Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

First date: Porsche 911 – Nadruk op efficiëntie

Efficiëntie, zeg maar de drang naar zuinigheid, is tegenwoordig het ordewoord bij de constructeurs. Ook bij Porsche. Maar gelukkig maakt dit de 911 ook lichter en dus sneller.

Dat hij sneller is, heeft de nieuwe 911 – roepnaam 991 - te danken aan krachtiger motoren en aan een verbeterde aerodynamica. Zo is het basismodel voortaan reeds 350 pk krachtig, terwijl de Carrera S nu 400 pk weet op te roepen. Wel is de dorst gemiddeld met zo’n 15 procent gezakt. In de basisversie moest Porsche daarvoor zelfs downsizen, ook al is het maar met 0,2 liter naar 3.4 liter cilinderinhoud. Daaraan ontsnapt de S vooralsnog. Verdere winst boekte Porsche door de directe benzine-inspuiting uit de vorige 911 nog wat te verfijnen.

7 versnellingen

Om de gemiddelde CO2-uitstoot van de Carrera S van gemiddeld 240 gram per kilometer te doen dalen naar 205 gr/km, heeft Porsche op 7 punten gewerkt. Een kwartliter brandstof wist Porsche uit te sparen dankzij een verbeterde aerodynamica. Zo daalde de luchtweerstandscoëfficiënt (cW) naar 0,29. Nog besparing komt er dankzij de toevoeging van een zevende versnelling, met een lange overbrenging. En terwijl de nieuwe 911 een betere veiligheids- en luxe-uitrusting krijgt, weegt hij toch 45 kg minder. Zo weegt de naakte carrosserie (staal/aluminium) 100 kg minder dan die van de vorige 911, ook al is het nieuwe model groter.

Standaard start/stop

Een betere dichting brengt 0,1 l/100 km winst, de winst door de alternator de batterij te doen bijladen door remenergie te recupereren bedraagt 0,15 l/100 km. De elektronische stuurbekrachtiging en de lagere rolweerstand van de sportbanden zijn elk goed voor 0,1 l/100 km. Maar de grootste bijdrage wordt geleverd door het standaard start/stop-systeem. Dit is goed voor een winst van 0,6 l/100 km. De totale winst aan de pomp bedraagt zo 1,5 l/100 km, wat het gemiddeld verbruik van een Carrera S doet zakken van 10,2 l/100 km naar 8,7 l/100 km.

Zeilen

In de praktijk zal de klant nog het meest profiteren van de zeilfunctie, die we al leerden kennen in de hybride Cayenne. Wanneer de voet helemaal van het gas is, wordt de auto zo even ontkoppeld en zeilt hij verder, zonder motorweerstand. Dit moet in de praktijk volgens Porsche goed zijn om je verbruik 1 liter te zien dalen. Wel is het zo dat je daarvoor een goede blik op de verkeerssituatie nodig hebt, en dat de zeilfunctie alleen inbegrepen zit in de PDK dubbele koppelingsversnellingsbak.

De gewone 911 met zijn 350 pk en PDK-bak, tekent een gemiddeld verbruik op van 8,2 l/100 km en een CO2-uitstoot van 194 gr/km.

7'40

Dat de 911 niet alleen zuiniger is geworden, bewijst volgens Porsche het cijfer 7’40. 7 minuten en 14 seconden is de snelste tijd van de nieuwe Carrera S op de oude Nürburgring, en hij is daarmee 14 seconden sneller dan zijn voorganger. (Thomas Weiss/sp-x)

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

opel frontera 479

Nieuw: Opel Frontera is terug als compacte stoere SUV (2024)

Autonieuws
P90545211 highRes rimac-technology-cam

BMW’s nieuwste batterijenpartner is… Rimac!

Autonieuws
BRZ-Cup-CAR-BASIC 01

Subaru BRZ Cup Car kost amper 22.500 euro… in Japan

Autonieuws
Ontdek meer