Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: BMW X1 xDrive 25d – Eindelijk opgegroeid

De oude BMW X1 viel vaak te klein uit. Hoewel de nieuwe in de lengte minder plaats inneemt, blijkt hij in de praktijk veel handiger dan de vorige generatie X1. Met de 25d motor beschik je bovendien over 231 pk.

Uiterlijk zijn we er niet helemaal uit. Met zijn extra hoogte komt de nieuwe BMW X1 alvast sierlijker uit dan zijn voorganger. En wanneer je hem bekijkt als de stoere versie van BMW’s nieuwe monovolumes (de Active Tourer en de Gran Tourer), dan lijkt het plaatje wel te pakken. Alleen, niet iedereen lijkt hem helemaal serieus te nemen. De badge mag dan nog wel het juiste prestige hebben, het te brave design lijkt tegenwoordig achterop te hinken.Verschuifbare achterbank
Je kan er echter niet omheen, dit is voor een familie een flink handige BMW. 505 liter koffer is 85 liter meer dan voorheen, en dat volume kan nog groeien tot 1.550 liter. De achterbank kan in drie delen plat, supermakkelijk. Op de achterbank beschik je over merkelijk meer hoofd- en beenruimte. Die achterbank kan over 13 centimeter verschuiven.

Het interieur is classic BMW intussen: twee grote tellers en een multimediascherm op de middenconsole. Dat bedien je met de iDriveknop aan de versnellingspook. In ons geval gaat het om een achttrapsautomaat, de enige keuze in de xDrive 25d. Die is overigens ook alleen beschikbaar met de xDrive vierwielaandrijving, waar de kleine X1’s ook met uitsluitend voorwielaandrijving kunnen.

Zo krachtig als een 3.0

Het voordeel: dankzij de xDrive beschik je over meer dan genoeg grip voor de 231 pk (bij 4.400 opm) en 450 Nm (tussen 1.500 en 3.000 opm). In sportstand komt hij bijzonder snel voor de dag. Naar 100 km/u in 6,6 seconden is een indrukwekkend cijfer waarmee deze X1 zelfs menig 3.0 motor op de hielen zit. Een top van 235 km/u is al even impressionant.

Het nadeel van de vierwielaandrijving: je zeult in totaal 1.575 kilogram (onbeladen) mee, waardoor de 2.0 turbodiesel wel zijn werk heeft. De beloofde 5,0 l/100 km (voor 132 gr/km CO2) op standaardwielen haalt hij niet. In EcoPro-modus tekenden we 6,4 l/100 km op, terwijl het gemiddelde bleef steken op 7,6 l/100 km. Het is duidelijk de prijs die je betaalt voor een meer getunede motor. Een zeer aangename diesel voor wie van wat pit houdt, maar aan de pomp hebben we al beter gezien van BMW’s producten.

Op één na duurste X1

Met 43.300 euro hebben we de op één na duurste BMW X1 in handen, alleen de even krachtige X1 25i doet nog beter. Vroeger was het erg duidelijk dat de krachtigste en duurste BMW’s ook de beste waren. In deze tijden zijn we daar niet zo zeker meer van. Is het extra rijplezier wel de 13.000 euro meerprijs waard ten opzichte van de basis X1 18i met voorwielaandrijving (sDrive)? Bovendien moet je dan nog een hele optielijst doorlopen die de prijs van een BMW X1 wel echt astronomisch hoog maakt. Ook op dat vlak blijft BMW zijn oude tradities trouw.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

bmw x5 xdrive50e 523

Test: BMW X5 facelift, statige tank (2024)

Autotests · BMW
P90478657 highRes the-first-ever-bmw-x

Test: BMW XM, waarom? (2023)

Autotests · BMW
bmw m2 63

Test: BMW M2, einde van een tijdperk (2023)

Autotests · BMW
Ontdek meer