Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: BMW 740Le iPerformance xDrive – Politiek correcte limousine

Na de 2-reeks Active Tourer, de 3-reeks en de X5 onderwerpt BMW ook zijn vlaggenschip aan de hybride-behandeling. Onder de motorkap ligt ‘slechts’ een viercilinder. Maar wel een die deel uitmaakt van een pakket dat ons verblufte en wel meer dan één zal boeien.

Het concept is bekend: huw een kleine benzinemotor met een elektrische motor om het verbruik van fossiele brandstof zo ver mogelijk terug te dringen. Naast de hierboven geciteerde modellen zullen ook BMW’s nieuwe 5-serie en de toekomstige X3 een plug-in hybride variant krijgen. De BMW 7-serie recupereert op dat vlak de techniek van de BMW X5 40e, maar dan met enkele wijzigingen.

Welke techniek?

Onder de motorkap moet de 2.0 turbobenzine viercilinder het hardst werken, met zijn 258 pk die beschikbaar blijft tussen 5.000 en 6.000 opm. De turbo kent twee ingangen waardoor hij zijn maximaal koppel van 400 Nm kan vasthouden tussen 1.550 en 4.500 opm. Een elektrische motor van 83 kW en 250 Nm speelt zo vaak mogelijk mee tijdens de opstart en desnoods in zijn uppie tot 140 km/u. In theorie komt hij met elektriciteit 45 kilometer ver, met de vierwielaandrijving xDrive daalt dar naar 42 kilometer. Haalbaar in de praktijk?

Slim rijden

We hebben het al zo vaak gesteld, maar telkens weer blijkt dat je met dit soort auto bijzonder doordacht en anticiperend moet rijden om optimaal met de beschikbare elektrische kracht om te springen. Het eerste goede nieuws is dat dankzij zijn onwaarschijnlijke stilte – zelfs met de benzinemotor is die echt op het niveau van een limousine – je al meteen een rustige rijstijl aanneemt. Maar voldoet het vermogen dan nog wel? Toch wel eigenlijk.

Het tweede goede nieuws komt van het hybride systeem. Selecteer met de navigatie geactiveerd de Auto eDrive-modus en de software bepaalt zelf waar hij het best zijn elektrisch vermogen het best kan gebruiken. Op de snelweg zal hij dan automatisch meer een beroep doen op de benzinemotor om elektrisch te gaan in de stad. Dit is de beste manier om het verbruik zo laag mogelijk te krijgen. Voor het eerst is het ook mogelijk om de batterijen al rijdend volledig bij te laden, eens die tijdens de rit helemaal zijn uitgeput. Op de snelweg is die klus al bij al snel geklaard, maar ze gaat wel gepaard met een flinke stijging van het verbruik, er komt minstens 1 l/100 km bij. Tijdens onze test tussen Straatsburg en Brussel konden we het elektrisch vermogen gebruiken in de stad, en eindigden we met een gemiddeld verbruik van 6,5 l/100 km. Dat elektrisch rijbereik gaat in de praktijk zelden boven 30 kilometer, ongeacht de omstandigheden.

De beste 7-reeks?

Samengevat: je blijft ver verwijderd van de 2 l/100 km, maar dat verbaast natuurlijk niemand. Maar evenzeer moeten we durven toegeven dat een echt gemiddeld verbruik van 6,5 l/100 km een respectabel cijfer is binnen het gamma van de 7-reeks. Wanneer je in de stad ook nog eens de batterijen kan bijladen (een klus die tussen 3 en 4 uur in beslag neemt aan een gewone stekker), krijgt er extra elektrische kilometers bij. Daarnaast zijn er ook nog de grote fiscale voordelen voor dit model, dat voor 100 procent aftrekbaar is. Toch ligt zijn prijs hoog, tussen 97.450 euro en 107.700 euro (met korte of lange wielbasis, met xDrive of niet). Die xDrive is jammer genoeg alleen te verkrijgen met de lange versie, de koffer verliest in het proces 95 liter. Toch zouden we durven stellen dat dit de eigenlijke topper binnen de 7-reeks is.

BMW 740Le iPerformance xDrive
Motor: viercilinder turbobenzine en elektrische motor (113 pk), 1.998 cc
326 pk max
500 Nm max
0-100 km/u: 5,5 sec
Top: 250 km/u
Verbruik: 2,1 l/100 km
Testverbruik: 6,5 l/100 km
CO2: 49 gr/km
Prijs: 107.700 euro

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

bmw x5 xdrive50e 523

Test: BMW X5 facelift, statige tank (2024)

Autotests · BMW
P90478657 highRes the-first-ever-bmw-x

Test: BMW XM, waarom? (2023)

Autotests · BMW
bmw m2 63

Test: BMW M2, einde van een tijdperk (2023)

Autotests · BMW
Ontdek meer