijn worden geassembleerd, bij Magna Steyr in het Oostenrijkse Graz.

Vierwielaandrijving

Qua afmetingen mag hij dan meer E-Pace zijn, de prijs zal enkele segmenten hoger liggen. 81.500 euro moet hij kosten, zo wordt gefluisterd. Maar Jaguar maakt meteen duidelijk dat het geen half werk heeft geleverd. De i-Pace is een volledig nieuw concept. Net als Tesla bestaat de hele vloerplaat tussen de wielen uit batterijen. Zo, Tesla, het woord is er uit. De i-Pace wordt het eerste echt salvo van een grote constructeur naar de Amerikaanse techreus. En de eerste indrukken maken duidelijk dat de speeltijd voorbij is voor Tesla, dat er enkele grote concurrenten bij krijgt de komende maanden. Naast Jaguar rolt Audi ook zijn eerste elektrische SUV uit dit jaar.

Het batterijpack bestaat uit 432 cellen in modules van 12 verpakt. LG levert de 90 KwH nikkel-magnesium-cobalt batterij. Het systeem werkt met 400 Volt en heeft een bruikbare capaciteit van 84,7 kWh. Zowel op de vooras als op de achteras steekt een elektrische motor. Vierwielaandrijving dus, al is er geen fysieke verbinding tussen beide motoren, de hele aandrijving wordt via software geregeld. Beide motoren kunnen elk 200 pk en 350 Nm in de strijd werpen, maximaal 400 pk en 700 Nm dus. Precieze cijfers hebben we van Jaguar nog niet gekregen, maar hij voelt bijzonder snel aan tot 100 km/u, waarna het vermogen wat afneemt.

Niet ‘ludicrous’

In tegenstelling tot Tesla beschikt de i-Pace niet over een ‘ludicrous mode’. “Wij willen geen auto die even knalt. Hij moet de hele tijd de prestaties van een gewone Jaguar evenaren. Dat was onze doelstelling.” Doorgaans ligt de nadruk meer op achterwielaandrijving dan op vierwielaandrijving. De i-Pace voelt al meteen erg comfortabel aan. Bij een gewone rijstijl primeert stilte, mag het wat dynamischer zijn dan komt er ook een karakteristiek gezoem de kop opsteken. Waar een Model S van Tesla in rijdynamiek toch snel log aanvoelt, houdt de i-Pace zich goed overeind. De instant respons op het gaspedaal levert snedige acceleraties op uit de bochten. Dit voelt allemaal erg leuk aan, en bovendien is hij zelfs met 22-duims wielen nog erg comfortabel.

500 kilometer ver

Jaguar streeft een gehomologeerd rijbereik van 500 kilometer na in de NEDC-cyclus. Dat zal in de praktijk toch moeten overeenstemmen met minimaal 300 tot 350 kilometer in het echte leven, minder zou ontgoochelend. Jaguar schept nog geen duidelijkheid over de laadtijden, maar met een dergelijke omvangrijke batterij zal een snellader onontbeerlijk zijn.

Jaguar heeft nu al 4.000 reserveringen binnen, terwijl de orderboekjes pas openen in maart. Voor 89 procent van die klanten is dit de eerste keer dat ze een Jaguar kopen. Een auto met heel wat vernieuwingspotentieel dus voor een merk dat wat gevangen zit in zijn eigen traditionele imago.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

AS24 Jaguar XF banner

Jaguar XF: over het hoofd gezien?

Autotests · Jaguar
Jaguar-XE-2020-1600-09

Jaguar XE 2020: Nieuw leven in de brouwerij

Autotests · Jaguar

Test: Jaguar XF Sportbrake 2.0 25t – Bon, dan maar op benzine

Autotests · Jaguar
Ontdek meer