Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Eerste contact: Opel Insignia BiTurbo – Nadeel van alle aard

Vier jaar na zijn lancering lijkt de Insignia nog lang niet toe aan een facelift. Hij oogt nog zo fris als toen. Maar wat hij voor sommige markten nodig lijkt te hebben, is meer vermogen.

Opel mag het dan als merk momenteel minder goed doen, daar heeft de Insignia geen schuld aan. Op markten waar vermogen fiscaal minder zwaar bestraft wordt dan bij ons, zijn het zelfs de topmotoren die het merendeel van de verkoop voor hun rekening nemen. Markten die ook meer willen dan diesels met 160 pk. Opel moest het zich geen twee keer laten zeggen.

Een kleine en een grote

Zodoende kreeg de 2.0 CDTi een tweede turbo aangemeten om de BiTurbo te vormen. Er is nu een kleintje, dat blaast van minder dan 1.500 opm, en er is een grote die boven 3.000 opm in actie komt. Daartussen werken ze beide. Dat geeft een maximaal koppel van 400 Nm (+50) tussen 1.750 en 2.000 opm, en 195 pk bij 4.000 opm.

Snel, op weg!

De nieuwe motor komt met een waaier aan keuzemogelijkheden: klassieke berline of break, voorwielaandrijving of 4x4. Voor de gelegenheid laat Opel het Super Sport chassis debuteren. Dit maakt gebruik van de Flex Ride instelbare ophanging, maar voegt daar de high performance voortrein van de Insignia OPC aan toe, net als een remsysteem van specialist Brembo. Bij de lancering is dit onderstel uitsluitend beschikbaar met 4x4 aandrijving, maar Opel heeft ons beloofd dat het ook naar de voorwielaangedreven modellen zal worden uitgebreid.

Laaaang

We zijn aan de test begonnen met een 4x4 break. Het onderstel weet best hoe het moet omspringen met een slingerende weg, maar het valt toch op dat je er de vaart moet weten in te houden. De 195 pk en 400 Nm lijken niet allemaal op het rendez-vous wanneer we ze aanporren. De verklaring schuilt in het extra gewicht dat de integrale aandrijving met zich meebrengt. En dus moet de motor zich meer inspannen en stijgen verbruik en uitstoot. Om die stijging binnen de perken te houden (5,6 l/100 km, CO2: 149 gr/km) moest Opel de verhoudingen van de versnellingsbak langer maken. En hierdoor gaat een deel van de vermogenwinst verloren. Onder 1.500 opm is de BiTurbo niet echt indrukwekkend te noemen. En eigenlijk kunnen we niet echt zeggen dat het vervolgens spectaculair verbetert. Hetzelfde gevoel dat we ook al hadden met de Astra GTC 1.6 Turbo met 180 pk.

Wel bracht een test met een voorwielaangedreven variant beterschap. Standaard Flex Ride chassis, en we voelden al bij de eerste meters dat dit de betere keuze is. Zonder het gewicht van zijn 4x4-systeem komt de Insignia veel kwieker voor de dag. De verhoudingen van de versnellingsbak zijn hier korter, waardoor hij sneller is in de acceleraties. We denken dat de opgegeven cijfers – 8,7 seconden tot 100 km/u en een top van 230 km/u – haalbare kaarten zijn. In deze configuratie geeft Opel 4,9 l/100 km op en 129 gr/km CO2-uitstoot. Missen we het Super Sport chassis? Niet echt, want de Flex Ride stuurt uit zichzelf reeds uitstekend.

Niet welkom bij ons

Als u al verlekkerd naar de velgen kijkt die specifiek zijn de BiTurbo, maar er niet meteen eentje op uw verlanglijst heeft staan, wel, hoop dan maar niet te veel dat u er eens eentje zal kruisen. De voorstellen van het hogere ‘voordeel alle aard’ voor bedrijfswagens maken hem eigenlijk al zo goed als onverkoopbaar nog voor hij bij ons op de markt is. Jammer, want zijn basisprijs van 27.520 euro en zijn rijkelijke standaarduitrusting maken de Insignia BiTurbo meer dan de moeite waard.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Opel Astra GSe test AS24

Opel Astra GSe: meer dan alleen verpakking

Autotests · Opel
Opel Astra Hybrid (2023) banner

Opel Astra Hybrid 180: Astra, ben jij dat?

Autotests · Opel
Opel Astra Sports Tourer (2022) banner

Opel Astra Sports Tourer: de goede huisvader

Autotests · Opel
Ontdek meer