Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Eerste contact: Rolls Royce Dawn – ‘Vivons cachés’? Ik denk het niet

Wie rijk is, toont dat niet graag. In een normale Rolls-Royce kan je achterin wegkruipen, verborgen voor curieuze blikken. Maar in een Rolls-Royce Dawn, een cabrio, ligt dat moeilijk.

Een Rolls-Royce trekt blikken aan. Maar zoals we bij tests met eerdere Rolls-Royces al hebben vastgesteld, zijn dat nooit jaloerse of gemene blikken. Wel stralen ze bewondering uit. Dus waarom zou je je moeten verstoppen achter het stuur van een Rolls-Royce?

De kleinste Rolls

De Dawn is de nieuwkomer - en enige cabrio - binnen het Rolls-gamma. Hij is de kleinste, maar dan spreken we nog over 5,29 meter lengte, meer dan 2 meter breedte en 1,5 meter hoogte. Dat is volgens Rolls-Royce zelf de laagte Rolls uit de geschiedenis. Maar hij is dus nog steeds immens. Een groot deel van die lengte zie je in de motorkap, waaronder een 6.5 V12 schuilgaat. De klassieke vraag ‘hoe krachtig is die?’, beantwoordde men vroeger bij Rolls-Royce steevast met: ‘voldoende’. Dat is hier 570 pk en 780Nm, voor een auto van 2.500 kilogram. Nog een cijfer? Hier is er nog één dat ons verbaasde. Voor zo’n auto blijkt de koffer van 240 liter verbazend klein. Dat is bovendien het cijfer met het dicht.

Welzijn

De grootste kwaliteit van deze Rolls Royce is de verwennerij die hij zijn inzittenden schenkt. Gastheer zijn is voor hem een filosofie, geen job. Zijde, leder en ongeveer elke denkbare houtsoort zijn ter beschikking. Zijn bediening heeft geen uitstaans met de elektronische gadgets die tegenwoordig elders zo furore maken. We gaan hier niet verder uitweiden, want het is toch onmogelijk perfect in woorden weer te geven wat zo’n Rolls met je doet. Probeer je de allermooiste en meest luxueuze aankleding van een auto voor te stellen, en dan kom je in de buurt van wat een Rolls

S-klasse

De Mercedes S-klasse cabrio benadert momenteel technisch de perfectie wat luxecabrio’s betreft. De Rolls-Royce Dawn blijkt daar qua technologie aankomt, rijcomfort en concept zelfs een tikkeltje onder te staan. Maar het is ook moeilijk vergelijken. De Mercedes S500 cabrio kan dan wel sneller en beter uitgewerkt zijn, hij slaagt er niet in diezelfde superioriteit uit te stralen van de Rolls-Royce Dawn. Het contrast tussen zijn enorme afmetingen en de finesse die je in de bediening ervaart, hoe elk detail verzorgd is: dat is echt uniek in de wereld.

Ook het verschil tussen deze mastodont en zijn respons op het gaspedaal, is indrukwekkend. Zou je het hem aangeven, dat deze Rolls-Royce Dawn de 100 haalt in 5 seconden? Zou je geloven dat zelfs met tempo 200 met het dak open en zonder het windnet, alle inzittenden nog rustig met elkaar kunnen keuvelen? Bovendien, het lijkt allemaal zo makkelijk voor deze Rolls. Nooit moet hij zich inspannen. Maakt hem dat saai? Absoluut niet, hij doet zijn werk gewoon op een andere manier.

Je kan snel rijden met de Rolls-Royce Dawn, maar je kan hem ook rustig besturen. Steeds straalt hij zijn afkomst uit de adelstand af. Net als andere Rolls-Royces zoekt ook de Dawn naar elegantie in de beweging. Als auto komt hij dan wel minder goed over dan de S-klasse cabrio, maar hij torent toch majestueus boven de rest van het automobiel landschap uit. Vanaf 326.700 euro.

Rolls Royce Dawn
atmosferische V12 benzine, 6.592 cc
570 pk tss 1.500 - 5.000 opm
750 Nm bij 1.500 opm
Top: 250 km/u
0-100 km/u: 5,0 sec
Verbruik: 14,2 l/100 km
CO2: 330 gr/km
Prijs: 326.700 euro

Klaar voor de volgende stap?