Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: BMW X6 – De xDrive35i legt de lat nog hoger

De BMW X6 is één van de opvallendste auto´s van de afgelopen jaren. De auto onderscheidt zich echter niet alleen door zijn design. Ook de rij-eigenschappen maken de X6 bijzonder. Hij legt de lat wederom hoger voor de concurrentie.

Als er één fabrikant genoemd kan worden die lef toont, dan is het wel BMW. De afgelopen jaren heeft BMW zowel veel kritiek als veel lof ontvangen als het om design gaat. Nu iedereen enigszins gewend is geraakt aan de bijzondere styling komt de fabrikant uit Beieren notabene met de X6. Dit bijzondere model manifesteert zich als een vierdeurs coupé en een SUV. Niet iedereen zal dat aanspreken. De reacties die we her en der krijgen lopen dan ook zeer uiteen. Je houdt ervan of hekelt het. Wat je echter ook zegt, BMW toont wel lef en de designafdeling heeft een indrukwekkende auto weten neer te zetten. Het front straalt pure agressie uit. De daklijn die langzaam naar beneden afloopt eindigt in een achterwerk dat zijn weerga niet kent. Vooral schuin van voren bekeken lijkt het front zich in het stof vast te bijten, terwijl de brede achterzijde klaar staat om alle remmen los te gooien.

Interieur Het interieur van de X6 oogt veel minder driftig. Hier overheerst juist een zeer opgeruimd, clean en zakelijk karakter. Het dashboard is bovendien grotendeels overgenomen uit de X5. Maar BMW heeft wel gepoogd een extra sportief tintje aan te brengen. De materialen zijn afwisselend toegepast en we zien niet alleen prachtige kunststoffen, maar ook aluminium en chroom. De kwaliteit van de gebruikte delen is van een zeer hoog niveau en de afwerking is van topklasse. Dat kunnen we aan BMW wel overlaten.

Ruimte Met een lengte van 4.87 m, breedte van 1.98 m en hoogte van 1.69 m is de X6 een forse auto. Dat is vooral te merken in het interieur. De voorste inzittenden hebben veel bewegingsruimte en de - in alle richtingen - elektrisch verstelbare stoelen zitten fantastisch. Op de twee achterstoelen - de X6 biedt plaats aan vier personen - is het eveneens goed toeven. Ondanks de lage daklijn kunnen zelfs langere personen (tot 1.90 m) prima zitten. Wie nog wat langer is moet iets onderruit gaan zitten, maar heeft ook dan nog niets te klagen. De kofferruimte is met 570 liter meer dan voldoende en diverse opbergvakjes in het interieur bieden voldoende ruimte voor de losse spullen. Die liggen dankzij de afsluitbaarheid van de vakjes nooit opvallend in het zicht.

Dynamic Performance Control Waar het bij deze auto - en eigenlijk bij iedere BMW - om draait zijn de rijeigenschappen. BMW heeft op dit gebied een naam hoog te houden en weet ons keer op keer te verbazen. Vooral ditmaal. Om maar met de deur in huis te vallen; dit is de best rijdende SUV. De BMW-ingenieurs die verantwoordelijk zijn geweest voor het onderstel verdienen het grootste compliment dat je maken kunt. Ongekend dat een auto met deze afmetingen en proporties gecombineerd met een gewicht van 2.070 kg zo sportief kan rijden. Na de eerste meters begint het al, waarbij meteen opvalt hoe direct en scherp de besturing is afgesteld. Menig sportauto kan hier niet aan tippen. Het onderstel weet bovendien de grens uitzonderlijk ver te leggen. Dat heeft onder andere te maken met een noviteit die BMW in de X6 laat debuteren: DPC. Met Dynamic Performance Control worden (onafhankelijk van het motorvermogen) de aandrijfkrachten variabel en traploos over het linker- en rechterachterwiel verdeeld. Mede daardoor is een hogere bochtensnelheid mogelijk en ligt de grens veel verder weg. Bij BMW vergelijken ze het principe met de techniek van de rupsbanden van bijvoorbeeld een tank. Door meer vermogen naar één van de twee achterwielen te sturen wordt de auto als het ware door de bocht geduwd. Samen met de directe en communicatieve besturing zorgt dit voor een ongekend bochtengedrag. Overhellen? Dat woord is de X6 vreemd.

Zescilinder met dubbele turbo Onder de imposante motorkap van de door ons gereden X6 xDrive35i ligt de inmiddels bekende 3.0 liter zescilinder benzinemotor voorzien van een dubbele turbo. Deze motor ontwikkelt een vermogen van 306 pk bij 5.800 tpm. Nog indrukwekkender is het maximum koppel van 400 Nm dat al bij 1.300 tpm volledig beschikbaar is. Mede daardoor ontpopt deze zich als zeer soepele en onderin opvallend sterke krachtbron. Bij elk toerental en in iedere versnelling is de reactie op het gaspedaal direct en alert. De motor lijkt altijd in de startblokken te staan om te versnellen. Gecombineerd met een vlot en zijdezacht schakelende zestrapsautomaat heeft BMW een geweldige aandrijflijn neergezet. De Bayerische Motoren Werke doet zijn naam wederom eer aan. En wie van een heerlijke zescilinder sound houdt kan zijn hart ophalen. Zowel in als buiten de auto is de klank overweldigend, zonder overdreven te zijn. Wie zich kwaad maakt weet in 6,9 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h te sprinten en kan een topsnelheid van 240 km/h bereiken. Anderzijds biedt de X6 ook veel comfort. Wie niet uit is op een sportieve rit kan genieten van de rust aan boord. Comfortverhogende zaken als elektrische stoelen, een elektrisch verstelbaar stuurwiel en een uitgebreid entertainmentsysteem - dat met behulp van iDrive kan worden bediend - verwent de inzittenden.

Motorengamma en prijzen Ondanks dat wij nimmer vermogen tekort zijn gekomen biedt BMW de X6 met nog een aantal motoren aan. Naast het door ons gereden 'instapmodel' xDrive35i biedt BMW ook een 'instapdiesel' aan. Deze xDrive30d heeft de beschikking over een 3.0 liter 6-in-lijn dieselmotor met een vermogen van 235 pk en een koppel van 520 Nm (prijs vanaf € 78.500,-). Van deze motor is als xDrive35d ook een 285 pk sterke variant beschikbaar. Deze kost minimaal € 83.450,- en brengt maar liefst 580 Nm op het asfalt over. Het benzinegamma bestaat uit de door ons gereden 3.0 liter zescilinder en de machtige nieuwe 4.4 liter V8. De achtcilinder stelt de X6 in staat om daadwerkelijk sportauto's versteld te doen staan. De 406 pk sterke motor met twee turbo's doet de X6 xDrive50i in slechts 5,4 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h accelereren en behaalt een topsnelheid van 250 km/h. Het model kost minimaal € 102.750,-.

Talrijke opties en accessoires Wie zijn keuze wat motor betreft heeft kunnen maken zal eindeloos kunnen staren op de lijst met opties en accessoires. Gelukkig is de X6 standaard al rijkelijk uitgerust met zaken als parkeersensoren achter, 19 inch wielen, een regen- en lichtsensor. Maar ook veiligheidssystemen als ABS incl. Cornering Brake Control, bandenspanningswaarschuwingssysteem, Dynamische Stabiliteits Controle (DSC+), Dynamische Tractie Controle (DTC) en een automatisch Differentieel (ADB-X) met Hill Descent Control (HDC) ontbreken niet. Toch zijn er nog zeven pagina's met opties en accessoires om uit te kiezen. De echte liefhebber zal het nergens aan ontbreken. De door ons gereden High Executive-uitvoering beschikt dan ook over ruim 20 mille aan accessoires.

Conclusie BMW spreekt van de allereerste Sports Activity Vehicle (SAV) ter wereld. Maar wij houden het voor het gemak op een SUV. En wat voor een! De BMW X6 behoort tot de absolute top in zijn segment en zelfs de Porsche Cayenne heeft hier een heel zware dobber aan. Wie een 911 te klein vindt heeft voortaan niet alleen de keuze voor een Cayenne, maar ook voor een X6. De looks zijn revolutionair, de uitstraling gewaagd en zijn voorkomen indrukwekkend. De rijeigenschappen van de X6 zijn van een ongekend hoog niveau en samen met DPC laat de auto zich ongelofelijk scherp sturen. Dat de motorenbouwers hun afkomst niet verloochenen blijkt wel wanneer de zescilinder aan het werk wordt gezet. Kortom; wie over een sportieve SUV praat heeft het voortaan over de BMW X6. En daarmee legt de Zuid-Duitse autofabrikant de lat wederom hoger voor de concurrentie.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

bmw x5 xdrive50e 523

Test: BMW X5 facelift, statige tank (2024)

Autotests · BMW
P90478657 highRes the-first-ever-bmw-x

Test: BMW XM, waarom? (2023)

Autotests · BMW
bmw m2 63

Test: BMW M2, einde van een tijdperk (2023)

Autotests · BMW
Ontdek meer