Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Audi A4 Allroad – A4 Allroad test

Het concept van de A4 Allroad borduurt voort op dat van de A6. Die is immers sinds 2000 ook al leverbaar in Allroad-trim en dat heeft Audi zeker geen windeieren gelegd. In negen jaar tijd zijn er ruim 125.000 exemplaren van de A6 Allroad verkocht.

Reden genoeg voor de fabrikant uit Ingolstadt om op basis van de nieuwe A4 Avant een dergelijk exemplaar op de markt te brengen. Bovendien zijn de benodigde investeringen laag aangezien de technische basis van de A4 Avant komt. Ondanks dat de A4 Allroad van oorsprong een gewone A4 Avant is zijn de verschillen op het tweede gezicht groter dan aanvankelijk gedacht. De in lunagrijs gelakte grille voorzien van verticale verchroomde spijlen, de compleet nieuwe voorbumper, de aluminium dakrailing en de roestvrijstalen beschermstukken op de voor- en achterbumper bepalen het beeld. Minstens zo beeldbepalend is ook het vele plastic dat onder meer zorgt voor een verbreding van de wielkasten. Het plastic is leverbaar in de contrastkleur platinagrijs of in matzwart. Audi probeert hiermee een offroad-look te creëren, maar wanneer wij voor het eerst oog in oog staan met een metallic bruine variant is het toch vooral het woord 'chique' dat te binnen schiet. Dat komt voornamelijk ook door het vele gebruikte chroom en aluminium voor de Allroad. In een natuurlijke omgeving en flink onder de modder gereden ziet de Allroad er later op de dag inderdaad anders uit als een SUV.

Exclusief hout Binnenin zijn de wijzigingen minder opvallend. De instaplijsten op de dorpels en de speciale houten strips doen ons verraden dat het hier om een Allroad gaat. En ook de stoffen bekleding is specifiek voor dit model ontworpen. Verder kennen we het interieur uit de gewone A4. Dat betekent een strak en zakelijk vormgegeven cockpit waarbij gebruik is gemaakt van mooie en kwalitatief hoogwaardige materialen. Zoals van Audi bekend is de afwerking smetteloos. Voor- en achterin hebben de inzittenden voldoende hoofd- en beenruimte en met een bagageruimte van 490 liter is er eveneens geen reden tot klagen. Handig is de omkeerbare vloer in de bagageruimte. Deze is van de onderkant met rubber bekleed waardoor je zonder je bekleding te vervuielen moddderige schoenen of laarzen mee kunt nemen.

37 mm meer bodemvrijheid Audi claimt dat de A4 Allroad alles kan wat de A4 Avant kan, maar dan net dat beetje meer. En om dat beetje meer te realiseren werd onderhuids het één en ander aangepast. Zo is de spoorbreedte met 2 cm toegenomen en staat de auto 37 mm hoger op de poten. De daardoor ontstane bodemvrijheid van 180 mm (20 mm minder dan de Q5) is te danken aan de langere veren in combinatie met nieuwe schokdempers. Quattro-vierwielaandrijving is uiteraard standaard. Dankzij de moderne elektronica werd ook op dit gebied winst behaald. Zo is het ESP specifiek geprogrammeerd om ook in het terrein te kunnen rijden en is de ABS afgestemd op de mogelijkheid om op minder goede ondergronden alsnog snel tot stilstand te kunnen komen. Compleet nieuw is het zogenaamde Offroad Detection (ORD). Dit systeem herkent de ondergrond en stuurt op basis daarvan het ESP aan.

Motoren Onze testrit start met het (voorlopige) instapmodel: de 2.0 TDI. De welbekende viercilinderdieselmotor ontwikkelt een vermogen van 170 pk en een koppel van 350 Nm (vanaf 1.750 tpm). De motor wordt gekenmerkt door een stille loop en de gekoppelde handgeschakelde zesbak laat zich vloeiend door de zes versnellingen loodsen. De sprint naar 100 km/h doet de 2.0 TDI in 8,9 seconden en de topsnelheid ligt op 213 km/h. Keurig. Het voelt echter lang niet zo snel aan. Vooral onderin toeren is de motor minder alert dan verwacht. Na een bocht of rotonde te hebben genomen lijkt de Allroad wat moeite te hebben om in z'n derde versnelling weg te rijden. Heel anders is dat met de 2.0 TFSI-motor die we daarna reden. De viercilinderbenzinemotor voorzien van een turbo beschikt over 211 pk en 350 Nm (tussen 1.500 en 4.200 tpm). Naast de handgeschakelde zesbak is deze motor ook leverbaar met de S tronic-automaat met dubbele koppeling. Wij kozen voor die laatste. De bak schakelt razendsnel en bijna onmerkbaar en zorgt daardoor voor vlotte sprints. Van nul naar honderd accelereert de benzine in 6,9 seconden. Dat is merkbaar. Continue kun je een prettige duw in de rug opwekken door het gaspedaal diep in te trappen. Zijn topsnelheid ligt op 230 km/h. Op de Autobahn zijn zowel de viercilinderdieselmotor als de benzinekrachtbron prettige metgezellen. Ze zorgen voor vlotte tussensprints en hebben geen enkele moeite om op de linkerbaan mee te komen. Helaas lieten de weersomstandigheden in Zuid-Duitsland (regen en sneeuw) het niet toe om dit grondig uit te testen, maar na een paar korte sprints had de A4 Allroad zich al snel bewezen. Wie echt voor prestaties wil gaan kiest voor de 3.0 TDI. Deze zescilinderdieselmotor weet 240 pk en 500 Nm (vanaf 1.500 tpm) op het asfalt over te brengen. Dat resulteert in een 0-100 km/h sprint in 6,4 seconden en een topsnelheid van 236 km/h. Inderdaad, de snelste variant.

Rijgedrag Door de verhoging van 37 mm is niet te voorkomen dat de A4 Allroad iets minder dynamisch rijdt dan de A4 Avant. In snelle bochten is merkbaar dat de carrosserie zich iets hoger boven het asfalt begeeft. Van overhellen is uiteraard geen sprake, maar hij deint iets meer dan de gewone A4-varianten. Hinderlijk is dat zeker niet, want de wegligging is nog altijd prima te noemen. Vooral ook dankzij de Quattro-vierwielaandrijving is de grip onder alle omstandigheden optimaal. En mocht er overhoopt een besneeuwde bergpas opduiken dan staan alle vier de wielen paraat om je naar boven te helpen.

Terreincapaciteiten De Allroad wekt daarmee doet daarmee de suggestie te wekken om ook in het terrein zijn mannetje te staan. En dat vraagt natuurlijk om een test. Audi heeft voor ons dan ook een avontuurlijke rit uitgezet over een voormalig militair oefenterrein. Met een Q7 voorop volgen wij onze 'gids' door de inmiddels in blubber veranderde zandwegen. Relatief diepe plassen, steile hellingen en modderige ondergrond wordt door de A4 Allroad verrassend goed genomen. Audi had onder de offroad-testauto's gewone straatbanden gemonteerd en daarmee werd onze verrassing alleen maar groter. Helaas hebben wij niet kunnen proberen hoe de auto zich gedraagt in mul zand, maar de verwachtingen zijn hooggespannen. Dit is niet zomaar een A4 Avant met wat plastic opsmuk en een hogere bodemvrijheid, hij kan ook daadwerkelijk zijn weg banen door het terrein. Verwacht hiermee niet de prestaties van een terreinauto, maar hij is tot meer in staat dan menig SUV van tegenwoordig.

Prijs en uitrusting Audi levert de A4 Allroad met de drie eerder genoemde motoren en in één basisuitvoering. Het basismodel beschikt naast de genoemde extra opsmuk en Quattro-vierwielaandrijving ook over lichtmetalen velgen, climate control, elektromechanische handrem, een radio/CD-speler, een omkeerbare vloer in de bagageruimte, Audi Hold Assist, licht- en regensensor en een multifunctioneel stuurwiel. Het optieprogramma is zeer omvangrijk. Het nieuwe MMI-systeem, Bang & Olfusen audiosysteem, LED-verlichting vóór en achter, Audi Lane Assist en adaptieve cruise control behoort tot de mogelijkheden. Uiteraard is er ook een Pro Line-pakket. Naast de eerder genoemde krachtbronnen volgt er in het derde kwartaal van dit jaar bovendien nog een 125 pk sterke variant van de 2.0 TDI-motor. Daarmee zal de huidige basisprijs van 39.375 EUR wat lager komen te liggen.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Audi Q8 E-Tron Sportback (2023) banner

Test: Audi Q8 55 E-Tron Sportback, hetzelfde maar dan anders? (2023)

Autotests · Vergelijk autotests
Audi A8 60 TFSI e (2023) banner

Audi A8 60 TFSI e: op achtervolgen aangewezen?

Autotests · Audi
Audi SQ5 TDI 2022

Audi SQ5 TDI: tegen de stroom in

Autotests · Audi
Ontdek meer