Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Eerste contact: Seat Leon ST – Sagrada Familia

Met de komst van de Seat Leon ST is de ST-familie groter dan ooit. Er is een vijfdeurs, een driedeurs coupé en een break. Maar volgens mij ontbreekt er nog eentje…

De Leon-familie, die is als de beroemde kathedraal van Barcelona: nooit afgewerkt. We wachten nog steeds op wat Seat ons in 2001 beloofde met de Tango concept: een cabrio. Maar goed, daar gaat het vandaag niet over. Want zelfs met maar twee versies – een vijfdeurs en een ‘coupé’ – was de Leon al een aardig succes van bij zijn introductie. Hij deed Seats verkoopcijfers aardig klimmen.

587 liter

De Seat-verkopers kunnen zich in de handen wrijven met de jongste toevoeging: de Leon ST. Als gevolg van de globale downsizing, is een compacte break in het C-segment (VW Golf) verre van een idioot plan. Zeker op de fleetmarkt zijn ze succesvol. De Leon ST komt met een belangrijk argument aandraven: hij mag zich met recht en rede een praktische break noemen. Achteraan is hij bijna 27 cm langer geworden, waardoor de koffer in zijn gewone configuratie al een indrukwekkende 587 liter te bieden heeft. Met de achterbank neer kan dat zelfs 1.470 liter worden. Zelden gezien in dit soort auto, maar je kan ook als optie kiezen voor een passagiersstoel waarvan de leuning volledig kan worden neergeplooid. Daarmee kan je voorwerpen tot 2,67 meter lang laden. Dat is een hele grote kerstboom. Of een heel lang bed uit Ikea.

Jammer wel dat Seat – op een in de hoogte verstelbare kofferplank na – geen enkele compartimenteringsmogelijkheid van de koffer aanbiedt. Gelukkig stelt de Seat Leon ST daar een heel geslaagd uiterlijk tegenover. Het lijnenspel verliest niets van zijn dynamisme, en ook het evenwicht blijft behouden ondanks het langere koetswerk. Dit is echt een knappe break.

Vriendelijk

Eens op pad valt op hoe de Leon bijna zo coherent en kwalitatief rijdt als een Golf. Hij neemt overigens ook de meest recente technologieën van de VW-groep over, zoals remassistentie in de stad, radargestuurde cruise control, een instelbaar chassis en adaptive steering. Natuurlijk stamt hij ook af van het nieuwe MQB-platform van de Golf. Hij deelt bijna alles met de Golf, en dat is misschien ook zijn grootste pijnpunt. De Golf kan je dat gebrek aan emoties niet verwijten, die is gewoon zo. Maar met de Spaanse variant die zogezegd vol emoties zit? Seat heeft er een mouw aangepast door de slogan te wijzigen van ‘Auto Emocion’ naar ‘Enjoyneering’. Dat klinkt als ‘Vorsprung durch Technik’ in het Spaans.

We rijden met een uitstekende auto, die een kus van de juf krijgt en een bank vooruit gaat wanneer het over zijn werk gaat. Dat doet hij in alle sereniteit en goed. Maar eerlijk gezegd: hij mag levendiger overkomen. Hij mag meer zijn dan een goedkope Golf, want laat ons duidelijk zijn: dat is hij ook. Alleen al dat maakt hem interessant.

De Seat Leon ST 1.2 TSI met 86 pk start aan 17.300 euro. De andere prijzen volgen bij zijn commercialisatie, in januari.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Test: Seat Arona TGI – Ster in wording

Autotests · SEAT

Test: Cupra Ateca – Volgende keer beter

Autotests · SEAT

Test: Seat Leon Cupra R – Bijna de allerbeste

Autotests · SEAT
Ontdek meer