Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Reportage: Lexus LC 500h – Luisteren naar de klant

Een van de absolute stoppers op de Lexusstand in Genève is deze. De LC-coupé wordt de topper in het LC-gamma, vooral dan in zijn hybride variant 500h. We mochten hem recent in al zijn details leren kennen.

Je zou kunnen denken dat dit de zoveelste concept car is, maar nee hoor. Deze Lexus LC 500h met zijn 4,76 meter lengte en 1,92 meter breedte wordt vanaf 2017 een volwaardig alternatief voor de Mercedes S-klasse Coupé en de BMW 6. Sommigen bij Lexus durven zelfs de naam ‘Porsche 911’ laten vallen. Hoewel het uiterlijk van de Lexus LC al bekendgemaakt werd tijdens het Salon van Detroit, was dit de eerste keer dat we de bijzonderheden van de hybride versie ontdekten.

Fouten corrigeren

De LC mag als eerste een nieuwe aandrijflijn doen debuteren. Die luistert naar de naam Multi Stage Hybrid. De ambitie? Alle eerdere fouten uitgommen die de hybride nog had volgens Toyota en Lexus. Er waren belangrijke energieverliezen ter hoogte van de versnellingsbak, een hoog verbruik op de snelweg en een minder aangenaam motorgeluid. Al was dat laatste minder van toepassing in de beter geïsoleerde. Wel had hij ook dat onaangename gevoel dat in een acceleratie het lawaai en de waargenomen versnelling niet op elkaar waren afgestemd. Hij maakte veel lawaai, maar je leek niet snel vooruit te gaan.

De oplossing

Lexus legde ons dus uit dat in 2017 al deze fouten verdwenen zullen zijn, omdat de groep teruggreep naar een eenvoudige oplossing. Het hybride systeem bestaat hier uit een 3.5 V6 benzinemotor. Daarop volgt een eerste elektrische motor die als koppelomvormer dienst doet voor de pseudo-CVT versnellingsbak. Daarna volgt nog een elektrische motor, die echt een as aandrijft. De Multi Stage Hybrid krijgt ook een echte viertrapsautomaat. Dankzij deze kunnen de draaisnelheden van de benzinemotor en van de elektrische motoren beter op elkaar afgestemd worden.

Hierdoor was het voorheen onmogelijk om het volle potentieel van de V6 te benutten. Maar nu mag die dus meer toeren maken dan vroeger. Ten andere, het hybride systeem zal niet langer gevoed worden via de nikkelbatterijen die we reeds kennen in de Toyota’s en Lexus’en. In de plaats komen lithium-ion batterijen, die minder plaats innemen en meer vermogen geven. Lexus heeft ook een nieuwe motorsturing ontwikkeld die het beheer van de benzinemotor volledig onafhankelijk kan laten verlopen. Ook elke elektrische motor en de automatische versnellingsbak en de CVT kunnen apart gestuurd worden. Op die manier heeft Lexus voor de LC 500h eigenlijk een automatische versnellingsbak met 10 trappen doen ontstaan.

Snel en zuinig

Kortom, met de Multi Stage Hybrid denkt Lexus dat het op alle vlakken beter doet. Laat ons even kijken naar de prestaties. Met een krachtiger V6 en batterijen die sneller hun power lossen, komt het gecombineerd vermogen volgens Lexus uit op 350 pk en een 0 tot 100 km/u in minder dan 5 seconden. Verbruik dan. Dankzij de lange verzetten van de viertrapsversnellingsbak, moet de V6 minder toeren maken. Dus kan het verbruik op de snelweg naar omlaag, ongeveer naar het niveau van een dieselmotor. Door op de samenwerking te spelen, moet ook het gevoel verdwijnen dat je met een koffiemolen rijdt wanneer je plankgas geeft.

Rest ons nog na te gaan wat dat in het oplevert. De uitleg klinkt alvast zeer veelbelovend, en iets zegt ons dat we niet zullen ontgoocheld zijn wanneer we hem in het echte leven kunnen testen. We hebben nog maar een goede 365 nachtjes te slapen voor het zover is.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

mercedes-amg gt 43 coupe 6

Mercedes-AMG GT 43 heeft… viercilinder!? (2024)

Autonieuws
skoda epiq concept 3

Skoda Epiq: Dit is Skoda’s EV van 25.000 euro!

Autonieuws
Audi-Q6-etron-2024 01

Eindelijk: Audi Q6 e-tron is hier, stelt niet teleur (2024)

Autonieuws
Ontdek meer