Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Reportage: 25 Jaar Honda Type R Integra & Accord – Eindelijk in Europa

Vijf jaar duurde het vooraleer de Type R-legende Europa aandeed. De verlossing kwam er in 1997 met de Integra driedeurs, op de hielen gevolgd door de Accord vierdeurs met hetzelfde achtervoegsel.

Integra Type-R

De Integra Type R die anno 1997 in Europa landde, was eigenlijk al een geperfectioneerde versie van het Japanse origineel uit 1995. In die tijd bestonden er nog échte homologatieregels, wat Honda verplichtte om een straatequivalent van zijn racewagens te bouwen. En dat was de Integra Type R ten voeten uit: lichter, strakker en sterker om met minimale aanpassingen het circuit op te kunnen. Beter nog: wat de circuitonderdelen aan gewicht toevoegden, moest er dubbel en dik vanaf door luxe-items te schrappen. Zo werden de kenmerkende Recaro-sportstoelen gecompenseerd door minder isolatie, moest de muziekinstallatie wijken voor een sterkere wielophanging, verdween de airco ten voordele van het sperdifferentieel en werd de achterruitwisser ingeruild voor een kofferspoiler. Streep onder de aftreksom: een besparing van 42 kilo ten opzichte van de reguliere GS-R versie (die bij ons nooit verkocht werd) om op een leeggewicht van 1.060 kilo te eindigen.

Nok in actie

Zet daar 190 trappelende paarden tegenover en je weet meteen welk vlees je in de kuip hebt. Zelfs 20 jaar na datum blijft de DC2 respect afdwingen in de internationale: ook voor zijn lichtvoetige weggedrag en neutrale balans, maar vooral voor zijn viercilinder die zo uit de racerij lijkt te komen. Twee motoren in één hoor je weleens zeggen, met name wanneer de scherpere nok in actie komt om het decor in fast-forward te zetten. Om de 0 tot 100-tijd van 6,7 seconden te garanderen (6,9 voor de 40 kg zwaardere sedan) liet Honda de B18C-blokken van de band halen om ze met de hand te laten afwerken. Maar liefst 60 nieuwe onderdelen vonden hun weg naar het technologische huzarenstukje, inclusief cilinders die met de hand gepolijst werden. De bouten werden met micrometers aangetrokken om overal de juiste spanning te hebben. Daarmee was de Type R over 400 meter bijna een seconde sneller dan de gewone versie die toch ook 160 pk had, maar niet over een sper of plakkerige Bridgestone RE010-banden beschikte. Eind 2001 ging de publiekslieveling met een kofferbak vol trofeeën op pensioen, spijtig genoeg zonder Europese opvolger.

DC5 Integra (JDM)

Toch is de Integra-lijn niet doodgebloed in 2002. In Japan en Amerika werd de DC2 afgelost door de DC5 die meteen een R-versie kreeg, compleet met een nieuwe 2,0 liter-motor van 220 pk en zowat alle extra’s die de eerste generatie zo bijzonder maakten. Bij de upgrades hoorden ook een zesbak en standaard Brembo-remmen, net als de onmisbare sper tussen de voorwielen.

Accord Type-R

Een toegankelijker motorkarakter en een volwassener rijgedrag, dat was de briefing van de Europese Accord Type R die in 1998 op de markt kwam. Honda Engeland was benieuwd of de R-formule ook in een hoger segment zou aanslaan, en kon de Accord terloops homologeren voor het British Touring Car Championship. De pers was er wild van, net als de veelal oudere kopers die hun tweede jeugd achter het stuur beleefden. Maar voor de Japanners was het gekietelde 2.2 blok uit de Prelude te min, omdat de pret al aan 7500 toeren uit was. Veel voor een gezinswagen, maar niet voor een divisie die tot dan toe licht gecamoufleerde racers voor de weg geconcipieerd had.

Gezinssport

De Europese Accord-R kraakt de 100 dankzij 212 pk en 215 Nm nochtans in zeven seconden, terwijl de top 228 km/u bedraagt. Net als bij de Integra telt de korte handbak vijf verzetten, waardoor het verbruik vaker boven de 10 liter per 100 kilometer eindigt dan eronder. En toch zet de gekietelde Accord minder aan tot waaghalzerij. De meeste eigenaars van vroeger en nu zijn van het rustigere type, terwijl de Integra’s en de Civics een actiever publiek aantrekken.

Met een Accord wordt dan ook niet zo hard gereden als met een hot hatch, wat de levensduur van het model aanzienlijk ten goede komt. Maar dan nog: gaan ze bij Honda al niet over een nacht ijs voor hun reguliere modellen, dan verlangen de Type R’s nog heel wat meer denk- en ontwikkelingswerk – ook als het een grote gezinswagen betreft. Onderschat de vierdeurs dus zeker niet, want ondanks een minder gunstige vermogens-/gewichtsbalans, schuilt er nog altijd vuurwerk onder het gevleugelde koetswerk.

CL7 Euro-R (JDM)

Honda nam de kritiek op de wat tammere 2.2-motoren ter harte door de CL7, zeg maar de opvolger van de rode CH1 en de witte CL1, in 2002 van een tweeliterblok met een grotere toerenhonger te voorzien. Daarmee kon de Accord Type R weer 8300 toeren aan, maar was hij zijn verblijfsvergunning in Europa wel kwijt. Daarna is het model in alle stilte afgevoerd.

Honda Integra Type-R DC2 (1998)
Motor: 4-cil. In lijn, 2 kl. per cil.
Cilinderinhoud: 1797 cc
Max. vermogen: 190 pk bij 7900 opm
Max. koppel: 178 Nm bij 7300 opm
Aandrijving: voorwielen
Aantal versnellingen: 5, handgeschakeld
Afmetingen l/b/h: 4400/1695/1320 mm
Wielbasis: 2570 mm
Leeggewicht: 1060 kg
Topsnelheid: 233 km/h
0-100 km/u: 6,7 s
Bouwjaren: 1998 – 2001 (Europa)
Honda Accord Type-R CH1 (2001)
Motor: 4-cil. In lijn, 2 kl. per cil.
Cilinderinhoud: 2157 cc
Max. vermogen: 212 pk bij 7200 opm
Max. koppel: 215 Nm bij 6700 opm
Aandrijving: voorwielen
Aantal versnellingen: 5, handgeschakeld
Afmetingen l/b/h: 4595/1750/1430 mm
Wielbasis: 2675 mm
Leeggewicht: 1305 kg
Topsnelheid: 228 km/h
0-100 km/u: 7,2 s
Bouwjaren: 1998 - 2001 (Europa)

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

mercedes-amg gt 43 coupe 6

Mercedes-AMG GT 43 heeft… viercilinder!? (2024)

Autonieuws
skoda epiq concept 3

Skoda Epiq: Dit is Skoda’s EV van 25.000 euro!

Autonieuws
Audi-Q6-etron-2024 01

Eindelijk: Audi Q6 e-tron is hier, stelt niet teleur (2024)

Autonieuws
Ontdek meer