Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Interview: Lotus CEO Dany Bahar – De man die de show stal

Lotus was de absolute blikvanger op het Autosalon van Parijs. Niet één maar zes nieuwe modellen, voorgesteld door beroemdheden als Naomi Campbell en Mickey Rourke.

Bahar wil tussen nu en 2015 vijf nieuwe modellen op de markt brengen en Porsche, Aston Martin, Maserati en zelfs zijn ex-werkgever Ferrari het vuur aan de schenen leggen. Geldschieter Proton zegde 875 miljoen euro toe. Van een jaarlijkse productie van 2.700 auto’s wil Bahar naar 7.000 gaan. Het meest ambitieuze plan ooit voor Lotus. Betekent dit dat u meer gaat shoppen bij Toyota?

Dany Bahar: “In de 13 jaar dat we nu met Lotus samenwerken, hebben wij een innige band opgebouwd met Toyota. Een unieke band, ik denk niet dat ook maar èèn andere constructeur zich even goede vriendjes mag noemen met Toyota. Wij hebben toegang tot al hun technologie, kosteloos zelfs indien wij dat zouden willen. En wij kunnen hen om oplossingen op onze maat vragen. De V8 motor in onze planning bijvoorbeeld, wordt een Lexusblok. Maar het karakter dat wij nodig hebben, is anders dan Lexus wil. Welnu, Toyota zal ons een aangepaste versie bezorgen. Niets dan voordelen voor ons om goede vrienden te zijn met de huidige nummer één van de wereld, dus ik zie geen reden om op een ander te gaan.”

Uw nieuwe Elise weegt meer dan 1.000 kilogram. Wat zou Colin Chapman zeggen?

“Ik heb duizenden artikels en documenten van Chapman gelezen, nergens heb ik hem horen beweren dat een Lotus minder dan 1.000 kilogram moet wegen. Wel ben ik me er van bewust dat – zeker voor een Elise – een laag gewicht deel uitmaakt van de ziel van die auto. We zullen daar ook over waken in de nieuwe. Ik kan u garanderen, dat de nieuwe Elise beter zal sturen en beter zal presteren dan het huidige model.”

Vanwaar dat hogere gewicht?

“Veiligheidseisen. Vroeger konden we het ons permitteren om een auto op onze manier te bouwen, omdat wij toch een kleine nicheconstructeur waren. Nu ligt dat anders, we mikken op een wereldmarkt en moeten onze producten wel afstemmen op de steeds strenger wordende veiligheidseisen. Hierdoor wordt het onmogelijk om nog auto’s van minder dan 1 ton te kunnen produceren. Maar we zijn er van overtuigd dat we het Lotus DNA in onze nieuwe generatie auto’s kunnen behouden: superieure wegligging, lage uitstoot, cost-efficient cars en een laag gewicht. Daar staat tegenover dat onze klanten meer auto voor hun geld gaan krijgen. Meer technologie, meer comfort, meer kwaliteit.”

Lotus zal toch iets moeten doen aan zijn afwerkingskwaliteit, wil het zich meten met Ferrari en Aston Martin, vind u niet?

“U drukt zich nog beleefd uit, ik heb zelf al andere termen gebruikt. Maar u hebt volledig gelijk. Godzijdank is kwaliteit niet afhankelijk van hogere fysica. Kwaliteit, dat kan je gewoon inbouwen, door specifieke processen te introduceren, door mensen met de juiste visie op de juiste plaats te zetten... en door hulp van buitenaf te gebruiken. We moeten toegeven dat we niet goed zijn in interieurafwerking. Dus we gaan dat outsourcen, zoals elke andere sportwagenfabrikant dat doet. Op die manier kunnen we ons volledig focussen op waar we wel sterk in zijn: de afstelling van een ophanging, wegligging, lichtgewicht, het aluminium chassis.”

Kan Hethel die productiesprong wel aan?

“We zijn in Hethel ontzettend goed in de vervaardiging van sportwagens met centrale motor, dus het lijkt me logisch dat die productie daar blijft. Maar het is mogelijk dat we voor de productie van een sportwagen met de motor voorin naar elders uitwijken.”

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Alfa-Romeo-Junior-2024 01

Nieuw: Alfa Romeo Junior is eerste EV van het merk (2024)

Autonieuws
Maserati-GranCabrio-Folgore-01

Nieuw: Maserati GranCabrio Folgore geeft ons zin in de zomer (2024)

Autonieuws
Nissan-Qashqai-FL-2024 01

Nieuw: Nissan Qashqai Facelift (2024)

Autonieuws
Ontdek meer