Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Presentatie: Saab 9-3X – Voor 39.280 EUR de uwe

In september staat de Saab 9-3X dan eindelijk bij de dealers. En inmiddels zijn ook de prijzen bekend. Wie eervol een Saab 9-3X wil rijden moet minimaal 39.280 EUR neerleggen. Een overhandiging van 35.500 EUR is ook voldoende, maar dan beschik je wel over avontuuronwaardige voorwielaandrijving.

Als we over de voordeligste 9-3X hebben, dan spreken we over de 1.9 TTiD-diesel gekoppeld aan een handgeschakelde 6-bak. De aandrijvingkrachten vinden dan zoals in de inleiding genoemd uitsluitend hun weg naar de vooras. Vreemd genoeg is vierwielaandrijving (AWD) niet eens beschikbaar op de oliegestookte varianten. Een automaat met zes verzetten wel. Daar betaal je minimaal 37.350 EUR voor. Beide diesels hebben een vermogen van 180 pk en een trekkracht van 400 Nm. Sprinten naar honderd voltrekt zich in de handbak in een rappe 8,7 seconden en de automaat doet er 9,2 seconden over. De topsnelheid bedraagt respectievelijk 220 en 215 km/h. Wat verbruik betreft is het verschil tussenbeide aanzienlijk. Wie zorgvuldig zelf zijn verzetten kiest kan een verbruik van 5,5 l/100 km behalen. Laat je dit de 9-3X zelf doen dan noteert deze een veel hogere 6,9 liter per 100 kilometer.

Benzine Saab vindt de benzinemotor nog steeds de enige juiste keus voor avontuurlijk rijden, want die beschikken standaard allemaal over AWD-aandrijving. De turbomotoren hebben allen een inhoud van 2.0 liter en een vermogen van 200 pk. De 2.0 T Aero XWD met handbak en rijdend op normale benzine staat in de boeken voor minimaal 39.280 EUR. Deze versie bestellen als BioPower (39.780 EUR) kan ook. De 9-3X is dan in staat op bio-ethanol (E85) te rijden. Een 9-3X met automatische transmissie kost 41.130 EUR. Net als bij de oliestokers is het verschil in brandstofverbruik tussen de handgeschakelde en de automatische versies groot. De eerste (normaal en E85) realiseert namelijk een gemiddeld verbruik van 8,3 l/100 km, terwijl de automaat een kleine twee liter benzine meer nodig heeft voor dit traject. Ook op de acceleratie naar 100 km/h is het verschil merkbaar: namelijk 8,5 tegen 9,6 seconden. Qua topsnelheid is de automaat 10 km/h langzamer dan de 230 km/h voor de handbak. Dat valt nog mee.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

opel frontera 479

Nieuw: Opel Frontera is terug als compacte stoere SUV (2024)

Autonieuws
P90545211 highRes rimac-technology-cam

BMW’s nieuwste batterijenpartner is… Rimac!

Autonieuws
BRZ-Cup-CAR-BASIC 01

Subaru BRZ Cup Car kost amper 22.500 euro… in Japan

Autonieuws
Ontdek meer