Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Reportage: Land Rover technologie workshop – Computer helpt bij ploeteren

We hebben u eerder de technologie getoond waaraan Jaguar momenteel werkt. De broertjes bij Land Rover bekeken dezelfde technologie met een opgetrokken wenkbrauw: interessant. Hier zijn enkele voorbeelden van hun creativiteit met computers en camera’s.

Net als Jaguar ziet ook Land Rover brood in de verbonden auto’s. Maar dan niet om bumper aan bumper te rijden.

Land Rover gelooft sterk in de mogelijkheden van verbonden konvooien, waarbij de meest ervaren offroadrijder de leiding neemt. De omstandigheden die hij op zijn pad kruist, kan hij meteen draadloos doorseinen aan de volgers. Die kunnen zo meteen de juiste instellingen van het offroad ‘terrain response’ systeem kiezen. Of doorgeven dat er eentje vastzit, of achterop raakt.

Sneeuw herkennen

Ook in de lezing van het terrein roept Land Rover hulp in van de computer. Via een sonargestuurd signaal voor de auto, herkent de computer de ondergrond en kan hij aangeven welke stand de beste is voor het terrain response. Het titanenwerk is natuurlijk een databank te verzamelen waarnaar de computer in de auto refereert. Want blijkbaar reageert Schotse sneeuw anders dan Zweedse. Maar het zou ook nog andere voordelen kunnen opleveren en u bijvoorbeeld op een winterse, nachtelijke rit waarschuwen dat het donkere asfalt voor u één grote ijsplek is.

3D-camera

Voor een andere mogelijkheid om het terrein te lezen, maakt Land Rover gebruik van een 3D-camera. Die scant het terrein en kan zo in combinatie met een vooropgestelde snelheid aanpassingen doen en checken of die snelheid haalbaar is op dit type terrein. Zo remt hij automatisch of om daar een rivier te waden en pikt hij vervolgens opnieuw de gevraagde snelheid op.

Hoogte meten

Ook voor de Boschcamera heeft Land Rover zijn eigen applicatie ontwikkeld. Die is niet zozeer op vergeetachtige chauffeurs ingesteld, maar kan bijvoorbeeld de hoogte van overhangende takken meten. Op basis van de eigen hoogte van het voertuig, krijg je zo de zekerheid of je doorkan, dan wel of je krassen op het dak riskeert.

Land Rover maakt hetzelfde proces door als Jaguar. Het is nog niet meteen duidelijk hoeveel van deze technologie uiteindelijk zal doorsijpelen in de productie, na het testwerk. Maar het is Jaguar Land Rover wel menens, het merk heeft momenteel 9.000 designers en ingenieurs aan de slag in zijn onderzoekscentrum in Gaydon. Maar vergis u niet, wanneer u deze mensen met de handen in de lucht achter het stuur zou betrappen, dan zijn ze net hard aan het werk.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Alfa-Romeo-Junior-2024 01

Nieuw: Alfa Romeo Junior is eerste EV van het merk (2024)

Autonieuws
Maserati-GranCabrio-Folgore-01

Nieuw: Maserati GranCabrio Folgore geeft ons zin in de zomer (2024)

Autonieuws
Nissan-Qashqai-FL-2024 01

Nieuw: Nissan Qashqai Facelift (2024)

Autonieuws
Ontdek meer