Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Eerste contact: Porsche 911 Targa – (Wel)Kom terug!

Mike Tyson, Ben Johnson, Lance Armstrong, Justine Henin, Michael Jordan,… De sport loopt vol met sterren die hun comeback zagen mislukken. Bij deze Porsche is dat niet het geval.

Is de term comeback hier eigenlijk wel op zijn plaats? Want sinds zijn geboorte in 1965 is de Porsche 911 Targa nooit helemaal weggeweest. Alleen heeft Porsche er zich sinds een twintigtal jaar – vanaf de 993 – nogal makkelijk vanaf gemaakt door een reeks 911’s met een uitvergroot open dak te bestempelen als targa. Ter verdediging van Porsche, met de 993 kreeg het merk ook een meer bourgeois cliënteel dat niet langer bereid bleek om zelf een deel van het dak te verwijderen. Gelukkig laat de technologie in 2014 toe om een echte targa te bouwen die zelf het corvee overneemt.

Puur

De huidige 911 kan quasi unaniem op goedkeuring rekenen. Na jaren zoeken naar een modern leven met iconische vormen, is hij opnieuw zo knap en zo puur geworden als het origineel, ondanks een meer dan behoorlijke groei in de lengte. Dus leek het niet meer dan logisch dat het voor de terugkeer van een echte Targa wachten was op de huidige 911. Een echte Targa? Wees maar gerust.

Hij neemt de trekken over van een echte Targa, waarbij de beperkte open ruimte en het deel van het dak dat kan worden weggenomen. De zijruiten krijgen geen raamrand, de rolbar is duidelijk getekend, en achteraan heeft hij een dak dat de volledige achterkant rondt. Zoals we al stelden, volstaat het nu om op een knop te drukken om het dak (een stoffen dak met drievoudige laag) te verwijderen en achter de inzittenden op te bergen. Dat gebeurt in 19 seconden, maar de auto moet wel stil staan.

4 en 4S

Waar de echte laatste Targa een 964-model was, was de 993 wel de eerste Targa die ook met vierwielaandrijving kon worden besteld. De nieuwe Targa is uitsluitend als Carrera 4 en 4S te verkrijgen. Dat maakt hem achteraan 4,4 cm breder dan een gewone 911. De Targa 4 heeft een 3.4 motor met 350 pk, de Targa 4S krijgt de 3.8 met 400 pk. Zowel een manuele bak als een PDK dubbele koppelingsbak zijn mogelijk, beide met zeven versnellingen.

Niet extreem, dus perfect

Of hij nu in de normale stand staat, dan wel in sport, de 911 Targa verrast niet door zijn explosiviteit. Jawel, hij is snel (282 km/u top, 0-100 in 5,2 seconden voor de Targa 4), maar hij vereist geen aparte racersopleiding wanneer je eens probeert hard te gaan. Daar zijn we eigenlijk wel blij om, want hij laat je toe plezier te hebben in een auto die er altijd een wat ander rijgedrag op na zal houden met zijn lichte neus en een achterkant die steeds zal schuiven wanneer je probeert te snel het gas te openen in een bocht. Hij verliest ook niet te veel structurele stijfheid. Zoals steeds valt een 911 vooral op door zijn comfort als sportieve auto. Met de ‘old school’ Targa maakt dat de beleving des te leuker. Je zou kunnen zeggen: zoals in een 911 cabrio, maar dan met meer stijl.

Zelf ben ik nooit een ‘Porschist’ geweest. Je beleeft steeds lol aan het stuur van een Porsche, enkele zijn ronduit legendarisch, maar nooit had ik het gevoel dat ik nog een tweede keer wilde langskomen. Vandaag is dat anders. De 911 Targa heeft me liggen gehad, ik ben verliefd. Hij komt daarmee als eerste Porsche ooit postvatten op mijn après Euromillions-shoppinglijst. Want goed, wie er een wil heeft voor de Targa 4 112.409 euro nodig en voor de Targa 4S 127.413 euro.

Van een geslaagde comeback gesproken. En wat voor èèn.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Porsche 718 Cayman GT4 RS (2022) banner

Porsche 718 Cayman GT4 RS: de juiste genen

Autotests · Vergelijk autotests
Porsche 718 Cayman GT4 (2022) banner

Porsche 718 Cayman GT4: racepaard

Autotests · Porsche
AS24 Porsche 911 GT3 2021 banner

Porsche 911 GT3: eindigen met een knal

Autotests · Porsche
Ontdek meer