Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Interview: Giulio Pastore, Managing Director Maserati Europe – ‘Maserati diesel komt eraan’

In Parijs had Maserati vooral de ultieme versie van GranCabrio om mee te pronken. De MC is de kroon op het gamma. Maar nu ligt de weg open voor heel wat nieuwe producten, zegt Giulio Pastore, managing director Maserati Europe.

AS24: Met deze GranCabrio MC is het GranTurismo-gamma helemaal rond. Aan welke nieuwe producten mogen we ons vervolgens verwachten?

Giulio Pastore: ‘Ik kan dat nu wel prijsgeven. We zullen ons gamma uitbreiden met een meer compacte berline die de Mercedes E-klasse en de BMW 5-serie concurrentie moet aandoen. Deze auto brengt de Ghibli-naam terug binnen Maserati.’

‘Daarnaast is er natuurlijk de Kubang SUV concept, die we vorig jaar hebben voorgesteld. We hebben beslist zijn naam te wijzigen in Levante, een naam die meer Italiaans klinkt. Hij brengt zo ook hulde aan ons merk, want in de Via Emilia Levante in Bologna is het voor ons een eeuw geleden allemaal begonnen. Tot slot zal er ook een nieuwe Quattroporte komen.’

AS24: Wat die laatste betreft, zal hij een meer sportieve vorm aannemen, naar analogie met de vierdeurs coupés waarmee enkele concurrenten scoren?

G.P: ‘Hij zal zijn klassieke sedanvorm behouden. We hebben geen zin om een segment op zijn kop te zetten dat we zelf hebben gecreëerd.’

AS24: Met Levante hoopt u ook op nieuwe markten te scoren?

G.P: ‘Inderdaad. We hopen dat onze SUV zal aanslaan in Rusland en in het Midden-Oosten. Maar ook voor de Verenigde Staten hebben we goede hoop, onder meer dankzij onze V8-motor.’

‘Andere extra lokker: zowel de Levante als de Ghibli zullen we op de markt brengen met een dieselmotor in het gamma. Dat moet ons in Europa toestaan om ons verkoopcijfer de hoogte in te jagen.’

AS24: Hoe gedraagt Maserati zich momenteel in deze economisch moeilijke tijden?

G.P: ‘Maserati doet het uitstekend. Ons oorspronkelijke doel van 6.000 verkochte wagens in 2012 is bevestigd en zullen we bereiken. De verdeling onder de modellen blijft ongewijzigd. Zowat 75% gaat naar de tandem GranTurismo/GranCabrio. De overige 25% zijn voor de Quattroporte.’

AS24: Wat zijn de belangrijkste markten voor Maserati momenteel?

G.P: ‘De Verenigde Staten, die jaarlijks goed zijn voor 900 stuks. Maar ook in China merken we dat de vraag groot is. Dat zijn onze twee grootste markten. In Europa blijft de vraag stabiel op dit moment. Italië blijft voor ons een bijzonder belangrijke markt, ook al is ons thuisland naar de derde plaats verdrongen. Maar u weet ook dat de huidige crisis zwaar heeft toegeslagen in Italië.’

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Alfa-Romeo-Junior-2024 01

Nieuw: Alfa Romeo Junior is eerste EV van het merk (2024)

Autonieuws
Maserati-GranCabrio-Folgore-01

Nieuw: Maserati GranCabrio Folgore geeft ons zin in de zomer (2024)

Autonieuws
Nissan-Qashqai-FL-2024 01

Nieuw: Nissan Qashqai Facelift (2024)

Autonieuws
Ontdek meer