Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

First date: Mercedes CLA – Tussen A en C

Met de CLA brengt Mercedes een baby-CLS op de markt. Zoals de letters aangeven, bevindt hij zich ergens tussen de C-klasse en de A-klasse. Mechanisch is hij met die laatste verwant, wat ook voorwielaandrijving betekent.

Dit laatste belooft de grote gok voor Mercedes te worden, want het mikt op een snobistisch publiek dat meer zoekt dan een C-klasse. In afmetingen wordt het bediend, want de CLA meet 4,63 meter. We konden bij de voorstelling in Detroit de CLA al eens uitgebreid besnuffelen.

Vooraan zie je het duidelijkst de verwantschap met de A-klasse in zijn gezicht. Terwijl hij achteraan dan weer duidelijk trekjes heeft van de CLS. De binnenkant is dan weer heel bekend. Mercedes heeft de cockpit van de A-klasse overgenomen, al moeten we zeggen dat die ook hier klasse uitstraalt. De diepe instrumenten, de ronde ventilatiemonden en de gegalvaniseerde inlegplaatjes doen sportieve ambities groeien.

Krap

Hoewel hij enkele centimeters meer meet dan de C-klasse, maakt de vorm van de CLA duidelijk dat zitruimte niet zijn voornaamste pluspunt is. Vooral op de achterbank is de middelste zitplaats herleid tot noodzitje. Je komt ook snel met je knieën in aanraking met de rugleuning van de stoelen vooraan.

Achter het stuur beschik je dankzij het ontbreken van de middenstijl over flink wat elleboogruimte, maar ook hier zouden we de ruimte als ‘gewoon’ omschrijven voor een compacte wagen. De koffer lijkt dan weer best ruim. Het tablet-achtige multimediascherm op de middenconsole komt ook over uit de A-klasse. De afwerking is op het niveau van Mercedes.

April

De CLA wordt nog in april bij de dealers verwacht, met een gamma van vier motoren, allen uitgerust met start/stop. Alle motoren voldoen aan de Euro6-uitstootnorm. Basisversie is de CLA 180 met 122 pk, een 1.6 viercilinder turbobenzine. Mercedes belooft 5,4 l/100 km. In Duitsland zal hij net geen 29.000 euro kosten.

De CLA 200 gebruikt dezelfde motor, maar dan met 156 pk. Beide krijgen een manuele zesbak. Hij verbruikt 5,5 l/100 km en haalt 230 km/u. In Duitsland kost hij 31.862 euro. Het voorlopige topmodel is de CLA 250, met 2.0 turbobenzine met 211 pk. In 6,7 seconden staat die aan 100, voor een top van 240 km/u. De enige dieselkeuze in het begin is de CLA 220 CDI met 170 pk. Die haalt volgens Mercedes 4,2 l/100 km. Deze zal in Duitsland 37.990 euro kosten.

AMG

Nu al is duidelijk dat ook een CLA 180 CDI (108 pk) en een 200 CDI (136 pk) snel zullen volgen, terwijl ook het CLA 45 AMG prototype momenteel door zijn laatste tests wordt gejakkerd. Hier spreekt Mercedes van meer dan 350 pk voor een standaard vierwielaangedreven versie. 4Matic is overigens op de krachtigste motoren als optie beschikbaar. Een elektronisch gestuurde lamellenkoppeling stuurt vermogen naar de achterwielen wanneer daar nood toe is. Nog in optie is een 15 tot 20 mm lager sportonderstel mogelijk. Met de klassieke opties bij, zal het vast niet moeilijk zijn om de prijs van de CLA richting 50.000 euro te drijven.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Nissan-Qashqai-FL-2024 01

Nieuw: Nissan Qashqai Facelift (2024)

Autonieuws
bmw m2 44

Opgelet purist: Deze sportwagens komen nog met handbak (2024)

Autonieuws
24C0112 002

Mercedes EQS facelift: Mét staande ster en tot 822 km range

Autonieuws
Ontdek meer