Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Eerste contact: Renault Koleos Facelift – Tegen de stroom in

In 2008 wandelde Renault het segment van de compacte SUV’s binnen met de atypische Koleos. Zijn uiterlijk was ongewoon, evenals zijn afkomst. Maar bovenal nam zijn carrière een onverwachte wending. Daar moesten we aan denken toen we de facelift te zien en te rijden kregen.

In het beste geval schiet de commerciële carrière van een nieuwe auto als Usain Bolt uit de startblokken, om dan een jaar of 2 stabiel te verkopen en vervolgens na een jaar of 4 à 5 te beginnen afglijden. De Koleos heeft het omgekeerde gepresteerd. Na een timide start, is hij pas sinds kort goed beginnen te verkopen. Zelfs bij Renault geeft men toe verbaasd te zijn. Intussen rijden er zo’n 150.000 Koleos’en op de wereld.

100% Frans... made in Korea

De Koleos wordt in Zuid-Korea gemaakt, en we zijn bij het begin wat te snel tot de vaststelling gekomen dat het hier om een Samsung-product ging met de Renault-ruit op zijn snuit. Ter gelegenheid van de facelift trekt Renault dit verhaal recht: de Koleos is een echte Renault, voor 100% ontwikkeld in Frankrijk. Dat hij in Korea gefabriceerd wordt, heeft er volgens Renault vooral mee te maken dat hij in Azië en Rusland zijn grootste afzetmarkten zou vinden.

En waarom zou je die andere Koreaanse troef naast je neer leggen: de prijs/uitrusting-verhouding. De Koleos is ongetwijfeld het beste koopje van de hele Renault-catalogus. De duurste 4x4-versie kost 35.550 euro (basisprijs: 29.249 euro) en heeft slechts 2 opties: metaalglanslak en xenonlichten. Al het andere (dual zone airco, Bose sound system, satnav, leder, panoramisch open dak, automatische zesbak, enz.) hoort allemaal tot de standaarduitrusting. De afwerkingskwaliteit? Laat ons zeggen dat er mee te leven valt.

Meer alledaags

Aan het wat vreemde gezicht uit het Le Quément-tijdperk (de vorige hoofddesigner, red) is een einde gekomen. De lichtblokken zijn discreter, en hij beschikt over een echt radiatorrooster waarin het logo in het midden plaatsneemt. Maar dat is zo ongeveer alles wat veranderd is. De achterkant bleef identiek, in het interieur dook wat geborsteld aluminium op, net als een nieuwe achtergrondverlichting van de tellers.

Ziekte van deze tijd

De Koleos was misschien wel de meest comfortabele SUV van zijn generatie. Hij leek wel over het asfalt te glijden. Maar hij is nu ook ten prooi gevallen aan een typische ziekte van deze tijd: een ongezonde obsessie voor wat moet doorgaan als een sportief rijgedrag. Niemand lijkt comfort nog bovenaan zijn lijstje te zetten. Goed, het is minder erg gesteld met de Koleos dan met sommige van zijn Duitse concurrenten, maar op de weg gedraagt de Koleos zich niet meer zo soepel als we ons hem herinnerden. Gelukkig blijft hij nog wel meer de nadruk leggen op comfort, en dankzij een uitstekend geluidsisolatie en een goede 2.0 dCi met 150 pk (de enige beschikbare motor) is de balans positief.

In het veld

Net als veel van zijn rivalen, is de Koleos beschikbaar als 4x2 of als 4x4. In dat laatste geval kan hij beschikken over het uitstekende vierwielaandrijvingssysteem van de Nissan X-Trail, dat over 3 instellingen beschikt: 2WD, Auto en 4WD Lock. In die laatste stand wordt het motorkoppel 50/50 verdeeld over voor- en achterwielen. Tijdens een kleine tocht door bos en dal, ploeterde de Koleos vlot door de modder, langs diepe sporen, over steile hellingen en dito afdalingen. Op die laatste kwam de afdaalhulp goed van pas. Het is maar zelden dat een constructeur aandacht besteedt aan de 4x4-capaciteiten van zijn SUV, daarom vermelden we het hier. Ook leek de vering ons soepeler, wat een plus is in het veld.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Renault Clio (2023) banner

Test: Renault Clio E-Tech, uniek in zijn genre (2023)

Autotests · Renault
Renault Espace (2023) banner

Test: Renault Espace, van monovolume naar SUV (2023)

Autotests · Renault
Renault Mégane E-Tech (2023) banner

Test: Renault Mégane E-Tech, reculer pour mieux sauter (2023)

Autotests · Renault
Ontdek meer