Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Audi A7 Sportback 3.0 TDI Multitronic – Gewichtig

De A7 Sportback is èèn van de sierlijker creaturen in de Audi-stal. De 3.0 TDI is de onvermijdelijke beste keuze, al moeten we daar met de combinatie voorwielaandrijving en Multitronic toch enkele bedenkingen bij maken.

Heerlijk om naar te kijken, super om in te zitten, maar niet fantastisch om mee te rijden. Dat is kort gesteld de conclusie na de test met de Audi A7 Sportback 3.0 TDI (204 pk) met traploze Multitronic versnellingsbak.

Manoeuvreren

En het is grotendeels die Multitronic die we daarvoor met de vinger wijzen. Wanneer het plots vooruit moet gaan – zeg, een inhaalmanoeuvre – volgt er heel wat motorgeluid op het bevel van je rechtervoet, maar dat vertaalt zich nauwelijks in een voorwaartse beweging. Idem bij vertrek uit stilstand, waar de versnellingsbak er niet in slaagt om zachtjes vermogen naar de voorwielen over te brengen. Het is alles, of het is niets. Wat zeer vervelende gevolgen kan hebben wanneer plots een vlotte 400 Nm naar de wielen gaan terwijl je voorzichtig achterwaarts de straat probeert op te rijden. Op papier is hij nochtans snel genoeg: 0 tot 100 in 7,4 seconden en een top van 235 km/u. Maar de zwaardere 3.0 TDI quattro met DSG staat 0,2 seconden sneller aan 100.

Gewicht

Een ander probleem stelt zich bij de wegligging. In de meeste gevallen stuurt hij trefzeker de bocht door, zoals je van een Audi in deze prijscategorie mag verwachten. Alleen, het verhaal stokt van zodra er zich oneffenheden in het wegdek aandienen in de bocht. Wat het geval is op heel wat verkeerswisselaars in ons land. Wie er op zo’n moment een wat enthousiaste rijstijl op nahoudt, zal merken dat de ophanging de carrosseriebeweging niet meer in èèn keer onder controle krijgt. Dit merk je aan de hevige schommelbewegingen van het koetswerk. Ongepast in een Audi van meer dan 60.000 euro, bovendien uitgerust met een dynamische ophanging die net dit soort akkefietjes moet voorkomen.

De oorzaak? Grotendeels een zaak van gewicht. Met een leeggewicht van 1.770 kg weegt de A7 Sportback zwaarder op de balans dan de 1742 kg zware Mercedes CLS 350 CDI. Een opmerkelijk verschil, want het is toch Audi dat prat gaat op zijn gewichtsbesparend aluminium. Hoog tijd om op dieet te gaan, maar dat besef is ook al in Ingolstadt doorgesijpeld. Binnenkort brengen we u meer over de volgende stap in Audi’s afslankprogramma.

Maar terug naar de A7 Sportback. Uiterlijk en qua concept vormt hij een bijzonder interessante toevoeging in het Audi-gamma, maar hij mist de unieke look & feel die de CLS van Mercedes zo’n hit maakte. En hij is hoe dan ook af te raden met Multitronic.

Zuinig

Zuinig is hij dan weer wel. De boordcomputer gaat vlot naar 5,9 l/100 km op een gemengd parcours, daarbij onder meer geholpen door start/stop. Dat is niet zo veraf van de 5,3 l/100 km (CO2: 139 gr/km) die Audi zelf opgeeft. En laat ons daar ook maar meteen eerlijk in zijn: een verbazingwekkend resultaat voor een dikke zescilinder. Op de snelwegen voelt hij zich het meest in zijn sas en kan je het best genieten van de bijzonder luxueuze omgeving. De hatchback kofferklep is bovendien best handig en geeft toegang tot een ruime koffer (535 – 1.390 liter).

51.900 euro vraagt Audi voor deze A7. Niet weinig geld, maar een koopje in vergelijking met de CLS 250 CDI (2.1 viercilinder, 204 pk), die meer dan 10.000 euro extra kost. De 350 CDI (3.0 V6, 265 pk) kost 66.066 euro. Misschien dat tikkeltje specialer, die CLS, maar sinds wanneer kost een tikkeltje 10.000 euro?

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Audi Q8 E-Tron Sportback (2023) banner

Test: Audi Q8 55 E-Tron Sportback, hetzelfde maar dan anders? (2023)

Autotests · Vergelijk autotests
Audi A8 60 TFSI e (2023) banner

Audi A8 60 TFSI e: op achtervolgen aangewezen?

Autotests · Audi
Audi SQ5 TDI 2022

Audi SQ5 TDI: tegen de stroom in

Autotests · Audi
Ontdek meer