Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Audi R8 Plus – De paarden uitlaten

Toen we laatst de Audi R8 Plus mee naar huis kregen, regende het bij quasi vriestemperaturen. Als ‘wiedergutmachung’ nodigde Audi ons uit om het volle potentieel te ontdekken… op de Nürburgring.

Ja, we weten het: de Nürburgring. Als je ergens kans hebt op een regenbui terwijl overal elders de zon schijnt, dan is het wel in de Duitse Eiffel. Maar zoals vandaag geldt ook het omgekeerde: als het overal regent, schijnt op de Ring de zon.

Een waterzonnetje weliswaar, en het Grand Prix circuit ligt nog nat van de vorige regenbui van afgelopen nacht. Het plan is simpel: Audi voorziet in een legertje R8’s en in enkele instructeurs. Je rijdt in beperkte groepjes een deel van het circuit, achter de instructeur aan. Die toont wat je fout doet en hoe je moet verbeteren.

Oefening baart kunst

Kinderspel, toch? Alleen is onze instructeur Pierre Kaffer, een Duitser die doorgaans zijn naam op de zijruit van zijn auto ziet staan. Samen met die van de collega’s waarmee hij dit jaar de Belgische WRT Audi R8 LMS rijdt. Hij racete voorheen ook voor Audi in het DTM-kampioenschap. Het daagt ons al na twee bochten: we hebben meer koffie nodig om Kaffer te kunnen volgen. Of Red Bull.

ESP aan

Dit is wat Audi zelf de Sport Track Attack noemt, en al meteen is duidelijk dat we hier zijn om alles uit de R8 Plus te halen. Alle 610 pk mag je in de strijd gooien, en zelfs met vierwielaandrijving levert dat op een nat circuit al eens een hachelijk moment op. Waarna Kaffer rustig correctietips doorgeeft via de walkie talkie. De kunst zit in de beheersing: doseren met het gas, in de Dynamic modus. Dat is dus met de lawaaikleppen in de uitlaat op ‘full blast’ en alle settings in de auto op het scherpst van de snee. Maar wel met het ESP aan. De kunst zit hem in het vermijden van het flikkerend ESP-lichtje terwijl je vol gas uit de bocht komt.

1,1 op de G-meter

Wat later introduceert Belgisch racetalent Ian Gepts ons in het uitzonderlijk kunnen van de Audi R8 Plus. Dat gaat als volgt: je accelereert met volgas tot goed 170 km/u. Vervolgens duik je tussen de kegels vol in de ankers. Met de standaard keramische remmen levert dat al een indrukwekkende vertraging op aan meer dan 1,1 G, zoals de meter in het instrumentenbord aangeeft. Alleen is de afstand te kort en moet je links uitwijken. “Terwijl je vol op het rempedaal blijft”, geeft Gepts aan. Moeilijk te geloven, maar effectief: de Audi R8 Plus valt mits een fluwelen stuurslag best goed onder controle te houden op de limiet. “Het is op de limiet dat we de grootste vooruitgang hebben geboekt tegenover de vorige R8”, horen we bij Audi. We geloven het graag.

3 keer Le Mans

De ultieme test volgt in de namiddag. Waar Audi eerst het circuit heeft opgedeeld in sectoren om elk deeltje te leren kennen, volgt nu het moment om alle kennis aan elkaar te breien. We rijden volledige circuitrondjes, in het spoor van… drievoudig Le Mans-winnaar Marco Werner. Opnieuw een les in subtiel met stuurinput en gaspedaal omspringen.  Na vier rondjes volgt een verplicht afkoelrondje, maar het is zonder meer indrukwekkend hoe goed de remmen standhouden na de martelingen op het circuit.

Hoeveel?

1.400 euro plus BTW is een behoorlijk bedrag voor een dag circuittraining en een avond entertainment aan de Nürburgring. Maar voor wie eens absoluut alles uit een Audi R8 wil halen zonder er één te hoeven kopen, is het absoluut een koopje.

Info: www.asce.be

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Audi Q8 E-Tron Sportback (2023) banner

Test: Audi Q8 55 E-Tron Sportback, hetzelfde maar dan anders? (2023)

Autotests · Vergelijk autotests
Audi A8 60 TFSI e (2023) banner

Audi A8 60 TFSI e: op achtervolgen aangewezen?

Autotests · Audi
Audi SQ5 TDI 2022

Audi SQ5 TDI: tegen de stroom in

Autotests · Audi
Ontdek meer