Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: BMW 428i XDrive – X-factor intact?

Een cijfertje meer, twee cilinders minder en een kruisje extra, dat is het saldo van de BMW 428i XDrive, de knappe, snelle en vierwielaangedreven nieuwe coupé uit Beieren.

BMW is een merk van cijferaars geworden. Niet alleen om de stijgende winstcijfers te analyseren, maar ook om het gamma verder uit te diepen, verder te verbreden en optimaal te segmenteren. Zo dook er ook een nieuwe 4-Reeks op met voorlopig de Coupe en Cabriolet in het gamma en weldra ook de Gran Coupé en er achteraan bengelend zelfs de X4. De Duitsers willen echt elke niche in de markt afdichten en slagen erin dat zelfs op een lucratieve manier te flikken.

3 of 4?

De lancering van de 4-Reeks moet ook in die optiek van differentiatie gezien worden, want eigenlijk is dit gewoon de opvolger van de 3 Coupé en Cabriolet die nu zijn eigen naam kreeg. De technische basis is wederom identiek aan die van de 3 Berline, alleen staat de 4 Coupé iets lager in de veren en kreeg hij om breder spoor om zijn sportievere ambities makkelijker te kunnen waarmaken.

De verwantschap tussen de 3- en 4-Reeks is vooral frappant in het interieur, waar de verschillen nauwelijks te bespeuren vallen. Een beetje jammer, aangezien BMW de 4 Coupé toch iets hoger wil positioneren, terwijl dat er nou niet meteen afdruipt.

Op één vlak levert de synergie wel een duidelijk voordeel: de gegroeide wielbasis zorgt achteraan voor enkele centimeters extra beenruimte, zodat de 4 een zeer comfortabele coupé wordt, die rekening houdend met het concept ook een makkelijke toegang achterin verzekert. Een bonus is de neerklapbare rugleuning van de achterbank die de functionaliteit uiteraard ten goede komt.

Vier-in-lijn…

De zes-in-lijn was traditioneel een must in de topversies van de BMW 3, maar die vlieger gaat jammer genoeg niet meer op onder druk van de nieuwe ecologische normen. Op de vooras van de 428i ligt daarom een vierpitter … Buiten het emotionele aspect is dat echter een goede keuze, want de 2 liter Twinturbo is krachtig (245 pk), soepel (350 Nm vanaf 1.250 opm) en wordt helemaal niet geplaagd door een turbogat. Onderweg vergeet je dan ook als snel dat er eigenlijk twee cilinders ontbreken en ook de sound is nog voldoende viriel om het juiste BMW-gevoel te krijgen. Extra troeven van dit nieuwe motorconcept, dat al aan de Euro6-norm voldoet, zijn het lagere normverbruik (6,7 l/100 km) en de geringe CO2-uitstoot (157 g/km).

Nog elementen die bij de 428i XDrive mijn scepsis opriepen, waren de automaat en de integrale aandrijving. Niet meteen de rijsystemen die ik op een sportieve BMW wil, omdat ze nu eenmaal het rijgevoel beknotten. Laat duidelijk zijn dat ik zelf zeker een handgeschakelde en achterwielaangedreven versie zou bestellen. Maar na de testrit, ben ik ook de eerste om toe te geven dat de combinatie van de 428i met de achttrapsautomaat en de XDrive zeer geslaagd is. Zeker voor wie gesteld is op de extra portie comfort en rijveiligheid die deze technologie biedt, zonder dat ze het sportieve karakter van de BMW te zeer fnuikt. De automaat schakelt namelijk erg vlot en de vierwielaandrijving beperkt de rijdynamiek amper.

Meerprijs

Wel hangt aan dit pakket een ‘aangepast’ prijskaartje, want voor de 428i XDrive moet minimum 43.750€ neergeteld worden, zo’n 2.550€ bovenop de ‘basis’-428i, die naar de goede traditie van het huis niet meteen full option wordt geleverd. Wie dus de nodige toeters en bellen wil op zijn fraaie BMW 428i XDrive, zal moeiteloos het factuurbedrag met enkele duizenden euro’s opdrijven.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

bmw x5 xdrive50e 523

Test: BMW X5 facelift, statige tank (2024)

Autotests · BMW
P90478657 highRes the-first-ever-bmw-x

Test: BMW XM, waarom? (2023)

Autotests · BMW
bmw m2 63

Test: BMW M2, einde van een tijdperk (2023)

Autotests · BMW
Ontdek meer