Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: BMW 320i – Onbemind, dus onbekend

De BMW 3 Reeks dankt zijn succes vooral aan de dieselversies. Daarmee raakte de ooit zo populaire 320i in de vergetelheid. Onterecht.

Ik herinner me perfect hoe ik als kleine jongen vol bewondering naar de 320i van onze buurman keek én luisterde. Die BMW was toen een zéér sportieve berline met onder de motorkap een zescilinder, die niet alleen de nodige pk’s bezat, maar ook nog eens overheerlijk klonk. Dat is pure nostalgie, want de laatste jaren gaven in München de turbodiesels de toon aan met hun indrukwekkende kracht en koppelwaarde en wisten zelfs de ooit zo gewaardeerde benzinemotoren wat naar het achterplan te drukken. Gelukkig staat de technologie niet stil, ook niet voor benzinemotoren. En dat leverde opnieuw een fraaie 320i op.

Twinpower Turbo

Anno 2012 ziet het plaatje er wel iets anders uit. BMW kiest resoluut voor downsizing en efficiëntie. Dat betekent dat er door het hele gamma motoren met een kleinere cilinderinhoud opduiken om minder brandstof te verbruiken en dus ook minder CO2 uit te stoten. Om toch geen kracht en souplesse te verliezen werd daarom teruggrepen naar de tweefasige turbolader, die vlot én zuinig rijden toelaat.

Ook de 320i maakt al even gebruik van zo’n Twinpower Turbo en heeft dus een geblazen viercilinder op de vooras liggen in plaats van de gereputeerde zespitter. Emotioneel is dat een opdoffer, daar kan je niet naast. Maar eens daar abstractie van gemaakt, kan je niet anders dan toegeven dat deze aandrijfeenheid goed werk en ook voldoende rijplezier levert. De loopcultuur, de krachtreserve en de elasticiteit waarvoor een zescilinder geloofd wordt, vind je ook in de nieuwe 320i met zijn 2 liter-turbo.

Iets dorstiger

De waarden van deze krachtbron zijn ook vrij fraai met een vermogen van 184 pk en een koppel van 270 Nm. BMW geeft een verbruik van 6,2 l/100 km en een CO2-waarde van 144 g/km op, die telkens nog iets lager uitvallen als je kiest voor de nieuwe achttrapsautomaat in plaats van de standaard handgeschakelde zesbak. In realiteit blijken deze cijfers toch zeer moeilijk haalbaar, zodat je er 1 tot 2 liter moet bijrekenen, afhankelijk van je rijstijl. Dat blijft aanvaardbaar, maar toch slikken de benzinemotoren nog steeds beduidend meer dan de zelfontbranders, die je meestal moeiteloos onder 5 l/100 km houdt. Uiteraard geniet ook de 320i van de brandstofbesparende Efficient Dynamics maatregelen, met onder meer een start-stopsysteem en de Ecopro-functie, die een aangepaste sturing van de motor, de schakelindicator en zelfs de airco activeert om zo zuinig mogelijk te rijden.

Strak sturen

Ook al is een 3 Reeks sedert de moddelwissel meer dan ooit een zeer praktische gezinswagen, met meer zitruimte achterin en een grotere koffer, toch blijft deze BMW een echte ‘drivers car’. De stuurscherpte, de motorrespons en het evenwichtige rijgedrag blijven een referentie in zijn klasse, zelfs al heeft men in München tegenwoordig ook wat meer oog voor rijcomfort en luxe. Met een prijskaartje van 32.200 euro biedt de 320i zeker een faire deal voor de sportief ingestelde bestuurder. Echte diehards zullen deze versie wellicht te discreet en te mak vinden. Zij mogen dromen van de nieuwe M3, maar zullen daarvoor ook meer dan het dubbele moeten neertellen.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

bmw x5 xdrive50e 523

Test: BMW X5 facelift, statige tank (2024)

Autotests · BMW
P90478657 highRes the-first-ever-bmw-x

Test: BMW XM, waarom? (2023)

Autotests · BMW
bmw m2 63

Test: BMW M2, einde van een tijdperk (2023)

Autotests · BMW
Ontdek meer