Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Presentatie: Porsche 911 Turbo – Met vierwielsturing

De 911-varianten volgen elkaar in sneltreinvaart op. Hier is de Turbo – gepland voor september – die niet alleen vierwielaandrijving heeft, maar ook vierwielsturing.

Porsche pakt meteen uit met een Turbo en een Turbo S. Beide hebben de 3.8 zescilinder boxer gemeenschappelijk, maar in de ene blaast de turbo nog wat harder dan in de andere. De Turbo beschikt over directe inspuiting en twee variabele laders. Die brengen het vermogen op 520 pk, in de Turbo S wordt dat 560 pk. Een zeventraps dubbelekoppelingsbak stuurt het vermogen naar de vier wielen. Hij beschikt over start/stop met een ‘zeilfunctie’ die de transmissie kan ontkoppelen. Hierdoor kan het officieel gemiddeld verbruik dalen naar 9,7 l/100 km. Bij de vorige Turbo was dat nog 11,4 l/100 km.

De vierwielaandrijving is elektronisch gestuurd en schakelt alleen de voortrein in wanneer daar nood aan is. De nadruk ligt op efficiëntie, en daar lijkt de Turbo bijzonder bedreven in. In 3,2 seconden staat hij aan 100. De Turbo S knijpt daar nog 0,1 seconde af. De top bedraagt 318 km/u. Daarmee doet de nieuwe Turbo iets beter dan het vorige model (3,3 seconden, 315 km/u).

Extra sturing

Voor het eerst krijgen ook de achterwielen een stuurfunctie. Bij lage snelheden gaan de achterwielen de tegengestelde richting uit als de voorwielen, wat parkeren vereenvoudigt. Ook in haarspeldbochten maakt het systeem hogere snelheden mogelijk. Boven 80 km/u sturen de wielen mee in dezelfde richting als de voorwielen, wat de stabiliteit verbetert.

De Turbo valt makkelijk te herkennen aan zijn grote achtervleugel. Die kan drie afstellingen krijgen, en ook de voorvleugel kan voor meer neerwaartse druk zorgen. Volgens Porsche gaat de Turbo rond de Nürburgring in minder dan zeveneneenhalve minuut. Meer technologie, en dat vertaalt zich in de prijs. In Duitsland kost de Turbo 10.000 euro meer dan het vorige model, en eindigt op 162.055 euro. De Turbo S haalt 195.256 euro. De Belgische prijzen liggen doorgaans nog hoger... (mh/sp-x)

Klik hier voor alle nieuws over het merk Porsche

Klik hier en zoek uw occasie Porsche 911 Turbo tussen de duizenden tweedehands auto’s.

Klik hier voor een overzicht van Porsche 911 Turbo, en een selectie van tweedehandse

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Alfa-Romeo-Junior-2024 01

Nieuw: Alfa Romeo Junior is eerste EV van het merk (2024)

Autonieuws
Maserati-GranCabrio-Folgore-01

Nieuw: Maserati GranCabrio Folgore geeft ons zin in de zomer (2024)

Autonieuws
Nissan-Qashqai-FL-2024 01

Nieuw: Nissan Qashqai Facelift (2024)

Autonieuws
Ontdek meer