Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Reportage: WRC 2017 Monte Carlo – Eindelijk opnieuw spektakel

De eerste uitstap van de WRC-bolides in de snellere 2017-verpakking heeft spektakel opgeleverd. De rally van Monte Carlo was een topeditie, die een spannend seizoen belooft.

De afgelopen jaren kreunde het wereldkampioenschap rally (WRC) onder de dominantie van Sébastien Ogier en de VW Polo. Op de prestaties van beide valt niet af te dingen, maar de kleine WRC’s boden ook niet veel spektakel. Combineer dat met kijkers die afhaken, waarop de tv-coverage grotendeels verdween, en het is duidelijk: het WRC deemsterde weg. Tot nu.

Nieuw voor 2017

Voor dit jaar heeft de FIA aanpassingen aan het reglement gemaakt, die de WRC’s sneller maken.

  • De 1.6 turbo mag 380 pk produceren in plaats van 360 pk
  • Het gewicht zakt met 10 kilogram, naar 1.190 kilogram minimaal (zonder rijders)
  • Grotere spoilers en diffusors zijn toegelaten
  • De rallywagens mogen terug beschikken over een actief middendifferentieel, dat meer speling met het motorkoppel toelaat tussen de voorwielen en de achterwielen.

Het resultaat was meteen raak, al was er wat hulp van de omstandigheden nodig. Het weer zorgde voor een ‘classic’ Monte Carlo, met sneeuw, ijzel en droog asfalt, soms alles samen tijdens één proef. Dat leverde glijdende en bulderende WRC’s op, een spektakel dat we al enige tijd niet meer gezien hadden. Jammer genoeg bewees het ongeval van Hayden Paddon (Hyundai) dat de rallysport gevaarlijk bleef. De Nieuw-Zeelander raakte bij een slip een toeschouwer, die op een gevaarlijke plaats stond. De toeschouwer overleefde het ongeval niet.

De vrees voor een nieuw groep B-scenario lijkt op dit moment niet aan de orde. Er is geen sprake van een ongebreidelde pk-wedloop, en de toeschouwers worden beter in de hand gehouden. Toch kan de rallysport zich dergelijke ongevallen niet veroorloven, het publiek hoort veilig te zijn.

Snelle Neuville

De Monte Carlo was het eerste optreden voor de nieuwe Ford Fiesta en de nieuwe Hyundai i20 Coupé onder de nieuwe reglementen. Ook Citroën liet één nieuwe C3 WRC debuteren, terwijl voor Toyota na 15 jaar afwezigheid de Yaris WRC door de grote poort binnenkwam. De piloten reden behoorlijk competitieve tijden, al werden de auto’s wel geplaagd door mechanische defecten.

Het was uiteindelijk toch Ogier – getransfereerd naar Ford na het verdwijnen van VW uit het WRC – die won, maar dit keer was dat toch anders. Thierry Neuville reed twee dagen souverein aan de leiding, tot één misser op zaterdag hem ver terugsloeg.

De conclusies na Monte Carlo

  • Ogier heeft nog wat werk om de Ford onder de knie te krijgen, maar eens dat gebeurt zal hij de referentie vormen. Hij haalde nu al de volle puntenbuit binnen
  • Hou ook rekening met Ogiers teamgenoot Ott Tanak. De Est is snel en zegt de dingen heerlijk onverbloemd. Hij zorgde voor de quote van het weekend met: “dat is nogal eens iets anders dan die ‘shitbox’ van vorig jaar’. Goed gezegd Ott
  • Toyota kan misschien sneller dan iedereen denkt aanpikken bij de top, al valt dat nog te bezien in omstandigheden waar het weer minder bepalend is dan in de Monte Carlo
  • Jammer dat in een atelier de VW Polo WRC voor 2017 staat te roesten. Maar met vier constructeurs nu, heeft het kampioenschap eigenlijk niet te klagen
  • De coverage – met live-uitzendingen van de speciale proeven en dit weekend Mark Webber als co-commentator – staat op hoog niveau, al moet je daar natuurlijk wel wat promo voor Red Bull bij nemen. Anderzijds: je hoeft niet bij te betalen

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

mercedes-amg gt 43 coupe 6

Mercedes-AMG GT 43 heeft… viercilinder!? (2024)

Autonieuws
skoda epiq concept 3

Skoda Epiq: Dit is Skoda’s EV van 25.000 euro!

Autonieuws
Audi-Q6-etron-2024 01

Eindelijk: Audi Q6 e-tron is hier, stelt niet teleur (2024)

Autonieuws
Ontdek meer