Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Audi A3 Cabriolet – Warm briesje

We vlogen nog snel naar Monaco om er te proeven hoe de lente van volgend jaar er zal uitzien. En als het van de nieuwe Audi A3 Cabriolet afhangt, wordt dat er eentje met een warm briesje. Hoe we dat nu al weten?

Wel, door de optionele nekverwarming die voortaan ook op de cabrioversie van de A3 te verkrijgen is. Voor ‘afgerond’ 538,45 euro extra bouwt Audi een soort van haardroger in je zetel die in drie standen heerlijk warme lucht richting nektapijt of gevlochten staart blaast. Een must have, wat ons betreft, want met dit gadget moet het al richting oude wijven en regen gaan om niet met het dak open te rijden. Let wel: deze warme optie kan je enkel bestellen in combinatie met elektronische airconditioning en verwarmbare zetels. Ergens logisch, maar vooral ook sluw van Audi.

In afwachting van de 1.6 TDI, die pas in een tweede fase te bestellen is, reden wij met de twee benzinevarianten. De 1.8 TFSI is voorlopig de meest krachtige in het gamma en levert 180 pk/250 Nm in combinatie met de s-tronic. De 1.4 TFSI dient als instapmotor. Hij levert 125 pk/200 Nm en wordt geschakeld door een manuele zesversnellingsbak. Verrassing: het is vooral de kleinste van de twee die ons wist te bekoren. Want natuurlijk werken die 180 pk’s van de 1.8 TFSI zeer aanstekelijk. Maar we hadden niet verwacht dat een één-punt-viertje ons zo gewillig doorheen de bergen zou trekken. Deze instapmotor is dus allesbehalve een afstraffing. Bovendien past hij perfect in het plaatje van het cabriootje als tweede wagen die uiteindelijk toch vaak als eerste van stal wordt gehaald voor de wat kortere afstanden. Het blok zet trouwens weinig gewicht op de voortrein - 107 kg om precies te zijn - en dat komt dankzij het gebruik van een aluminium carter.

Stille stoffen kap

Die ene keer dat we met het dak dicht reden, werd het opvallend stil in de A3 Cabriolet. Audi liegt dus niet als het zegt dat er veel aandacht is gegaan naar geluidsisolatie. Het dikkere stof en het geluidsisolerende schuim doen hun werk en bestendigen het premiumsfeertje aan boord. De stoffen kap kan trouwens open en dicht tot een snelheid van 50 km/u, net zoals bij de dakloze VW Golf of Beetle. Bij deze A3 Cabriolet duurt dat 18 seconden. Met de kap open verlies je slechts 14 % van de kofferruimte (van 320 liter naar 275 liter).

Commercialisering

De commercialisering van de Audi A3 Cabriolet gebeurt in twee fasen. Vandaag al is hij te bestellen in combinatie met de 1.4 TFSI COD  (140 pk en manuele zesbak) voor 31.600 euro, met de 1.8 TFSI (180 pk en s-tronic) voor 35.500 euro of in dieselvariant met de 2.0 TDI (150 pk en manuele zesbak) voor 32.700 euro. Het is in deze versies dat de Audi A3 Cabriolet trouwens zijn Belgische première zal beleven op het Autosalon van Brussel begin 2014. Vanaf februari 2014 volgen de andere motorisaties, met onder meer de veelbelovende 1.6 TDI (110 pk en manuele zesbak). Vanaf maart 2014 kunnen de eerste eigenaars flaneren en sereen genieten van een warm briesje … dat ze desnoods zelf opwekken.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Audi Q8 E-Tron Sportback (2023) banner

Test: Audi Q8 55 E-Tron Sportback, hetzelfde maar dan anders? (2023)

Autotests · Vergelijk autotests
Audi A8 60 TFSI e (2023) banner

Audi A8 60 TFSI e: op achtervolgen aangewezen?

Autotests · Audi
Audi SQ5 TDI 2022

Audi SQ5 TDI: tegen de stroom in

Autotests · Audi
Ontdek meer