Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

First date: Audi A6 – Audi wil de kroon

In maart 2011 brengt Audi deze nieuwe A6 op de markt. Het doel: definitief boven de BMW 5-serie en de Mercedes E-klasse uittorenen. Wij mochten al even plaatsnemen in de nieuwe A6 en waren onder de indruk.

De exclusieve voorpremière in Ingolstadt duurt drie uren. Ze begint meteen veelbelovend, wanneer twee mooie dames het witte doek over Audi’s nieuwe A6 weghalen. Hiermee wil het merk met de vier ringen zich definitief aan de top vestigen bij de prestigeberlines.

Die stelling maakt Audi ook zonder blikken of blozen bekend. Het gaat er hem om de beste te zijn in de klasse, zowel in vergelijkende tests, als in de hoofden van de consument. Lukt dit niet, dan hebben we gefaald in ons opzet. Ook optisch maakt de nieuwe A6 zijn doel duidelijk. Rechtlijnig, met enkele opmerkelijke details zoals het zeshoekige single frame radiatorrooster en de markante lichtblokken. De dynamische boog van het dak komt er nog sterker uit dan in de vorige generaties.

Bovendien bezit hij een compacte uitstraling. Met zijn 4,91 meter lengte is hij 1,2 cm gekrompen, en hij verloor 4 cm in de hoogte (1,45 meter). Maar hij is 1,9 cm breder (1,87 meter) en de wielbasis groeit met 6,9 cm. Door de motor te herpositioneren, kon Audi aan binnenruimte winnen.

Topkwaliteit

De nieuwe A6 biedt ruim plaats aan vier inzittenden. Maar bovenal valt in het interieur op hoe Audi zijn afwerkingskwaliteit naar een nog hoger niveau wist te tillen. Een niveau dat de perfectie wel heel dicht begint te benaderen. Audi zal drie soorten stoelen aanbieden: een standaardmodel, een sportstoel en een comfortstoel. Die laatste zal op 18 plaatsen verstelbaar zijn. Stof, leder en alcantara zijn de klassieke bekledingsmogelijkheden.

De boordplank doet aan de Audi A7 denken, maar dan wat opgeruimder en strakker. De uitklapbare monitor in het midden behoort tot de standaarduitrusting, maar verschilt qua grootte naargelang van de uitvoering. Dat gaat van een 6,5 inch scherm tot een 8 inch scherm.

Alle snufjes van de A8, zal je ook op de A6 kunnen bestellen. Dan denken we aan een draadloze internethotspot in de auto, led-lichten, nachtzichtassistent, B&O sound system,…

3 diesels

De 2.0 TDI is de basisdiesel. In Duitsland komt hij met 177 pk op de markt, bij ons vast ook met 163 pk. Hij heeft 380 Nm koppel. Standaard krijgt hij een manuele zesbak, later volgt een traploze Multitronic automaat. Deze wordt uitsluitend op de voorwielen aangedreven, maar krijgt wel een elektronisch sperdifferentieel. Dankzij start/stop techniek en een zeer gunstige aerodynamica (cW: 0,26), komt de 2.0 TDI uit op een gemiddeld verbruik van 4,9 l/100 km, dixit Audi.

Daarboven staat een voorwielaangedreven 3.0 TDI met 204 pk en 400 Nm. Hij verbruikt slechts 0,4 liter meer dan de 2.0 TDI. Topdiesel wordt de 3.0 TDI quattro met 245 pk (6,0 l/100 km). Deze is goed voor 250 km/u en een sprint naar 100 in 6 seconden. De 2.0 TDI haalt 228 km/u en heeft net geen 9 seconden nodig.

Aluminium

De goede verbruiksresultaten hebben ook te maken met de gewichtsbesparing. Gemiddeld werd de A6 zo’n 70 kg lichter dan zijn voorganger. Hiervoor maakt Audi gebruik van aluminium voor deuren en motorkap in het nieuwe model.

Hybride

Bij de benzines is voorlopig alleen sprake van een 2.8 zescilinder (204 pk) en een 3.0 V6 TFSI (300 pk). Maar voor midden 2011 kondigt Audi de komst aan van een hybride. Daarbij krijgt een 2.0 viercilinder turbo benzinemotor assistentie van een kleine elektromotor. De aandrijving verloopt in eerste instantie via de voorwielen. De hybride beschikt over 211 pk uit de benzinemotor en 45 pk uit de elektromotor. Gemiddeld verbruikt hij 6,2 l/100 km en de CO2

38.000 euro

Precieze prijzen zijn er nog niet. In Duitsland zal de 2.0 TDI beginnen vanaf 38.500 euro, wat goedkoper is dan de vergelijkbare BMW 520d of een Mercedes E220 CDI.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

opel frontera 479

Nieuw: Opel Frontera is terug als compacte stoere SUV (2024)

Autonieuws
P90545211 highRes rimac-technology-cam

BMW’s nieuwste batterijenpartner is… Rimac!

Autonieuws
BRZ-Cup-CAR-BASIC 01

Subaru BRZ Cup Car kost amper 22.500 euro… in Japan

Autonieuws
Ontdek meer