Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Presentatie: Lexus LFA – Japans raspaard

Het is even stil op de redactie; het persbericht over de Lexus LFA baart opzien.

‘Een volbloed supersportauto, ontwikkeld voor niets anders dan de ultieme rijervaring’ en ‘een supersportauto die grenzen verlegt en de Japanse sportauto voor de 21e eeuw opnieuw definieert’ zijn woorden die veel vuurwerk beloven.

  • Atmosferische 4.8 liter V10 met 560 pk
  • Hightech materialen en technieken
  • Nul naar honderd in 3,7 seconden en een topsnelheid van 325 km/h
  • Productie gelimiteerd op 500 exemplaren Al bijna een vol decennium is het Japanse merk bezig met de LFA. Vlak na de millenniumwisseling begon een klein en gespecialiseerd team van uitverkoren ingenieurs met het ontwerp vanaf een lege tekentafel met de missie om elke denkbare dynamische grens te doorbreken. Het team dat onder leiding van Haruhiko Tanahashi stond legde de nadruk op constructie van lichte koolstofvezel, dynamische balans, bruikbare prestaties en een topsnelheid van 325 km/h.

Functie dicteert vorm De ontwerpers van de LFA hebben de huidige Lexus' ontwerpfilosofie goed weten te combineren met het sportwagenprofiel van de auto. De auto is duidelijk een Lexus door de L-finesse designfilosofie te integreren in het uiterlijk en te laten samensmelten met de 'functie dicteert vorm' gedachte. Een goed voorbeeld hiervan zijn de buitenspiegels die naast de primaire optische functie ook de koele lucht naar de luchtinlaten achter toe sturen. Het interieur is compleet om de bestuurder ontworpen. De lage zitpositie, slim opgestelde bedieningselementen en een keur aan informatie op het geavanceerde instrumentenpaneel moeten de rijder het gevoel geven in een hightech sportwagen te verblijven.

Koolstofvezel carrosserie Zowel de carrosserie als de bodem van de LFA zijn vervaardigd uit Carbon Fibre Reinforced Plastic (CFRP), dat volgens Lexus uitblinkt door zijn solide structuur en lage gewicht. De ingenieurs hebben ook gekeken naar de toepassing van aluminium, maar kozen juist voor CFRP omdat dat materiaal nog lichter is. De LFA weegt nu 1.480 kg en is daarmee 100 kg lichter dan wanneer aluminium was gebruikt; laag voor een auto van zijn kaliber. De gewichtbesparing gaat onder de huid verder, zo zijn de dubbele draagarmen voor en de multilink-ophanging achter gemaakt van aluminiumlegering. Om het onafgeveerde gewicht nog verder te verlagen beschikt de LFA over aluminium fusees en draagarmen en holle stabilisatorstangen. De sportwagen staat op lichtmetalen 20-inch wielen voorzien van Bridgestone-banden.

Ideale gewichtsverdeling Het hart van de Lexus wordt gevormd door de compleet nieuwe 4.8 liter V10. Met een maximaal toerental van 9.000 tpm beschikt de motor over een hoogtoerig karakter en lijkt de bewering dat de motor beschikt over een F1-soundtrack erg aannemelijk. F1 prestaties zijn met vermogen van 560 pk ook nagenoeg mogelijk. De sportwagen katapulteert in slechts 3,7 seconden vanuit stilstaan naar de honderd en moet pas bij 325 km/h de strijd tegen de luchtweerstand staken. Bloedstellend snel is ook de versnellingsbak van de LFA die in 0,2 seconden van verzet weet te wisselen. De 6-traps Automated Sequential Gearbox (ASG) biedt de bestuurder de keuze uit zeven schakelsnelheden en vier rijmodi: AUTO, SPORT, NORMAL en WET. De 'transaxle'-layout zorgt voor een nagenoeg ideale gewichtsverdeling van 48:52 wat volgens Lexus resulteert in een voortreffelijk bochtgedrag en controle op hoge snelheden.

Keramische remmen De LFA is absoluut geen Spartaanse sportwagen. Dat blijkt wel als we de lijst van met veiligheidssytemen doornemen. Leidraad is het Sport Vehicle Dynamics Integrated Management-systeem dat opnieuw is gekalibreerd voor het inpassen van ABS, TRAC-tractiecontrole en Vehicle Stability Control (VSC). Daarnaast beschikt de Japanner over het Electronically Controlled Brake-systeem (ECB) die samenwerkt met de keramische remmen. Met een diameter van 390 mm voor en 360 mm achter moet de sportwagen over veel remkracht beschikken. Fading behoort tot het verleden met deze ankers aldus het Japanse concern.

Begin 2011 Na tien jaar ontwikkeling is de eerste supersportauto van Lexus klaar. Deel van het ontwikkelingsproces was deelname van de LFA aan de 24-uursrace op de Nürburgring in 2008 en 2009 en de diverse testen op het Duitse circuit. Opmerkelijk is het dat er slechts 500 exemplaren van de LFA gebouwd zullen gaan worden. In de Motomachi-fabriek in Toyota City, Japan worden slechts 20 modellen met de hand vervaardigd. De prijzen van de sportwagen die in begin 2011 op de markt verwacht wordt zijn nog niet bekend.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Alfa-Romeo-Junior-2024 01

Nieuw: Alfa Romeo Junior is eerste EV van het merk (2024)

Autonieuws
Maserati-GranCabrio-Folgore-01

Nieuw: Maserati GranCabrio Folgore geeft ons zin in de zomer (2024)

Autonieuws
Nissan-Qashqai-FL-2024 01

Nieuw: Nissan Qashqai Facelift (2024)

Autonieuws
Ontdek meer