Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: BMW X4 M40i – Beter dan zijn grotere broers

Hij is visueel minder in het oog springend dan de sportieve M-versies van de BMW X5 en X6. Maar de BMW X4 M40i houdt er een leuk geluid en een best fijne rij-ervaring op na.

Nee, we zijn er nog steeds niet uit of de aanpak van M met de SUV’s van BMW een goede dan wel een slechte zaak is. Maar waar in de X5 onze mening nog naar de negatieve kant overhelde, waren we dan weer veel positiever gestemd over de aanpak in de BMW X4 M40i.

Om te beginnen is er die naamgeving. Door er ‘X4 M40i’ van te maken, geeft BMW zelf aan dat hij toch niet helemaal hetzelfde is als een BMW M4, bijvoorbeeld. Die licht andere filosofie straalt hij ook uit: minder in het oog springend dan de M-versie van de X5, maar toch duidelijk anders. Die boodschap brengen zijn 20-duims velgen en grote uitlaten toch over.

Make some noise

Die laatste liggen ook aan de basis van één van de leukste aspecten van de BMW X4 M40i: zijn geluid. Eindelijk klinkt de zes-in-lijn van BMW nog eens opnieuw zoals het hoort: met flink wat gevoel voor theater, zowel bij de start als naarmate de toeren stijgen. Het gevoel is wel anders natuurlijk, met de beide turbo’s die de 3.0 aan 360 pk en 465 Nm helpen. Hoewel de koppelcurve vlak is van 1.350 tot 5.250 opm, voelt hij toch aan alsof hij sterker wordt naarmate hij hoger in de toeren klimt. Een gevoel dat hij nog versterkt in de sportstand. Hij bereikt zijn piek bij 6.000 opm, maar kan desgewenst tot 7.000 opm trekken. Een sprintje naar 100 km/u in 4,9 seconden is indrukwekkend voor deze toch om en bij 1,9 ton wegende X4. De top is standaard begrensd op 250 km/u. De motor is een verbeterde versie van de zescilinder in de X4 xDrive35i, met elementen uit de M3-motor.

Meer evenwicht

De achttrapsautomaat heeft steeds een goede versnelling vast om meteen knalhard vooruit te gaan bij een kickdown. Omdat de xDrive-vierwielaandrijving de voorkeur geeft aan de achterwielen, houdt hij er de juiste dynamiek op na. Vergis je ook niet: enige waakzaamheid blijft geboden bij een dergelijke machine, al ligt de gripgrens op een hoog niveau. De standaard meegeleverde gestuurde demping geeft afstelmogelijkheden, waarbij hij in de comfortstand goed meevalt voor langere ritten. De dynamische stand maakt hem levendiger in het bochtenwerk, waarbij hij een beter evenwicht weet aan te houden dan zijn grotere broers.

Verbruik blijft beheerst

Wat ook enigszins verbaasde: op langere ritten duikt hij in het echt zonder veel moeite onder 10 l/100 km. Dat is niet zo ver verwijderd van de 8,4 l/100 km (CO2: 199 g/km) die BMW opgeeft. Met wat minder oog voor het milieu maar meer aandacht voor het rijplezier, gaat het richting 14 liter, gemiddeld kan je zeggen dat 10,4 l/100 km een haalbaar gegeven is. Met zijn tank van 67 liter kom je zo makkelijk meer dan 600 kilometer ver.

69.449,16 euro als basisprijs maakt hem natuurlijk exclusief. Zeker wanneer je weet dat daar nog flink wat opties bij kunnen komen die de rekening verder opdrijven. Leder is 1.349 euro extra bijvoorbeeld, het Professional-navigatiesysteem kost 2.500 euro. Duurbetaald plezier, maar alvast een betere keuze dan de nog duurdere M’s in X5 en X6.

BMW X4 M40i
Motor: zes-in-lijn turbobenzine, 2.979 cc
360 pk bij 5.800 – 6.000 opm
465 Nm bij 1.350 – 5.250 opm
0-100 km/u: 4,9 sec
Top: 250 km/u
Verbruik: 8,6 l/100 km
Testverbruik: 10,4 l/100 km
CO2: 199 g/km
Prijs: 69.449,16 euro

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

bmw x5 xdrive50e 523

Test: BMW X5 facelift, statige tank (2024)

Autotests · BMW
P90478657 highRes the-first-ever-bmw-x

Test: BMW XM, waarom? (2023)

Autotests · BMW
bmw m2 63

Test: BMW M2, einde van een tijdperk (2023)

Autotests · BMW
Ontdek meer