Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Reportage: Toyota Kikai & Setsuna – Was het drugs of te veel alcohol?

Toyota, u weet wel: dat merk van Corolla’s en Prius’en (geeuw). Wel, daar hebben ze laatst op de designafdeling een feestje gehad waarbij iemand XTC door de cake gedraaid heeft. Hoe anders kan je deze concepts verklaren?

De Toyota Kikai stond na Tokio ook in Genève op de stand. Iets te onopvallend naar onze zin, want dit oogt toch tien keer leuker dan een Renault Twizy, bijvoorbeeld? Of zelfs een Smart?

Voor Toyota is de Kikai een ode aan automechaniek en aan het vakmanschap dat met de assemblage gemoeid gaat. Al wat je doorgaans niet ziet, is in de Toyota Kikai zichtbaar gemaakt: radiator, ophanging, de tank, de remmen: alles is zichtbaar. De motor is Toyota’s eigen hybride systeem, ingewerkt in een gespierde erwt waarin drie mensen kunnen plaatsnemen. De deuren glijden opzij om toegang te verschaffen tot deze Japanse hotrod.

De tellers lijken analoog maar zijn digitaal en via kijkgaten aan de pedalen zie je de stuurkolom en de ophanging werken. In een Ariel Atom kan dat ook, maar daar ben je te hard gefocust om in leven te blijven om van de details te genieten. Is dit cool Toyota? Nee, ubercool.

"Jongeren willen meer tastbaar leven"

Kazuo Suyama is de verantwoordelijke van Kikai bij Toyota. “In mijn afdeling Mirai (toekomst, in het Japans) gaan we op zoek naar nieuwe categorieën auto’s. Deze moet aanslaan bij jongeren, dus zijn we ondergedoken in de jongerencultuur. We zien daar nu een trend naar meer tastbare ervaring, weg van het virtuele. Jongeren kopen opnieuw meer platen in plaats van downloads, ze willen hun eten van de boer vlakbij. Dat geeft vertrouwen. Kikai wil een auto voor hen zijn. Wanneer ze zien hoe een auto werkt, gaan ze meer plezier beleven aan het rijden.”

“Of we hem ooit gaan maken is een andere zaak, maar hij is ook nog niet afgevoerd”, zegt Suyama. “We sprokkelen reacties op de belangrijkste autosalons, en tot nu toe zijn die heel positief. Hij past ook binnen de visie van Akio Toyoda, die de Toyota’s meer ‘fun to drive’ wil zien. Je kan hier ook een hele filosofie in ontdekken die we zouden kunnen toepassen in de praktijk. Nu is hij een driezitter, maar hij is ook perfect denkbaar met vijf zitplaatsen met de chauffeur in het midden.”

Houtwerk

Dit is nog niet alles. Toyota trekt in april naar de Design Week in Milaan met deze Setsuna Concept Car. Setsuna betekent ‘moment’ in het Japans. Volgens Toyota verwijst dit naar de vluchtige momenten die we beleven in onze auto’s, maar die op het einde allemaal samenkomen waardoor onze auto een onuitwisbare indruk nalaat.

Van een Prius weten we dat nog zo gauw niet, maar deze Setsuna zeepkist van hout ziet er tocch geweldig uit? Slechts 3 meter lang en een elektrische motor beweegt hem voort. Verschillende houtsoorten zijn gebruikt voor de panelen, het frame, de bodem en zelfs voor de stoelen. De panelen zijn met elkaar verbonden via de Japanse okuriari techniek, zonder nagels of schroeven dus. Hij moet 100 jaar meegaan, en beschikt zelfs over een teller die een eeuw aangeeft en over de generaties de tijd bijhoudt. Heerlijk idee.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

opel frontera 479

Nieuw: Opel Frontera is terug als compacte stoere SUV (2024)

Autonieuws
P90545211 highRes rimac-technology-cam

BMW’s nieuwste batterijenpartner is… Rimac!

Autonieuws
BRZ-Cup-CAR-BASIC 01

Subaru BRZ Cup Car kost amper 22.500 euro… in Japan

Autonieuws
Ontdek meer