Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Presentatie: BMW en turbotechniek – Om draaierig van te worden!

BMW is helemaal in de ban van turbotechniek. Maar door het in korte tijd lanceren van veel nieuwe modellen voorzien van een turbomotor wordt het er voor de klant niet makkelijker op. Daarom speciaal voor iedereen met een voorliefde voor techniek een overzicht van de verschillende BMW-turbo´s.

BMW was het merk dat als eerste de in serie geproduceerde auto met een turbocharger leverde. Dat was in 1973 met de 2002 Turbo. En nu is turbotechniek niet meer weg te denken bij BMW. Sinds de komst van de 3.0 liter zescilinder Variabele Twin-Turbo Diesel (535d) in 2004 is het aantal geblazen modellen uit München in snel tempo toegenomen (De dieselmodellen daarvóór buitenbeschouwing gelaten). De laatste tijd weet BMW het helemaal bont te maken met het in korte tijd introduceren van nieuwe turbokrachtbronnen, zowel benzine- als dieselvarianten. Dat komt mede door de toenemende druk van overheden (aangescherpte regelgeving) en de steeds geavanceerder wordende technieken die inmiddels hun betrouwbaarheid en duurzaamheid hebben bewezen. Echter door de snelle toename van dit soort motoren en de daaraan door BMW gekoppelde (soms gelijke) benaming is het begrijpelijk dat de verschillen tussen alle turbokrachtbronnen niet meer is te overzien. En daarom zoals gezegd dit overzicht.

´Kleintjes´ worden overgeslagen De onduidelijkheid zit hem niet eens zozeer in de lichtere benzine- en dieselkrachtbronnen die geholpen worden door een turbocharger (bijvoorbeeld de 118d, 320d, 525d). Dus daarom behandelen we deze kleinere varianten niet in dit artikel. Nee, het zijn juist de turbomotoren met een slagvolume van 3.0 liter of meer die voor verwarring kunnen zorgen.

Variabele Twin-Turbo (Diesel) In 2004 introduceerde BMW de Variabele Twin-Turbo (VTT) Diesel met zes cilinders en een cilinderinhoud van 3.0 liter. Een tweetal turbochargers zorgden in deze 535d genaamde motorisering voor een maximum vermogen van 272 pk en 560 Nm trekkracht. Later steeg dit vermogen naar 286 pk en 580 Nm. Deze geüpgrade VTT debuteerde in de X3 3.0sd.

Bi-Turbo Benzine (335i Coupé) In 2006 bracht BMW wederom een motor met twee turbo´s (en directe inspuiting) op de markt. Het ging om de inmiddels befaamde 3.0 liter zescilinder Bi-Turbo benzinemotor met een vermogen van 306 pk en een koppel van 400 Nm dat al vanaf 1.300 tpm volledig ter beschikking stond. Deze motor staat beter bekend als Twin-Turbo en is heden nog steeds te verkrijgen in onder meer de 1- en 3-serie (135i, 335i). Hij debuteerde in de 335i Coupé en heeft sinds zijn introductie alleen in de huidige 740i aan vermogen gewonnen (326 pk/450 Nm vanaf 1.500 tpm).

Bi-Turbo Benzine (X6 xDrive50i) Twee jaar geleden werd de BMW X6 gelanceerd. Een van de verkrijgbare motoren hierin was de 407 pk en 600 Nm sterke 4.4 liter achtcilinder, gevoed door twee ´oude´ turbochargers. De turbotechniek in deze xDrive50i genaamde motorisering is van hetzelfde principe als de Bi-Turbo in de 335i Coupé. De motor huist tevens in de 750i en 750 iL.

Twin-Scroll Turbo Benzine (X5 M) Het wordt lastiger als we de Twin-Scroll Turbo uit de BMW X5 M en X6 M erbij halen. Deze 5.0 liter V8-turbomotor is er namelijk één van de nieuwste generatie en beschikt in tegenstelling tot de Bi-Turbo (335i Coupé) niet over twee ´vaste´ turbo´s maar over twee Twin-Scroll turbochargers die apart van elkaar worden aangedreven door slechts een beperkt aantal cilinders. Het vermogen bedraagt 550 pk en 680 Nm.  

Twin-Scroll Turbo Benzine (535i) Een andere, nieuwe turbomotor dient zich binnenkort aan in de 5-serie GT. Het is de eerste motor van BMW die een turbocharger, directe injectie en variabele lichthoogte van de kleppen (bij BMW genaamd Valvetronic) combineert. BMW maakt het zichzelf en ons echter moeilijk door deze 535i genaamde motorisering net als de X5 M-krachtbron onder de noemer Twin-Scroll TwinPower Turbo te plaatsen. En dat terwijl deze 535i anders dan z'n naam doet vermoeden over één (grote) Twin-Scroll turbo beschikt. Daarnaast wordt het nog onduidelijker als we het vermogen van deze eveneens drieliter metende zescilinder bekijken: 306 pk en 400 Nm (vanaf 1.200 tpm). Precies, evenveel als de 3.0 liter zescilinder Bi-Turbo in de 335i Coupé.

TwinPower Turbo (Diesel) Kunnen jullie het nog volgen? Hopelijk wel, want BMW heeft nog meer turbokrachtbronnen van het type Twin-Scroll TwinPower Turbo. En die werd onlangs aangekondigd voor de 740d. Het gaat hier echter om een diesel en daarmee lijkt BMW's turboverhaal iets duidelijk te worden. Helaas, want deze TwinPower Turbo Diesel is op z'n beurt weer voorzien van twee turbochargers: één permanent draaiende en één kleinere turbo die alleen arbeid verricht als de omstandigheden daarom vragen. En inderdaad, het geleverde vermogen is 306 pk. Het koppel bedraagt 600 Nm en is volledig beschikbaar tussen 1.500 - 2.500 tpm.

We hebben gepoogd de verschillende turbomotoren van BMW in kaart te brengen. En hopelijk is het voor jullie iets duidelijker geworden hoe de vork in de steel zit. Eenvoudig het overzicht houden is er in ieder geval niet bij en daarom plaatst BMW alle turbomotoren onder de noemer TwinPower Turbo. Of ze nu één, twee ´vaste´ of twee variabele (Twin-Scroll) turbo´s bevatten. Daarmee moet het voor de klant aanzienlijk eenvoudiger zijn. Wij werden er in ieder geval zo draaierig van dat we bijna deze turbine in het overzicht meenamen.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Alfa-Romeo-Junior-2024 01

Nieuw: Alfa Romeo Junior is eerste EV van het merk (2024)

Autonieuws
Maserati-GranCabrio-Folgore-01

Nieuw: Maserati GranCabrio Folgore geeft ons zin in de zomer (2024)

Autonieuws
Nissan-Qashqai-FL-2024 01

Nieuw: Nissan Qashqai Facelift (2024)

Autonieuws
Ontdek meer