Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: BMW 328i GT – Juiste auto, foute motor

De Gran Turismo wil de comfortkeuze zijn voor wie absoluut met een BMW 3-serie wil rijden. Dat die zelf al een stuk comfortabeler werd intussen, is één zaak. Maar de 3 GT doet daar nog een schep bovenop.

Met de 3-serie GT, verkleint BMW het recept dat het eerder op de 5-serie toepaste. Zowel naar uiterlijk als naar karakter is dit de Saab 900 van BMW. Waar de 5 GT te dik is, komt het lange hatchbackprofiel veel beter tot zijn recht in de 3-serie.

De Gran Turismo is de meest karaktervolle in de huidige 3-serie. Ten opzichte van de Touring is hij 20 cm langer en heeft hij 11 cm meer wielbasis. Dat en 8,1 cm extra in de hoogte, maken van de GT een ruimtewonder. Zeker ten opzichte van de Audi A5 Sportback, zijn directe concurrent. Onder de grote kofferklep schuilt een enorme koffer. Met een inhoud van 520 liter kan je er meer in kwijt dan in de Touring. Alleen beperkt de schuine kofferklep je in de hoogte. Met de achterbank neer, loopt het volume op tot 1.600 liter.

Turbo-power

Indrukwekkende cijfers, en daar zetten we in de 328i GT een indrukwekkende motor tegenover. De 328i is niet langer een zescilinder, maar een geblazen 2.0 viercilinder. Dankzij de twinscroll turbo piekt het vermogen bij 245 pk bij 5.000 opm en 350 Nm tussen 1.250 opm en 4.800 opm. In principe maakt dat je 250 km/u snel en haalt hij 100 in 6,1 seconden. Standaard krijgt hij een manuele zesbak, maar wij testten hem met de achttrapsautomaat. Die is manueel te schakelen, maar werkt het best gewoon in zijn D.

Waar de automaat wonderwel bij het softe karakter van de GT past, is dat minder het geval met de 28i motor. Hij mist wel dat boterzachte karakter en het heerlijke geluid van een zescilinder. Ja, hij is snel. Maar je moet hem wel telkens lanceren om op dreef te komen. Anderzijds, met een gewone rijstijl breng je hem wel makkelijk naar 8,5 l/100 km. Bon, dat is niet de 6,4 l/100 km (CO2: 149 gr/km) die BMW opgeeft, maar wel een pak minder dan je met een 2.5 of 3.0 zes-in-lijn zou halen.

Bevredigend hard

De meerwaarde van de 328i GT: wanneer je wil, kan je er bevredigend hard mee gaan. Dan ontdek je die waarden die de nieuwe 3-serie zo leuk maken om sturen: een lichte voortrein, een neutrale balans die lang blijft duren en waarbij je de auto ook met het gaspedaal kan sturen. Alleen, daar ligt niet de ware roeping van de 3-serie GT. Die wil bestuurder en gezin in de watten leggen tijdens de rit. Ook hier valt hij rijcomfort op van de Modern-afwerking, zelfs zonder dat je met de instellingen gaat knoeien. BMW gaat intussen ver in het aanbieden van online infotainment diensten, maar die zijn intussen makkelijk te vinden in de menu’s. Of hebben we gewoon eindelijk met de iDrive leren werken?

Met een basisprijs van 41.750 euro – en een dure inschrijvingskost – zet de 328i zichzelf eigenlijk buitenspel. De 320d kost 38.400 euro en sluit qua karakter veel beter aan bij deze Gran Turismo: ver rijden in alle comfort.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

bmw x5 xdrive50e 523

Test: BMW X5 facelift, statige tank (2024)

Autotests · BMW
P90478657 highRes the-first-ever-bmw-x

Test: BMW XM, waarom? (2023)

Autotests · BMW
bmw m2 63

Test: BMW M2, einde van een tijdperk (2023)

Autotests · BMW
Ontdek meer