Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Eerste contact: Seat Ibiza FR TDI – Dieselgeluk

Kleine autootjes met krachtige motoren, dat is altijd spektakel gegarandeerd. Seat inspireert zich vandaag op die toverformule met de jongste Ibiza FR TDI. Alleen is deze snelle diesel-Spanjaard ook best zuinig, met een gemiddelde dorst van 4,5 l/100 km.

De Ibiza is voor Seat een erg belangrijk model, getuige het aantal verschillende versies. Bovendien mocht VW-dochter Seat zelfs de Polo de loef afsteken door als eerste recht te hebben op het gloednieuwe Polo-platform. De nieuwe VW Polo is er nog maar sinds eind vorig jaar. Vandaag bestaat de Ibiza in drie- en in vijfdeurs. In Genève toont het merk de breakversie ST.

Vette diesel

De Ibiza FR is niet nieuw. Eind vorig jaar lanceerde Seat reeds de benzinevarianten. Voorzien van een 1.4 benzinemotor die door een turbo én een compressor wordt beademd, is het kleine viercilindertje 150 pk sterk. De krachtigste variant perst er zelfs 180 pk uit. Al dat vermogen wordt steevast aan een zeventraps DSG-versnellingsbak gekoppeld. Omdat Belgen verstokte dieselrijders zijn, komt er ook weer een diesel-FR die een 2.0 TDI in de buik heeft. Anders dan bij de vorige FR diesel is hij 143 pk in plaats van 130 pk sterk. Een fiscaal gunstiger 136 pk versie is overigens niet voorzien. Omdat de diesel via een common rail inspuiting wordt gevoed, is hij relatief stil. Enkel boven de 3.000 toeren komt de ware dieselnatuur boven. Of er ook een nog krachtiger variant komt, is helemaal niet zeker. Anderzijds heeft VW nog een variante met 170 pk van diezelfde tweeliter in de rekken liggen.

Warme remmen

Qua onderstel heeft Seat de vering en de rubbers van de onderstelgewrichten stijver gemaakt. Ook de antirolstang werd een maatje dikker en de FR komt een fractie dichter bij het asfalt te liggen. In de standaarduitrusting vinden we een uitschakelbaar ESP-systeem, en om al het dieselkoppel ook op het asfalt te krijgen voorziet Seat in een EDX-differentieel vooraan. Dit werkt in principe zoals een sperdifferentieel maar het is geen zuivere mechanica. Door het doorslippende wiel met de remklauw af te remmen, stuurt men automatisch meer vermogen naar het andere wiel. Een efficiënt systeem voor een gematigd sportieve rijstijl. Wie met deze FR het onderste uit de kan haalt, zal snel merken dat dit elektronisch ‘hulpje’ de  voorremmen flink opwarmt waardoor het rempotentieel vrij snel terugloopt. Bovendien komt het BAS-systeem (noodremhulp) vrij snel tussenbeide wat de remmen alweer bij een gedreven rijstijl weinig doseerbaar maakt.

Geen DSG

Deze snelle Ibiza is het enige product binnen de VW-groep waarbij het platform van de Polo aan de tweeliter dieselmotor wordt gelinkt. Schakelen doe je via een nauwkeurige manuele zesbak, een DSG staat voorlopig niet op het menu, in tegenstelling tot de benzine Ibiza FR. Deze snelle (0 tot 100 in 8,2 sec, 210 km/u top) maar dagelijks inzetbare Ibiza betaal je 19.290 euro. Bovendien is de CO2-emissie van 119 g/km meer dan verdienstelijk voor een wagen met deze prestaties.  Wie hem liever wat agressiever laat ogen, kan hem net als de FR benzineversie tegen meerprijs in Bocanegra-outfit bestellen.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Test: Seat Arona TGI – Ster in wording

Autotests · SEAT

Test: Cupra Ateca – Volgende keer beter

Autotests · SEAT

Test: Seat Leon Cupra R – Bijna de allerbeste

Autotests · SEAT
Ontdek meer