Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Audi A3 2.0 TDI 150 pk – Gelet op de kleintjes

Met de nieuwe A3 heeft Audi gelet op de kleintjes. Elk detail werd gewikt en gewogen. En nog eens geperfectioneerd. Levert dat dan ook de perfecte compacte middenklasser op? Ja, als je daarvan houdt tenminste.

Van Audi zijn we intussen al gewend dat het merk de maatstaf zet qua materiaalkeuze en afwerking. Maar eenmaal in deze nieuwe A3 werden we toch even stil. De elegantie waarmee het navigatiescherm in en uit het dashboard schuift, de eenvoud van de middenconsole (haast retro!), de kwaliteit van de gebruikte materialen en vooral hun chirurgisch precieze inpassing, … daar kan geen enkele compacte middenklasser vandaag aan tippen. Neen, ook Mercedes niet met zijn nieuwe A-klasse.

Les wiskunde

Zijn weggedrag zet diezelfde toon verder. De voortrein heeft veel minder moeite dan bij de vorige A3 om in snel genomen bochten de juiste curve te volgen. Het onderstel is verbluffend evenwichtig. De rijlijn zo lineair dat we terug aan onze lessen wiskunde van vroeger moesten denken. Ga je met de A3 toch over de schreef, dan grijpt het ESP met de vingertoppen in. Haast ongemerkt. Met zijn drang naar perfectionisme geeft de nieuwe Audi A3 de concurrentie het nakijken, maar het vormt tegelijkertijd ook zijn zwakte: het rijplezier van de achterwielaangedreven 1-Reeks zal hij nooit evenaren.

Aangenaam duwtje

De motor, in dit geval de 2.0 TDI die werd doorontwikkeld tot 150 pk, is in een auto van dit kaliber natuurlijk een droomcombinatie. Vooral zijn koppel van 320 Nm (vanaf 1.750 tpm) zorgt voor dat aangename duwtje wanneer je terug snelheid moet opbouwen. De A3 is bovendien lichter dan zijn concurrenten (1.280 kg). Dat maakt hem sneller (9,3 seconden naar 100 km/u) en zuiniger (4,1 liter gemiddeld/106 gr CO2/km). Ons gemiddeld testverbruik lag rond de 6 liter. Enkel vanuit stilstand heeft de A3 soms moeite om de 150 pk op het asfalt te krijgen. De manuele zesbak schakelt zeer aangenaam en maakt het praktisch onmogelijk om fouten te maken bij het schakelen.

Nadelen?

Welja. Deze driedeurs is te krap om op een deftige manier achterpassagiers mee te nemen (oplossing: de Sportback). Zijn exterieurdesign brengt niks pit noch vernieuwing. De bediening van de MMI gebeurt fijntjes, maar staat te dicht bij de bestuurder waardoor je hem niet blindelings kunt aansturen. En laat je vooral niet kisten door zijn instapprijs van 26.350 euro. Met wat voor de hand liggende opties erbij zit je zo een flink eind boven de 30.000 euro voor je nieuwe A3. Veel geld toch…

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Audi Q8 E-Tron Sportback (2023) banner

Test: Audi Q8 55 E-Tron Sportback, hetzelfde maar dan anders? (2023)

Autotests · Vergelijk autotests
Audi A8 60 TFSI e (2023) banner

Audi A8 60 TFSI e: op achtervolgen aangewezen?

Autotests · Audi
Audi SQ5 TDI 2022

Audi SQ5 TDI: tegen de stroom in

Autotests · Audi
Ontdek meer