Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

First date: Audi A3 – Alles wat u moet weten

Verrassend is niet het eerste woord dat in gedachten springt bij het zien van de nieuwe Audi A3. Wel staat hij duidelijk wat strakker. Scherp, maar dat moet ook wel, met de moordende concurrentie.

De Audi A3 werd officieel op het Autosalon van Genève voorgesteld. Maar vooraf had Audi enkele journalisten op een exclusieve avant-première uitgenodigd in een fotostudio in Ingolstadt. En wij mochten ons daarbij rekenen.

4,24 meter lang is de nieuwe A3, en het is u alvast vergeven dat u de eerste keer dat u hem kruist nauwelijks zal opkijken. Hij ziet er uit zoals je verwacht dat een A3 er uit ziet. Mechanisch neemt hij opnieuw heel wat elementen van de VW Golf over. De nieuwe VW Golf, die we eind dit jaar mogen verwachten. Een licht platform, dat Audi in staat stelde om 80 kg te winnen wanneer je de huidige met de vorige A3 vergelijkt.

Vooraan heeft de A3 meer uitgesproken lichtblokken gekregen, in de lijn liggen van die van de nieuwe A6. Dagrijlichten zijn standaard, maar wie de led-exemplaren wil moet de xenon-optie aanvinken. De hoge schouderlijn die de A3 opzij typeert is behouden. De wielen staan 2,6 meter uit elkaar, wat een redelijke binnenruimte doet vermoeden.

Gsm-box

Wel, de binnenkant ziet er nog het nieuwst van al uit. Nog verbeterd ook, hoe blijft Audi dat toch voor mekaar krijgen? De ronde ventilatiemonden geven het interieur meer karakter. Nieuw zijn ook de bedieningsknoppen op de middenconsole. Led-licht zorgt voor wat sfeer in het donker. Nu de handrem een elektronisch geregeld exemplaar is, ontstaat er meer plaats. Audi heeft er een ‘gsm-box’ ondergebracht, waar de telefoon draadloos met de dakantenne kan worden verbonden om een betere ontvangst te hebben.

De passagiers vooraan beschikken over iets meer ruimte, maar de instap naar achter in de driedeurs blijft toch onhandig. Op de achterbank is wat extra beenruimte vrijgemaakt, maar voor volwassenen zijn er toch aangenamer plekken. De koffer is eveneens licht gegroeid in volume, naar 365 liter. Met de achterbank plat kan dat 1.100 liter worden.

Nieuwe motoren

De lichtste A3 weegt 1.175 kg en kan beschikken over een nieuwe generatie motoren. Audi kondigt in eerste instantie vijf keuzes aan. Twee zijn TFSI benzinemotoren, een 1.4 met 122 pk en een 1.8 met 180 pk. Die laatste is 230 km/u snel, maar verbruikt volgens Audi gemiddeld slechts 5,6 l/100 km. Later dit jaar komt daar de 1.4 benzine met cilinderuitschakeling uit. Die is goed voor 140 pk, en goed 5 l/100 km. Bij de diesels plant Audi opnieuw de 1.6 TDI (105 pk) en 2.0 TDI (143 pk) in. De 1.6 is met 3,8 liter voorlopig de zuinigste. De 2.0 haalt 4,1 liter. Een hybride steekt eveneens in de planning.

De A3 komt tegen de zomer op de markt. Precieze prijzen zijn er nog niet, maar Audi heeft in Duitsland reeds aangegeven het basismodel aan 21.600 euro te willen prijzen.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Alfa-Romeo-Junior-2024 01

Nieuw: Alfa Romeo Junior is eerste EV van het merk (2024)

Autonieuws
Maserati-GranCabrio-Folgore-01

Nieuw: Maserati GranCabrio Folgore geeft ons zin in de zomer (2024)

Autonieuws
Nissan-Qashqai-FL-2024 01

Nieuw: Nissan Qashqai Facelift (2024)

Autonieuws
Ontdek meer