Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Presentatie: BMW 5-serie GT – En dan nu officieel

In navolging van de eerder vandaag gelekte beelden nu de officiële berichtgeving over de BMW 5-serie GT zoals deze eind dit jaar bij de dealers staat. Het model wordt tussen de 5- en de 7-serie gepositioneerd en is straks leverbaar met drie krachtige motoren.

Met de nieuwe 5-serie Gran Turismo levert BMW opnieuw een nichemodel af. Precies zoals het dat ook deed met de eigenaardige X6. De auto combineert de luxe van een premiumsedan met de veelzijdigheid van een SUV. Dit alles verpakt in de sportieve 'jas' van een coupé. Daarnaast staat het comfortgehalte op een hoog niveau. De 5-serie GT is dan ook bedoeld voor die mensen die het beste van alle carrosserievarianten graag willen terugzien in één auto. Welke personen dat precies zijn kan BMW jullie het beste zelf uitleggen.

7-serie Met een lengte van nagenoeg vijf meter, een hoogte van 1,90 meter en een breedte van 1,56 meter valt de 5-serie GT tussen de 5-serie Sedan/Tourig en de 7-serie in. Dit terwijl BMW de nieuwe 'Fünfer' tien centimeter in lengte laat groeien. De wielbasis van de 5-GT bedraagt 3,07 meter en dat staat garant voor veel beenruimte. Met de achterbank of optionele individuele zetels in de normale stand is de beenruimte vergelijkbaar met die van een 7-serie. De bagageruimte bedraagt dan 440 liter. Wie de bank naar voren schuift (maximaal 10 cm) heeft 590 liter ter beschikking. Echter moeten de achterpassagiers dan wel genoegen nemen met de beenruimte gelijk aan die van een 5-serie. In neergeklapte toestand biedt de totale pakkingruimte 1.700 liter. Deze bereiken kan overigens op twee manieren: via een scharnierende kofferklep of middels het hatchback-principe. Een feature die we kennen van de Skoda Superb.

Uitsluitend krachtige motoren Een ander bewijs dat BMW de 5-serie GT boven de 5-serie Sedan en Touring positioneert is dat de auto alleen geleverd wordt met motoren van de bovenste plank. Als 'instapper' is er de 535i met 3.0 liter twin-turbomotor. Het vermogen ligt op 306 pk en de trekkracht bedraagt 400 Nm. Hiermee sprint de auto in 6,3 seconden naar de 100 km/h. Het gemiddelde verbruik ligt op 8,9 l/100 km. De tweede en tevens laatste benzine is een 4,4 liter twin-turbo met 407 pk en 600 Nm. Deze gaat als 550i Gran Turismo door het leven en accelereert in 5,5 naar de honderd. Z'n dorstigheid is vastgesteld op 11,2/100 km. Dieselen kan uitsluitend met de 530d. Een vermogen van 245 pk en koppel van 540 Nm zorgt ervoor dat de 100 km/h in 6,9 seconden wordt aangetikt. Het fabrieksverbruik bedraagt een 6,5 liter per honderd kilometers.

Dynamic Drive Control Alle motoren worden gekoppeld aan de 8-trapsautomaat die onlangs debuteerde in BMW's absolute topmodel, de 760i. Dynamic Drive Control is eveneens standaard. Hiermee kunnen het onderstel, de gaspedaalresponse, de mate van stuurbekrachtiging en de versnellingsbakverhoudingen middels een druk op de knop worden aangepast. Er is keuze uit vier verschillende modi: Comfort, Normal, Sport en Sport+.

In de watten Zoals aangegeven biedt de 5-serie GT een hoge mate van comfort. Dat zie je niet alleen terug in de uitstraling van het interieur, de klasse afwerking en de gebruikte materialen, ook een scala aan elektronische systemen (standaard dan wel optioneel) dragen bij aan een verwende rit. We noemen zoal het Head-Up Display, Integral Active Steering, BMW ConnectedDrive, cruise control inclusief Start & Go, High-Beam Assistant, Lane Change Warning, Lane Departure Warning, Speed Limit Info, BMW Night Vision, Side View, Top View, aparte fauteuils achterin, een panoramadak en een achteruitrijcamera. Bij de vanafprijs zit in ieder geval inbegrepen het bekende iDrive inclusief 10,2 inch TFT-scherm, een achteras met luchtvering, runflat-banden, bi-xenon koplampen, automatische klimaatregeling, een bovengemiddeld audiosysteem en een pallet aan veiligheidsvoorzieningen.

De BMW 5-serie Gran Turismo zal tijdens de IAA begin septmeber zijn showdebuut beleven. En naar verwachting zal het model in november de dealers aandoen. Prijzen volgen nog.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

opel frontera 479

Nieuw: Opel Frontera is terug als compacte stoere SUV (2024)

Autonieuws
P90545211 highRes rimac-technology-cam

BMW’s nieuwste batterijenpartner is… Rimac!

Autonieuws
BRZ-Cup-CAR-BASIC 01

Subaru BRZ Cup Car kost amper 22.500 euro… in Japan

Autonieuws
Ontdek meer