Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Eerste contact: Volvo S60 – Zweedse hoop rust op Belgische schouders

Volvo zet hoog in op de S60. Deze Volvo moet nu echt de BMW 3 en Audi A4 het vuur aan de schenen leggen. Met vermogens tussen 163 pk en 304 pk heeft hij een antwoord op een groot deel van het Duitse motorenpallet.

Eerst het goede nieuws: de Volvo S60 is een stuk goedkoper dan bovenvermelde Duitse concurrenten. Alleen, de goedkoopste S60 bij aanvang (163 pk diesel), eet een hap van net geen 30.000 euro uit je budget.

De eerste preseriemodellen zijn intussen in de Gentse fabriek van de band gerold. Dat geeft Volvo nog even de tijd om kleine bijsturingen te doen voor de definitieve productiemodellen, want bijvoorbeeld het entertainment- en navigatiesysteem in ons testmodel – een door Denso gestuurd product – kon ons niet meteen overtuigen. Softwareproblemen verhinderden het systeem om op te starten en ook tijdens de begeleiding liept het herhaaldelijk mis. Maar daarmee hebben we onze kritiek op de S60 al zo goed als opgesomd. Al het overige doet de 4,63 meter lange en 1,87 meter brede Volvo meer dan behoorlijk.

De vorm van de S60 vindt voor- en tegenstanders. Volvopuristen zullen een gebrek aan hoeken en rechte lijnen vaststellen, anderen vinden hem dan weer meer dynamiek uitstralen. Ook in het interieur is zakelijke rechtlijnigheid ingeruild voor meer emotioneel design. Het dashboard is meer naar de bestuurder gericht, her en der hebben instrumenten een knap aluminium rand gekregen en de afwerking is feilloos. Je vindt ook snel je weg in de knopjes, wat van oudsher een troef is van de Scandinaven.

Fijne automaat

De nieuwe stoelen vallen eveneens onder de noemer ‘excellent’. Over plaats heeft niemand van de inzittenden te klagen, alleen de koffer valt met 380 liter aan de kleine kant uit. De plaatsing van de versnellingspook is vervelend voor wie dicht bij zijn stuur zit, terwijl je bij het schakelen last kan hebben van de armsteun.

Niet alleen daarom prijzen we de automaten aan. Afhankelijk van de motor, biedt Volvo ofwel een zestrapsautomaat of een dubbele koppelingsbak (Powershift) met zes versnellingen aan. Die kosten wel 2.000 euro extra.

De Powershift bak vind je in de 2.0T benzine met 203 pk. Met zijn 300 Nm koppel komt hij al van laag onderin de toeren onder stoom. Gemiddeld is hij tevreden met 7,9 l/100 km, al moet je in de praktijk daar een litertje bij tellen.

De nieuwe D3 diesel, een 2.0 vijfcilinder motor, komt met gemiddeld 5,2 l/100 km (CO2: 137 gr/km) een stuk zuiniger uit de hoek. Met zijn 163 pk en 400 Nm koppel, beschikt hij over voldoende kracht om steeds vlot door het verkeer te schuiven. Daarnaast klinkt de vijfcilinder zalig romig. Volvo heeft er bewust voor gekozen hem wat comfortabeler af te stellen dan het onderstel van de 2.0T.

Een trap boven de D3 vind je de D5 (2.4, 205 pk). In combinatie met de automaat is hij uitgerust met vierwielaandrijving. Ook de 3.0 zes-in lijn benzine T6 (304 pk) beschikt over een Haldexkoppeling om de vier wielen vermogen te bezorgen. Volgend voorjaar mogen we ons een zuinig drivE-model verwachten, met de 1.6 diesel. Diens gemiddeld verbruik moet 4,3 liter bedragen.

Rijkelijke uitrusting

Volvo heeft met de S60 een mooi alternatief voor de BMW 3’s en Audi A4’s voorhanden. Hij stuurt prettig, je kan hem overladen met moderne veiligheidssnufjes en standaard word je reeds goed verwend (automatische airco, cruise control, ESP, 16-duims lichtmetaal velgen, audiosysteem met bedieningsknoppen op het stuur,...) Al eens de moeite om het badgeprestige van de Duitse merken opzij te zetten.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Volvo C40 Recharge Twin (2022) banner

Volvo C40 Recharge Twin: hetzelfde, maar dan anders

Autotests · Volvo
AS24 Volvo C40 Recharge 2021 banner

Volvo C40 Recharge: copy-paste

Autotests · Volvo
AS24 Volvo S60 Polestar Engineered 2021 banner

Volvo S60 T8 AWD Polestar Engineered: op zoek naar de meerwaarde

Autotests · Volvo
Ontdek meer