Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Eerste contact: Renault Kangoo Z.E. – Geen uitvluchten meer

Zelfs al is de wil er wel, toch moeten ook wij toegeven dat een reden om (nog) geen elektrische auto te kopen, snel gevonden is. Maar met de Renault Kangoo Maxi Z.E. is dat net iets moeilijker geworden.

Nu is het voor echt: de eerste elektrische Renaults zullen vanaf januari volgend jaar bij ons beschikbaar zijn, op het Autosalon zelfs al. Eentje, de Fluence Z.E. lijkt veroordeeld tot een marginaal bestaan. Maar de andere, de Kangoo Maxi Z.E. met 5 plaatsen is eigenlijk het beste aanbod dat je je momenteel op de elektrische wagenmarkt kan indenken.

Positionering

De beste elektrische auto van het moment? Jawel, en hier is de reden. Eerst en vooral kan je je eigenlijk geen betere tweede auto voor het gezin dromen: uitstekend voor de schoolrit, de boodschappen en zelfs voor de trip naar Ikea (de batterijen huizen onder de vloerplaat). Vooral korte ritjes, waarna hij weer aan de stekker kan. Geen verschil dus met de Mitsubishi i-Miev, Peugeot iOn of Citroën C-Zero, horen we u denken. Toch wel, de Kangoo is veel meer auto. 35.000 euro (batterijen inbegrepen) blijft een enorme smak geld voor een kleine stadswagen, zoals de iOn. Dan lijkt de Kangoo een betere deal: 22.000 euro, plus de huur van de batterijen. Die laatste is afhankelijk van omstandigheden: 72 euro per maand voor 3 jaar en 10.000 km/jaar tot 125 euro per maand voor 12 maanden en 30.000 km. Tenslotte ziet de elektrische Kangoo er ook gewoon als een Kangoo uit, en niet als de nieuwe ‘super planeet redder’. We zien in de cijfers ook dat consumenten de voorkeur geven aan de Toyota Auris hybride en niet aan de Prius – technologisch nochtans identiek – net omdat ze niet willen bestempeld worden als geitenwollen sok. Dat kan dus ook met deze Kangoo.

Zacht

We mochten proefrijden met de Kangoo Z.E. Maxi met 5 plaatsen uit het bestelwagengamma van Renault. Hij kan tegen betaling worden aangekleed met airco, elektrisch bediende ruiten en het Carminat TomTom navigatiesysteem. Alle comfort, maar dan nog ziet hij er net dat tikkeltje meer bestelwagen uit dan een echte Kangoo. Ander punt: de Maxi is 40 cm langer (4,6 meter). Maar voor de rest hoor je ons niet klagen. Want zelfs de echte Kangoo is nooit meer willen zijn dan ‘basic’ transport voor de hele familie. Voor stilte aan boord en bliksemstarts moet je elders zijn. Bij de Kangoo Z.E. bijvoorbeeld. Die is geruisloos in het gebruik, en lijkt zelfs goed om nog geen rammeltje te produceren met 20.000 km op de teller. En snel is hij ook. Met zijn 260 Nm vanaf de eerste omwenteling, kan hij menig Duitse berline het nakijken geven aan het verkeerslicht.

Maar het mooiste van al is wel de zachtheid waarmee hij door het verkeer beweegt. Het enige waar je wat aan moet wennen, is het remmen. Wie er een eco-rijstijl op nahoudt, kan op 200 meter van een rood licht al het gaspedaal volledig lossen en uitbollen. Wanneer je in de Kangoo je gaspedaal helemaal lost, vertraagt hij vrij abrupt. Je moet dus de kunst van het zachtjes lossen aanleren, om het vertragend effect onder controle te houden. Om echt tot stilstand te komen, laat je dan het gaspedaal helemaal los. Vaak is het dus zelfs niet nodig om het rempedaal te gebruiken. Moeilijk? Eigenlijk niet, het leest moeilijker dan het is.

Besparen

Een eerste besparing betreft dus het gebruik van de remschijven. Bovendien rekent Renault voor dat de onderhoudskosten van de elektrische Kangoo 20 tot 25% lager zijn dan die van een gewone Kangoo. De aankoopprijs blijft onder controle, alleen het huurcontract voor de batterijen doet schrikken. Maar hoe langer je hem wil houden, en hoe lager de kilometers, hoe beter. Volgens Renault moet je rekenen op 75 euro per maand wanneer je hem 5 jaar houdt en jaarlijks 15.000 km rijdt.

Met ons testgemiddelde van 16 à 18 kWh per 100 km, zou het aan de huidige Belgische elektriciteitsprijzen minder dan 4,2 euro kosten om 100 km te kunnen rijden. Voor een diesel is dat het dubbele.

De Vlaamse overheid rekent bovendien geen BIV aan, en je krijgt 30% van de aankoopprijs terug in de vorm van korting op je belastingen. Dat maakt het allemaal wel heel interessant. Had ik nu maar een garage waar ik hem kon opladen...

Klik hier voor alle nieuws over het merk Renault

Klik hier en zoek uw occasie Renault Kangoo Z.E. tussen de duizenden tweedehands auto’s.

Klik hier voor een overzicht van Renault Kangoo Z.E., en een selectie van tweedehandse

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Renault Clio (2023) banner

Test: Renault Clio E-Tech, uniek in zijn genre (2023)

Autotests · Renault
Renault Espace (2023) banner

Test: Renault Espace, van monovolume naar SUV (2023)

Autotests · Renault
Renault Mégane E-Tech (2023) banner

Test: Renault Mégane E-Tech, reculer pour mieux sauter (2023)

Autotests · Renault
Ontdek meer