Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Audi A3 Sportback 1.4 TSI 140 – Het voordeel van halve kracht

Je betaalt voor vier cilinders, maar het blijkt een voordeel wanneer er twee al rijdend te slapen worden gelegd. De Audi A3 Sportback 1.4 TSI met cilinderuitschakeling is volgens ons de keuze van de slimmeriken.

Wel, we kunnen nu ook wel stellen dat de jury van ‘Motor van het Jaar’ weinig vakkennis tentoon spreidt. De 1.4 TSI turbobenzinemotor van de VW-groep prijkt wel in de uitslag, die met cilinderuitschakeling (cilinder on demand, of COD) niet. Die motor kan bij lage belasting twee cilinders lamleggen, waardoor je nog met een 0.7 tweecilinder op pad bent. Werkt dat wat? Absoluut. Het vergt wel een flinke dosis zelfbeheersing en vooruitziend rijden, maar in de praktijk kan de A3 Sportback zo onder 6 l/100 km duiken. Ter vergelijking, onze gezins-Fiat 500 met 1.2 benzinemotor – kleiner en lichter – blijft op hetzelfde parcours rond 6,2 l/100 km schommelen.

Piek

Goed, daarmee blijf je in de praktijk nog een dikke liter verwijderd van wat Audi zelf opgeeft (4,8 l/100 km – 112 gr/km CO2), maar toch: dit is ontegensprekelijk een bijzonder zuinige benzinemotor. Dankzij de dieetkuur die de A3 een gewichtsbesparing van meer dan 100 kg opleverde, komt hij bij lage toeren quasi even vlot voor de dag als een diesel. Bij 1.500 opm beschikt hij over liefst 250 opm, en bij 5.000 opm heeft hij 140 pk ter beschikking. In tegenstelling tot de lineaire opbouw van de vorige generaties TSI-motoren, kiest Audi er nu wel voor om het vermogen wat meer een piek te geven in de hogere toerentallen. Aangenaam voor het oor en voor het rijgevoel.

Kleine GTI

De omschakeling van vier naar twee cilinders verloopt nauwelijks merkbaar. Je hoort amper het naaimachinegeluid van de tweecilinder, af en toe voel je wel een schokje of hikt hij een keer. Wanneer de druk op het gaspedaal toeneemt, speel je onmiddellijk opnieuw met vier cilinders. Ook bij het remmen schakelt hij automatisch alle cilinders in om meer motorrem te genereren. Dankzij zijn lichte gewicht, toont de 1.4 TSI zich van zijn zachtste kant voor de voortrein en kan je maximaal het potentieel benutten. Zoals zijn sprint naar 100 in 8,4 seconden en de topsnelheid van 213 km/u aangeven, kan deze 1.4 TSI ook verrassend snel uit de hoek komen. Zowel een kleine GTI als een spaarmodel dus, als dat niet het beste van twee werelden is?

Audi Connect

Voor ons was dit ook een eerste kennismaking met Audi’s Connect systeem, wat zich onder meer vertaalt in navigatiemogelijkheden via Google Maps. Dat kost je een dataverbinding via gsm, al blijft de kost in eigen land binnen de perken. Waar we tot nu de meerwaarde niet zagen van Google Maps in de auto, ligt dat na een test wel anders. De herkenbaarheid van de omgeving waarin je bent neemt toe dankzij de luchtfoto’s. De laadtijden zijn bovendien kort. De A3 krijgt nu ook een touchpad waarmee je kan ‘schrijven’ in menu’s, om bijvoorbeeld de straat van bestemming te selecteren. Makkelijker dan je weg proberen te zoeken op een toetsenbord. Hoewel geen goedkope optie (3.920 euro) is dit volgens ons toch een duidelijke meerwaarde. Misschien het overwegen waard, wanneer je ziet dat de 1.4 TSI met gelijkaardig vermogen(26.150 euro) 1.800 euro goedkoper uitvalt dan de 2.0 TDI (27.950 euro).

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Audi Q8 E-Tron Sportback (2023) banner

Test: Audi Q8 55 E-Tron Sportback, hetzelfde maar dan anders? (2023)

Autotests · Vergelijk autotests
Audi A8 60 TFSI e (2023) banner

Audi A8 60 TFSI e: op achtervolgen aangewezen?

Autotests · Audi
Audi SQ5 TDI 2022

Audi SQ5 TDI: tegen de stroom in

Autotests · Audi
Ontdek meer