Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Aston Martin DB11 Volante – DB11 stelt zich open

De Aston Martin DB11 is samen met Mercedes-AMG uitgewerkt, en huldigt zo een nieuwe fase voor het merk in. Met zijn open Volante-versie is hij helemaal klaar voor de eerste warme lentedagen.

Er beweegt veel bij Aston Martin. De nieuwe baas Andy Palmer, overgekomen van Nissan, bruist van de ideeën. Hij heeft de Vantage gelanceerd, een opvolger van de Vanquish zit er aan te komen, tegen eind 2019 wil hij een SUV, er komt een elektrische berline onder een Lagonda-badge en zelfs een sportwagen met de motor achteraan om Ferrari groen te doen uitslaan.

In afwachting van dit grootscheepse productoffensief moet de DB11 het Aston-nieuwe-stijl vertegenwoordigen. Deze GT is de opvolger van de DB9 en hij is met enige hulp van Mercedes-AMG tot stand gekomen. Het Duitse merk nam in 2013 vijf procent van de aandelen van Aston Martin over. Die samenwerking komt tot uiting in een onderdelenruil, waarbij het multimediasysteem hoort… maar ook de motor. Een Aston met een Duits accent, werkt dat?

Aluminium en stof

De Aston Martin DB11 Volante neemt natuurlijk de basis over van de gelijknamige coupé. Zijn frame is volledig uit aluminium opgebouwd. Ook het koetswerk is aluminum, terwijl het vouwdak van stof is. Het dak is opgebouwd uit acht lagen, om de passagiers te vrijwaren van koude en rijgeluiden. Aston laat zijn klanten de keuze uit drie kleuren voor het vouwdak: bordeaux, zwart of grijs. Het dak opent in 14 seconden en sluit in 16 seconden. De hele vouwoperatie kan rijdend, tot 50 km/u. Je kan ook vanop het terras het dak openen via de afstandsbediening.

Eindelijk een goede gps

De afwerking is luxueus, met rijkelijke lederbekleding en een doorgaans goede afwerking… ook al storen sommige details op dit niveau. De met basis-plastic beklede ventilatiemonden bijvoorbeeld. Jammer genoeg is er ook geen handschoenvakje. Mensen die geregeld de weg verliezen, zullen blij zijn te horen dat de erg slechte gps uit de DB9 vervangen is door een veel efficiënter systeem van Mercedes, met een 12-duim scherm. Verwacht niet te veel van de plaatsen achterin, die blijven voorbehouden voor jonge kinderen.

Duitse kern

In tegenstelling tot de DB11 coupé moet de Aston Martin DB11 Volante het stellen zonder V12-motor. Hij moet zich tevreden tonen met alleen maar het 4.0 biturbo V8-blok dat we kennen uit de Mercedes-AMG GT. Aston krijgt hem met 510 pk. Dankzij een nieuwe uitlaat krijgt hij een nobeler stemgeluid, minder over-donderend dan de Duitse GT’s. Hier gedraagt de Duitse V8 zich op zijn meest welopgevoede manier. Je moet ook niet aandringen om hem het beste van zichzelf te laten geven, rond 5.500 o/m presteert hij al indrukwekkend. De 110 kilogram die hij meer meezeult tegenover de coupé zetten geen domper op de prestaties.

GT

Tijdens onze test was het koud, en dus bleef het dak er op in het begin. De indrukwekkende geluidsisolatie valt meteen op. Maar van bij de eerste zonnestraal laten we het dak zakken. Met het windscherm op zijn plaats kan je de zitplaatsen achteraan al helemaal niet meer benutten, maar het comfort blijft zo wel gevrijwaard. Er is geen spoor van turbulentie. Om comfortabel open te rijden op koude dagen zijn de stoelen en het stuur verwarmd. Maar de nekverwaming van Mercedes, die heeft hij niet.

De Aston Martin DB11 Volante is een echte GT, met alle kwaliteiten die dat met zich brengt wat comfort betreft. Zelfs op 20-duim wielen slaagt de gestuurde demping er in om alle oneffenheden uit het asfalt te strijken. Op kleine wegen toont hij zich levendig. Voor een goede dynamiek is de uitstekende schakelende achttrapsautomaat van ZF naar de achteras verhuisd. Dat levert een gewichtsverdeling van 47/53 op. Voeg daar een erg rigide structuur aan toe en je verkrijgt een grote cabrio met een verbazende lichtvoetigheid. Je stuurt hem met de vingertoppen, snel en cool zoals dat met een GT hoort.

Autonoom remmen of rijden doet hij dan weer niet. Niet dat we die rijhulpen gemist hebben tijdens het rijden. De Aston Martin DB11 Volante is knap en tegelijk technisch mooi uitgewerkt. Exotischer en exclusiever dan een Mercedes SL, levendiger dan een Bentley Continental GT, moderner dan een Maserati GranCabrio en minder bling-bling dan een Ferrari Portofino. Bij de moderne GT cabrio’s kan je niet naast de DB11 Volante kijken.

Aston Martin DB11 Volante
Motor: V8 biturbobenzine, 3.982cc
510 pk bij 6.000 opm
675 Nm bij 2.000 - 5.000 opm
0-100 km/u : 4,1 sec
Top : 300 km/u
Verbruik: 10,0 l/100 km
CO2: 230 g/km
Prijs: 201.377 €

Klaar voor de volgende stap?