Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Citroën C3 Picasso – Als het om de ruimte gaat

Waar Italianen de mensen zijn van het fraaie design, kan de Fransen het slimme ruimtegebruik worden toegeschreven. Citroën is een belangrijke speler tussen de ruimtewagens en er was nog best plaats voor een kleiner model.

Dat is de nieuwe C3 Picasso die op meerdere fronten uiterst verrassend voor de dag komt. Citroën lijkt nog steeds met een historisch probleem te kampen. Want het gros van de automobilisten denkt bij een Citroën nog steeds aan de 2CV en DS, auto's die geschiedenis hebben geschreven en ook nu nog deel uitmaken van ons straatbeeld. De modellen die daarna kwamen liggen wat minder voorop het netvlies. En toch is het Citroën-programma van tegenwoordig niet meer te vergelijken met wat er tientallen jaren geleden door het merk werd aangeboden.

Overbevolking Alle grote problemen in de wereld zijn in feite toe te schrijven aan de overbevolking. En dat betekent dat we met z'n allen de ruimte om ons heen zo efficiënt mogelijk moeten gebruiken. Ook de ruimte op de weg of in het parkeervak voor de deur, voor wie geen oprit heeft en de eigen garage voor andere doeleinden wordt gebruikt. Toch willen we een auto waar we met minimaal vijf man in kunnen en ook nog behoorlijk wat vakantiebagage meenemen. En dat ligt aan de basis van het principe van de ruimtewagen.

Grootmeester De Citroën C3 Picasso, de derde Citroën die de naam van de grootmeester draagt, is een volwaardige ruimtewagen. Het is maar nauwelijks te geloven dat de auto slechts 4,08 meter lang is. Door zijn forse hoogte, breed uitgebouwde spatbordranden en de hoge neus, toont de C3 Picasso namelijk veel groter. De ontwerpers hebben er flink hun lusten op kunnen botvieren. Er is niet geschroomd om voor bijzondere details te kiezen. Kijk maar naar de achterkant. Daar zijn de verschillende lichtfuncties op twee hoogtes aangebracht. Verder is het stootgedeelte van de bumper in glanzend zwart uitgevoerd en zit er een onverwachte knik aan de onderkant van de achterruit. Het profiel oogt hoekig en lijkt wat trekjes van een SUV te hebben. De bolle A-stijl echter is weer typisch Citroën en verwijst ook naar de vijfdeurs C3. Tussen de voorruit en de driehoeksruitjes is een flinterdunne stijl aangebracht, waardoor het zicht van binnenuit bijna panoramisch is. De koplampen hebben een kloek formaat en beschikken over een bijzondere indeling. De nummerplaathouder is samengevoegd met de traditionele grille, terwijl de motor het gros van zijn koellucht via de bumper krijgt. Daarin zitten ook aan weerszijde twee chromen lijsten die stilistisch niet logisch lijken. De mistlampen worden een etage hoger geplaatst en zijn keurig verwerkt in de ook hier glanzend zwarte stootblokken. Typisch is het dat Citroën met veel bombarie haar nieuwe logo aankondigt en dan vervolgens het eerste nieuwe model er niet mee uitrust. Een kwestie van niet synchroon ontwikkeld.

Ruimte Na het openen van de achterklep kijken we in een enorme ruimte die minimaal 385 liter groot is. De uitbreidingsmogelijkheden zijn enorm. Zo kan om te beginnen de vloer van de bagageruimte een etage lager worden gelegd en dat in één handbeweging. De achterbank kent de bekende neerklapmogelijkheid in twee ongelijke delen. Niet bijzonder, maar dat is de eenvoud van het neerklappen weer wel. Het is simpelweg een kwestie van de ontgrendelknop op de rugleuning lichten en de leuning naar voren bewegen. De zitting gaat dan in één vloeiende beweging gewoon mee. Wie verlegen zit om een vlakke laadvloer, die zal de vloerplaat weer in de hogere positie moeten leggen. In dat geval sluit de vloer nagenoeg op de opening van de achterklep aan. De tilhoogte blijkt prettig laag. In het maximale geval groeit de laadruimte tot 1.506 liter en dat is gigantisch als we nog even aan de lengte van de auto denken.

Stemmig grijs Een auto met zoveel plaats voor bagage moet ook uitermate gastvrij zijn voor passagiers. En dat is de C3 Picasso beslist. Vier tot vijf volwassenen hebben er volop been- en hoofdruimte. Alleen kan de bestuurder last hebben van de iets te brede middenconsole, waar je met de rechterknie constant tegenaan zit. De voorstoelen beschikken over een zitting van bescheiden lengte, maar dat is niet zo bezwaarlijk omdat de zithouding netjes rechtop is. De hoofdsteunen zijn ver genoeg in hoogte afstelbaar en ook de verstelling van de stoelen zelf is in orde. Citroën biedt naast de bekledingsstof in stemmig grijs ook meer gedurfde tinten, maar dat terzijde. Achterin zitten de twee buitenste passagiers uitstekend, de middelste moet echter niet al te breed zijn. Bij gebruik door twee achterpassagiers kan een uitklapbare middenarmsteun worden gebruikt. Tegen de rugleuning van de voorstoelen zitten de bekende klaptafeltjes voorzien van een leeslampje. In de vloer zijn extra opbergvakken gemaakt, maar die verdwijnen als er vloermatten overheen worden gelegd.

Digitale klokken Het instrumentarium is bijzonder van opzet. Het staat midden op het dashboard en is volledig digitaal uitgevoerd. Het linker deel wordt via de voorruit van achteren door de zon beschenen en kent in het donker uiteraard een elektrische verlichting. Het omvat de duidelijk afleesbare snelheidsmeter en daarnaast de kilometerteller, brandstofmeter en toerenteller, die wat minder eruit springen. Het middelste paneel geeft de bevindingen van de boordcomputer weer als ook de uitlezing van de radiofrequentie en de tijd. Helemaal rechts zijn de controlelampjes gegroepeerd. De Exclusive-uitvoering beschikt standaard over een volledig automatische klimaatbeheersing met gescheiden temperatuurregeling. Uiteraard is ook voorzien in een af-fabriek ingebouwde audio-installatie.

1.4 VTi Bewust kozen we voor de minst krachtige benzinemotor in de C3 Picasso, gewoon uit nieuwsgierigheid hoe de auto daarmee wegkomt. Dat is de 1.4 liter VTi, een krachtbron die door PSA Peugeot Citroën samen met BMW is ontwikkeld en ook wordt gebruikt in de MINI One. Het is een moderne motor met variabele kleptiming die een vermogen levert van 95 pk en een koppel van 135 Nm. Dat klinkt heel verdienstelijk en dat is het in de praktijk ook, ondanks dat zonder passagiers en bagage al 1.234 kg moet worden voortbewogen. De C3 Picasso maakt absoluut geen slome indruk. Al vanaf lage toerentallen geeft de motor thuis en komt prima met het verkeer mee zowel in de stad als op de snelweg. Wie niet van plan is geregeld een aanhanger te trekken of de auto maximaal te beladen, die komt met de instap benzinemotor prima uit de voeten. De krachtbron is ook beslist niet rumoerig. Verder is voorzien in een prettig schakelende vijfbak. De topsnelheid van 178 km/h en acceleratie van 0 tot 100 in 13,9 seconden klinken niet overdreven vlot, maar vertrouwd u ons maar, de auto rijdt gewoon prettig en komt weinig te kort. Bovendien blijft het brandstofverbruik in de praktijk met 1 op 13 keurig binnen de perken. Jammer alleen dat de auto slechts een C-label heeft.

Comfort Bij een Franse auto hoort natuurlijk een spreekwoordelijk comfort. En Citroën heeft dat bij deze C3 Picasso prima in orde. Wie de C4 Grand Picasso wat gezapig vindt, zal datzelfde commentaar beslist niet op de C3 Picasso hebben. De auto is op een moderne manier comfortabel afgeveerd, helt zeker niet overdreven in bochten, maar weet tegelijk wegoneffenheden prima op te vangen. Verantwoordelijk daarvoor is de onafhankelijke voorwielophanging en de flexibele, dwars geplaatst draagbalk van de achterwielophanging. Tevens een constructie die niet bang is voor een flinke belading. De besturing biedt niet de directheid van een sportwagen, maar daarvoor is de kleinste Picasso ook niet bedoeld.

Prijzen Citroën geeft aan de C3 Picasso prijzen mee die passen bij de instapversies van een middenklasser. De basis 1.4 in Attraction-uitvoering kost namelijk 15.200 euro. De Seduction is completer met airco, mistlampen, grotere wielen en vier extra airbags en komt op 17.000 euro. De C3 Picasso is er tevens met een 120 pk sterke 1,6-liter benzinemotor (vanaf 19.500 euro) en de 110 pk leverende 1.6 liter diesel met roetfilter (vanaf 22.200 euro).

Samenvatting De Citroën C3 Picasso voldoet helemaal aan de eisen van zijn doelgroep. Mensen die een gezin hebben zullen veel plezier en genoegen aan de nieuwe Citroën beleven. Het comfort is op een moderne manier van hoog niveau en de prestaties van de basismotor zijn op z'n minst verrassend. Het afleggen van veel (zakelijke) kilometers is beslist geen straf in deze Citroën. Maar de grootste verrassing zit toch wel in de onverwacht grote interieurruimte en de slimme vindingen om deze optimaal te gebruiken.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Citroen C5 X Review 2022

Citroën C5 X: drie vliegen in één klap (2022)

Autotests · Citroen
AS24 Citroën banner

Citroën Ë-C4: eigenzinnig en elektrisch

Autotests · Citroen
AS24 Aircross banner

Citroën C5 Aircross Hybrid: gewatteerd comfort, gewatteerd vermogen

Autotests · Citroen
Ontdek meer