Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Presentatie: Citroën C3 Picasso – In detail

De nieuwste telg van Citroën, de C3 Picasso, wordt tijdens de komende Motor Show in Parijs gepresenteerd aan het publiek. De auto verschijnt begin 2009 in de showrooms van Citroën.

De vormgeving van de C3 Picasso weet compactheid en ruimte goed te combineren. Met zijn lengte van 4,08 m, breedte van 1,73 m en hoogte van 1,62 m is de voorkant verrassend compact en ligt de nadruk bij de achterkant op de verticale lijnen. Ondanks deze compacte buitenmaten meldt Citroën dat er voor alle vijf inzittenden veel ruimte is. Dat is ook te merken aan de inhoud van de bagageruimte . Deze slikt 500 liter onder de hoedenplank op en dat is in deze klasse vrij fors. Met een neergeklapte achterbank wordt dit overigens nog eens vergroot naar 1506 liter.

Praktische mogelijkheden Ook in het interieur is er door de Fransen goed nagedacht over praktische zaken. Voorbeelden hiervan zijn de achterstoelen. Deze kunnen over 150 mm worden verschoven, zodat ofwel de bagageruimte ofwel de beenruimte achterin in een handomdraai kan worden vergroot. Ze kunnen los van elkaar en in ongelijke delen worden neergeklapt (2/3 - 1/3) met de hendel aan de bovenkant van de stoelen. Het feit dat ze vanuit de bagageruimte kunnen worden ingeklapt en beide delen van de bank ook los van elkaar bewegen, maakt het nog gemakkelijker. Ook de losse vloerplaat in de bagageruimte is handig. Deze kan namelijk heel eenvoudig op twee verschillende hoogtes worden ingesteld. In de hoogste stand vormt de plaat één vlak met de laaddrempel, zodat de rug van de gebruiker wordt gespaard als deze iets in of uit de auto laadt. De laagste stand is bedoeld om de inhoud van de bagageruimte zo groot mogelijk te maken.

Nieuw ingebouwd navigatiesysteem Met MyWay beschikt de C3 Picasso over een nieuw radio-/navigatiesysteem met uitgebreide functies. Dit nieuwe audio- en multimediasysteem bevat niet alleen een ingebouwd navigatiesysteem, maar ook een CD-speler die geschikt is voor het afspelen van mp3/WMA-bestanden en een Bluetooth® handsfree set. Het systeem is voorzien van een 7 inch kleurenscherm waarop de gegevens afgelezen kunnen worden. De kaarten op het scherm kunnen in 2D of in 3D worden weergegeven en het wegennet van heel Europa is op een SD-card opgeslagen. Zo blijft de CD/mp3/WMA-speler volledig beschikbaar voor de audiofunctie. Voor een nog uitgebreidere muziekkeuze kan ten slotte een draagbare mediaspeler worden aangesloten op de AUX-aansluiting (jack-plug) of op de USB-poort (optie).

Voorlopig drie motoren De C3 Picasso zal na de introductie leverbaar worden met drie motoren, waarvan één dieselmotor. Vanaf het najaar van 2009 komt er overigens een tweede dieselmotor met 90 pk bij. Voorlopig moeten we het doen met een 110 pk sterke 1.6 HDiF. Deze motor, die standaard uitgerust is met een roetfilter, heeft een koppel van 245 Nm. De twee benzinemotoren zijn samen ontwikkeld met BMW en zijn bekend uit onder andere de Peugeot 207 en de MINI. Het gaat hier om de 95 pk sterke 1.4 VTi en de 1.6 VTi met 120 pk.

Veiligheidsvoorzieningen De Picasso is voorzien van een aantal veiligheidsvoorzieningen voor alle inzittenden. Zo beschikt iedere zitplaats over een waarschuwingssysteem voor het dragen van de gordel. Afhankelijk van de uitvoering wordt de bestuurder gewaarschuwd met een zichtbaar en hoorbaar signaal. Verder beschikt de auto over frontairbags en, afhankelijk van de uitvoering, zijairbags. Ook kan de C3 Picasso worden uitgerust met twee hoofdairbags in het dak ter bescherming van alle inzittenden. De actieve veiligheid van de C3 Picasso zit goed in mekaar. Zo is de C3 Picasso standaard uitgerust met ABS, elektronische remkrachtverdeling (EBD), noodremassistent (BAS) en automatisch inschakelende alarmlichten. Optioneel is ook ESP beschikbaar: dit systeem zorgt er samen met de antislipregeling (ASR) voor dat eventuele koersafwijkingen bij het doorslippen van de wielen automatisch worden gecorrigeerd.

Trnava De C3 Picasso wordt gemaakt in het productiecentrum van PSA Peugeot Citroën in het Slowaakse Trnava. Dit centrum werd in oktober 2006 geopend en begint binnenkort met de productie van de Picasso. Citroën wil 110.000 exemplaren per jaar gaan maken. Het product zal geïntroduceerd worden op de Motor Show van Parijs en zal vanaf volgend jaar bij de dealers staan.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

mercedes-amg gt 43 coupe 6

Mercedes-AMG GT 43 heeft… viercilinder!? (2024)

Autonieuws
skoda epiq concept 3

Skoda Epiq: Dit is Skoda’s EV van 25.000 euro!

Autonieuws
Audi-Q6-etron-2024 01

Eindelijk: Audi Q6 e-tron is hier, stelt niet teleur (2024)

Autonieuws
Ontdek meer