Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Presentatie: Audi A5 en S5 Cabriolet – A5 en S5 Cabriolet onthuld

Dit zijn de Audi A5 en S5 Cabriolet, de open varianten van de A5 en S5 Coupé. De nieuwe cabriolet-modellen van Audi volgen de A4 en S4 Cabriolet op en beschikken net als hun voorgangers over een klassiek stoffen dak. Vanaf de zomer van 2009 staan de nieuwe Cabrio´s bij de Audi-dealer.

Na onze allesonthullende spyshots van de S5 Cabriolet kon het niet lang meer duren voordat Audi zelf de eerste informatie en beelden vrij zou geven. Een grote verrassing is het design dan ook niet. Dat was dankzij de spyshots al bekend en borduurt bovendien duidelijk voort op de A5 en S5 Coupé. Slechts in detail zijn er verschillen waarneembaar, zoals bijvoorbeeld het derde remlicht dat in de kofferklep is opgenomen.

Stoffen kap Geheel zoals verwacht zijn de A5 en S5 Cabriolet uitgerust met een stoffen kap. Dit in tegenstelling tot de BMW 3-serie Cabrio en de op stapel staande opvolger van de Mercedes CLK Cabrio. Grootste voordeel hiervan is de bagageruimte van 380 liter (320 liter met het dak open). Openen en sluiten (tot 50 km/h) gaat geheel elektrisch en het neemt 15 seconden in beslag. Voor voldoende comfort aan boord bestaat het dak uit drie lagen en een glazen achterruit, wat moet zorgen voor extra (geluids)isolatie. Voor het cabriodak is er keuze uit vier kleuren en zelfs voor de interieurafwerking ervan zijn drie tinten beschikbaar. Een bijzonder detail is dat LED-verlichting voor de achterpassagiers - de cabrio is een vierzitter - in de kap is geïntegreerd. Een standaard geleverd windschot en gordels die na de instap automatisch onder handbereik schuiven zijn noviteiten voor de auto. Bovendien levert Audi 'hoofdruimteverwarming' wat uiteraard van Mercedes (Airscarf) is afgekeken en steeds meer gemeengoed begint te worden in de cabriowereld.

Benzinemotoren A5 Cabriolet Op motorisch gebied is de A5 Cabriolet leverbaar met een keuze uit drie benzine- en twee dieselmotoren. Het 'instapmodel' is de 2.0 TFSI. Deze motor is er in twee versies. De eerste (standaard met voorwielaandrijving in combinatie met mutltitronic-transmissie) levert een vermogen van 180 pk en een koppel van 320 Nm. Daarmee is hij goed voor een topsnelheid van 219 km/h, een sprint van 0-100 km/h in 8,9 s en een gemiddeld verbruik van slechts 7,4 l/100km. De 2.0 TFSI (211 pk en 350 Nm) is er naar keuze met voorwiel- of quattro-vierwielaandrijving. De handgeschakelde versie met voorwielaandrijving sprint in 7,5 s van 0-100 km/h en haalt een topsnelheid van 241 km/h. Het verbruik ligt op een keurige 6,8 l/100 km. Als topmodel van het benzinegamma treffen we de 265 pk en 330 Nm sterke 3.2 V6 FSI aan. Daarbij is er keuze uit voorwielaandrijving en quattro-techniek. De voorwielaangedreven versie wordt standaard geleverd met de mutitronic-transmissie. Deze combinatie is goed voor een top van 246 km/h en een '0-100' in 6,9 seconden. Het gemiddelde verbruik blijft steken bij 8,6 l/100 km.

Dieselmotoren A5 Cabriolet Op dieselgebied is er de keus uit twee V6 TDI-motoren. De 2,7-liter versie (190 pk en 400 Nm) sprint in 8,6 seconden naar 100 km/h, haalt een topsnelheidvan 230 km/h en verbruikt 6,3 l/100 km. De 3.0 V6 TDI quattro (240 pk en 500 Nm) is zelfs sneller dan de 3.2 V6 FSI (0-100 in 6,4 s en top 247 km/h). Dat alles gecombineerd met een verbruik van 6,8 l/100 km.

V6 voor S5 Cabriolet Niet de uit de S5 Coupé bekende V8, maar de nagelnieuwe 3.0 liter V6 uit de S4/S4 Avant vormt de krachtbron voor de S5 Cabriolet. De motor ontwikkelt een vermogen van 333 pk en een koppel van 440 Nm. Deze kracht wordt via de zeventraps S tronic-transmissie over de vier aangedreven wielen verdeeld. Het resultaat: een topsnelheid van 250 km/h (elektronisch begrensd) en een sprint van 0-100 km/h in 5,6 seconden. Het gemiddelde verbruik bedraagt 9,6 l/100 km.

Uitrusting Alle modellen worden geleverd met een elektrisch bedienbaar dak, lichtmetalen velgen (16 of 17 inch), climate control, een audiosysteem met CD-speler en een elektromechanische handrem. De Audi S5 heeft standaard een sportonderstel, 18-inch wielen, Xenon plus-verlichting en elektrisch verstelbare en met leer/alcantara beklede sportstoelen. Een sportdifferentieel, Audi drive select, adaptieve schokdempers en dynamic steering zijn als optie leverbaar. De Audi A5 Cabriolet-modellen zijn er ook in sportieve S line-uitvoering met onder andere een sportieve afstemming van het onderstel, 18-inch lichtmetalen velgen en een extra sportieve aankleding van het interieur. Diverse MMI-systemen en een high-end geluidsysteem van Bang & Olufsen staan eveneens op de optielijst. Een adaptieve cruise control behoort met Audi side assist, Audi lane assist en het Audi parking system advanced tot de voorzieningen die zowel het comfort als de veiligheid verder moeten verhogen.

De levering van de Audi A5 cabriolet start in het tweede kwartaal van 2009. De S5 cabriolet zal in het derde kwartaal van 2009 op de markt komen. Prijzen zijn nog niet bekend.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Alfa-Romeo-Junior-2024 01

Nieuw: Alfa Romeo Junior is eerste EV van het merk (2024)

Autonieuws
Maserati-GranCabrio-Folgore-01

Nieuw: Maserati GranCabrio Folgore geeft ons zin in de zomer (2024)

Autonieuws
Nissan-Qashqai-FL-2024 01

Nieuw: Nissan Qashqai Facelift (2024)

Autonieuws
Ontdek meer