Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Reportage: Porsche Experience – Tot aan de limiet… en verder

Insturen, tegensturen. We vangen de kont van de 911 op… en dan toch weer niet. Met een Porsche rijden is één ding, hem in alle omstandigheden controleren blijkt een ander paar mouwen. Welkom op de Porsche Experience.

ABS en ESP zijn vandaag de dag standaard aanwezig in alle auto’s. Vaak voel je vandaag zelfs niet meer dat een ESP inwerkt, en dat je dus eigenlijk de controle aan het verliezen was. Maar eigenlijk gaat er niets boven ouderwetse rijvaardigheid. En dat is precies wat Porsche aanleert tijdens zijn Porsche Experience.

Glijden en controleren

Nijvel, 10 uur, oefencentrum. In onze Porsche 718 Cayman staren we in de richting waar we zonet uit kwamen. Het belooft een lange dag te worden. Wanneer de hele elektronicawinkel uit gaat, en je geconfronteerd wordt met de beperkingen van het eigen kunnen, wacht je veelal een koude douche. Het is met engelengeduld dat instructeur Loris Hezemans – zoon van racelegende Toine Hezemans – uitlegt hoe het hoort om een obstakel te ontwijken en een glijdende achterkant op te vangen.

Kijken is cruciaal

In tegenstelling tot wat je zou verwachten is reactiesnelheid niet het allerbelangrijkste. Wel meegenomen, maar toch. “De kijktechniek is van cruciaal belang. Je moet kijken waar je naartoe wil. Veel mensen blijven kijken naar het obstakel waar ze omheen moeten… met als gevolg dat je net die richting uit stuurt”, legt Hezemans uit. Oefenen doen we op een slippiste met natgemaakte epoxy vloer, gladder dan ijs. Een lichte dot gas in de Cayman volstaat om de achterkant te laten uitbreken. Snel tegensturen, en intussen vooral kijken waar je met de auto heen wil zijn de sleutelelementen om tot een goede oplossing te komen. “De automatische versnellingsbak kan je daarbij ook in neutraal duwen om de kracht van de slip weg te nemen.” Zoals zo vaak baart ook hier oefening kunst.

Vol in de remmen

Porsche demonstreert tijdens zo’n Experience ook graag het kunnen van zijn sportwagens. Met de Porsche 911 leer je onder meer om vol te blijven remmen terwijl je een uitwijkmanoeuvre uitvoert voor een obstakel. Vroeger zou je op zo’n moment in een 911 in een eindeloze reeks pirouettes belanden, nu blijft de auto stabiel en volgt hij gedwee jouw bevelen.

Maar pas echt spannend wordt het wanneer we aan de uitwijkmanoeuvres op hoge snelheid beginnen. Het vergt enig geloof in de relativiteit van de wetten van de fysica wanneer je met meer dan 90 km/u een ruk aan het stuur moet geven om een obstakel op droog wegdek te ontwijken. Hier geen remmen, gewoon een rechts-links beweging… en proberen om de kegels niet in een baan om de aarde te lanceren. Opnieuw is kijken naar de uitgang de oplossing, in combinatie met snel stuurwerk. In veilige omstandigheden leren hoe je meester wordt over een monster met meer dan 400 pk voelt als een erg aangename werkdag.

Draaien tot je draaierig wordt

Tot slot gaan we spelen op een natgemaakte cirkel. Hier is het net de bedoeling om de drift van de 911 zo lang mogelijk aan te houden. De ultieme vorm van wagenbeheersing, maar nog steeds niet de makkelijkste oefening in een auto die de motor voorbij de achterwielen draagt. Beheersing met het gaspedaal is essentieel. Jouw ingebouwde kontmeter – omdat dit punt het dichtst bij het asfalt hangt, voel je hier het snelst het evenwicht van de auto aan – vertelt wanneer je controle hebt over de slip. En vanaf dan stuur je de auto eigenlijk met het gaspedaal. Je kijkt waar je de auto wil hebben, in de praktijk is dat door de zijruit wanneer je het goed doet, en houdt met af en toe een welgemikte dot gas de drift aan de gang. Makkelijker gezegd dan gedaan wel.

Meer info hier.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

mercedes-amg gt 43 coupe 6

Mercedes-AMG GT 43 heeft… viercilinder!? (2024)

Autonieuws
skoda epiq concept 3

Skoda Epiq: Dit is Skoda’s EV van 25.000 euro!

Autonieuws
Audi-Q6-etron-2024 01

Eindelijk: Audi Q6 e-tron is hier, stelt niet teleur (2024)

Autonieuws
Ontdek meer