Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: BMW 320d EfficientDynamics Edition – Zoals beloofd

Met de 320d EfficientDynamics Edition belooft BMW 4,1 l/100 km (CO2: 109 gr/km). En dat voor een 2.0 turbodiesel met 163 pk. Alleen zien we vaak een verschil tussen theorie en praktijk. Niet zo in deze 320d.

4,1 l/100 km geeft de boordcomputer aan, na een rit over gemengd parcours. De snelheid op de snelweg schommelt tussen 110 en 120 km/u. Dit betekent dat je met één tank liefst 1.488 km ver raakt.

Rijcomfort

Maar in tegenstelling tot heel wat andere ecologische modellen, heb je in de BMW ‘Efficient Dynamics Edition’ niet het gevoel dat je als bestuurder grote toegevingen moet doen. Zo is hij wel uitgerust met banden met een lage rolweerstand, maar die doen geen afbreuk aan het gebruikelijke dynamische karakter van de 3-serie. Integendeel, op zijn 16-duims velgen is de 320d ‘ED’ niet alleen de meest comfortabele 3-serie in jaren, maar ook nog eens de meest communicatieve in lange tijd. Hij doet op dat vlak denken aan wijlen de E30 3-serie.

Dubbel karakter

Het leuke aan deze versie van de 320d, is dat je een auto met dubbel karakter koopt. Dankzij de reeks Efficient Dynamics maatregelen, springt hij bijzonder zuinig met de brandstof om. Daarvoor maakt hij gebruik van een aluminium motorblok (de onderbouw), een turbo met variabele geometrie en de jongste generatie common rail inspuiting (1.800 bar inspuitdruk). Dankzij het vliegwiel met dubbele massa, kan hij vlot de lagere omwentelingen aan die de langere eindoverbrenging van de manuele zesbak oplevert. Dit betekent dat je op gewestwegen al bij 70 km/u vlot de zesde versnelling kan inschakelen. Verwacht dan geen flitsende herneming, maar hij blijft toch comfortabel bollen.

Opmerkelijk aan de ‘Efficient Dynamics Edition’ is het kleine verschil met de gewone 320d. Die beschikt over dezelfde zesbak, start/stop, remenergierecuperatie en de afsluitbare luchttoevoor aan de ‘niertjes’. Weinig extra trucjes dus. De ‘ED’ ligt 1,5 cm lager op de weg, heeft een langere eindverhouding en een meer aerodynamisch velgdesign én een dichtgeknepen 2.0 motor. De krachtigste 320d is goed voor 184 pk, de ‘ED’ heeft 163 paarden in de stal. Uiteindelijk bedraagt de winst aan de pomp nog 0,6 l/100 km ten opzichte van de 320d.

228 km/u

Met 163 pk en 380 Nm (tussen 1900 en 2750 opm) beschik je anderzijds over èèn van de krachtigste 2.0 turbodiesels van het moment. Hij is wat trager dan de 320d, maar met een top van 228 km/u en een sprint naar 100 in 8 seconden zeker geen slak. Hierdoor kan je er ook aardig vandoor gaan, wanneer de situatie zich aandient. Goed, dat gaat dan ten koste van het verbruik, maar zelfs bij een lange rit op Franse snelwegen blijft het verbruik mooi in de buurt van 5 l/100 km schommelen.

De 320d ED kost 33.350 euro. Daar moet je nog ettelijke euro’s aan opties bij tellen, wil je over wat comfort beschikken. De basisprijs is dezelfde als die van de oude 320d met 163 pk, die nog steeds in de catalogus staat. De ED is op alle vlakken de betere keuze, alleen al omdat zijn CO2-uitstoot 16 gram lager ligt. De 184 pk krachtige 320d draagt dezelfde basisprijs, maar draagt een BIV-last van 2.478 euro tegenover 1.239 euro voor de 320d ‘Efficient Dynamics Edition’. Hij is alleen beschikbaar als berline.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

bmw x5 xdrive50e 523

Test: BMW X5 facelift, statige tank (2024)

Autotests · BMW
P90478657 highRes the-first-ever-bmw-x

Test: BMW XM, waarom? (2023)

Autotests · BMW
bmw m2 63

Test: BMW M2, einde van een tijdperk (2023)

Autotests · BMW
Ontdek meer