Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Ford Ecosport facelift – Back in the game

Denk maar niet dat de facelift van de Ford Ecosport alleen maar plastische chirurgie is. Ford herwerkte zijn kleine SUV tot in de laatste details om hem op het niveau te brengen van de Europese concurrentie, om zo meer kans te maken in een competitief segment.

De Ford Ecosport wordt sinds 2014 uit Indië geïmporteerd. Hij liet Ford toe om zijn eerste stappen te zetten bij de kleine SUV’s. Alleen had de auto het moeilijk om zijn afkomst te verbergen, en werd hij op heel wat punten afgerekend omdat hij ver verwijderd bleef van de standaarden die de Europese concurrenten zetten. Dat was het verleden. De vernieuwde Ford Ecosport wordt voortaan in Europa geproduceerde, in Roemenië. Ford stelt dat het bij die operatie 2.300 onderdelen heeft vervangen. Dat verandert veel, zoniet alles.

Hoger op de ladder

Uiterlijk is de vernieuwde Ecosport meteen te herkennen aan zijn trapeziumvormige radiatorrooster. Dit geeft een meer expressief gezicht, de Ecosport wordt zo wat minder braaf dan voorheen. Bovendien kan je hem ook verder op smaak brengen via de afwerking in twee kleuren, met tot 17 mogelijke combinaties. Er is ook een ST-Line die hem wat stoerder maakt.

Het grote verschil merk je vooral aan de binnenkant. Het hele meubilair is vernieuwd, met een design dat geïnspireerd is op dat van de nieuwe Fiesta. Centraal biedt een aanraakscherm toegang tot het online multimediasysteem SYNC3. Audioliefhebbers kunnen opteren voor een B&O Play hifi-installatie. In de uitrusting komt er een verwarmde voorruit bij, en een dodehoeksensor.

Een duidelijk luxueuzer Ford Ecosport, en dat laat hij ook zien in de materiaalkeuze. Zo krijgt hij zachter gevormde plastics voor de hogere gedeeltes van het dashboard, en een afwerkingskwaliteit die op het niveau staat van de concurrentie. Wel is de zijdelings openende kofferklep gebleven, en dat is in krappe parkeerplaatsen een onhandige oplossing. Jammer, want voor het overige is de Ford Ecosport best ruim voor zijn omvang. De koffer van 356 liter beschikt over een variabele vloerplank waardoor je een volledig vlakke laadvloer krijgt.

Efficiënt, maar gezapige automaat

Voor de mechaniek doet Ford nog uitsluitend een beroep op de 1.0 driecilinder turbobenzine, met drie keuzes: 100 pk, 125 pk of 140 pk. Die motor is zo bruisend als we ons hem herinneren uit de Fiesta, toch in de twee krachtigste versies die we konden testrijden. Hij is te combineren met een uitstekende manuele zesbak die zich strak en precies laat bedienen. In optie is er ook een automaat met de 125 pk-motor, maar die is meer voorbestemd voor gezapige bestuurders. In elk geval is de Ford Ecosport ondanks zijn naam niet de meest sportieve keuze. Hij stuurt wel precies en houdt goed de weg, maar zijn soepele ophanging in combinatie met het hoge zwaartepunt maken toch dat je best wat reserve houdt. De liefhebbers van vierwielaandrijving moeten nog tot het midden van 2018 geduld uitoefenen, want pas dan komt de 1.5 TDCi met 125 pk. Ook een 100 pk sterke diesel staat nog gepland. Vierwielaandrijving komt alleen met de TDCi.

Ford Ecosport 1.0 Ecoboost
Motor: driecilinder turbobenzine, 998 cc
125 pk bij 6.000 opm
170 Nm bij 1.400 – 4.500 opm
0-100 km/u: 12,7 sec
Top: 180 km/u
Verbruik: 5,2 l/100 km
Testverbruik: 7,6 l/100 km
CO2: 119 g/km
Prijs: 18.500 euro

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

2023 FORD BRONCO BADLANDS 01

Test: Ford Bronco, guilty pleasure (2023)

Autotests · Ford
Ford Focus ST Track Pack (2023) banner

Test: Ford Focus ST Track Pack, de perfecte hot hatch? (2023)

Autotests · Ford
Ford Ranger Raptor (2023) banner

Ford Ranger Raptor: atletische kolos

Autotests · Ford
Ontdek meer