Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Eerste contact: Mercedes C-klasse Break – Een bochtenhistorie

Vier maanden na de lancering van de berline, rijdt Mercedes de C-klasse Break voor. Sommigen vinden hem knapper dan de berline.

Waardoor meteen zijn laadruimte naar het achterplan verwezen wordt als koopmotivator. Wel, wij gaan het niet betwisten. Mercedes rijdt hier een pracht van een auto voor. Het is maar onze persoonlijke mening, maar volgens ons is er nooit een sensueler gelijnde break uitgekomen sinds de Alfa Romeo 156 Sportwagon, sportbreaks daargelaten natuurlijk. Maar toch, het wil wel wat zeggen.

Volume

Toch is de Mercedes C-klasse Break ook een echt handige jongen. In gewone toestand is zijn koffer al een fijne 490 liter groot. Dat is vijf liter meer dan de vorige generatie. Met de bank plat wordt dat 1.510 liter (+10 liter). Mercedes heeft trouwens aandacht aan de details besteed in de koffer: de bank kan elektrisch neer, en je kan kiezen om de klep automatisch te laten sluiten, net als de afdekhoes. Met de hands-free kan je via een beenbeweging onder de bumper de koffer laten openen. De nieuwe C-klasse Break is met 4,7 meter zo'n 2 cm langer dan de berline. Maar ten opzichte van de vorige C Break zijn er een volle 10 cm bij gekomen, en 4 cm in de breedte en 8 cm in de wielbasis. Daarvan komt 4,5 cm de benen van de passagiers achteraan ten goede.

Technologie

We zouden een boek kunnen schrijven over de technologie aan boord van een Mercedes. Dus: keuzes maken. Er is de steer control, die via een lichte tegendruk in het stuur aangeeft wat de bestuurder moet doen om de controle te houden. Iets wat zich alleen in noodsituaties stelt natuurlijk. Het is bij Mercedes een gewoonte geworden dat een nieuw model een primeurtje mee krijgt, dat dan later naar de andere modellen afzakt. Hier is dat de Mercedes Connect Me, die niet alleen automatisch de hulpdiensten verwittigd wanneer er minstens èèn airbag is afgegaan. Nee, de bestuurder kan via zijn smaprtphone ook verbinding maken met de auto, en zo op afstand de tankinhoud checken, en de airco.

Twee diesels, drie benzines

In afwachting van een rijker gevulde catalogus, moet de klant zich behelpen met drie benzines en twee diesels: de C180 (1.6 156 pk), C200 (2.0 184 pk), C250 (2.0 211 pk) en de BlueTec C220 (2.2, 163 pk, 4,3 l/100 km, 180 gr/km CO2) en de C 250 (2.2 204 pk). We hebben de belangrijkste voor onze markt getest, de C200 benzine en de C220 BlueTec. In de berline viel ons al op hij levendig en beschikbaar die diesel is (400 Nm bij 1.400 opm, 0-100 in 7,9 sec). Bij kruissnelheid was hij opvallend stil, wanneer je hem op zijn staart trapt, iets te luid. In de break leek dat laatste probleem minder prominent.

Maar als grote liefhebbers van benzines, was het de C200 die ons hart stal. Vooral dan wanneer je bochtige wegen aansnijdt. Je voelt dan echt dat de voortrein 20 kg minder motorgewicht te dragen heeft dan de 2.2 diesel, ondanks zijn minder hoge koppel (300 Nm bij 1.200 opm). Hij stuurt prettiger. Wat in elk geval duidelijk is geworden: welke motor je ook kiest, de dagen dat een Mercedes dynamisch zijn concurrenten moest laten gaan, zijn geteld. Zonder dat Mercedes daarvoor ook maar iets van zijn legendarische comfort heeft moeten opofferen. Het DNA van Mercedes raakt zo alleen maar versterkt. Nu, goedkoop is het allemaal niet. De Mercedes C- 180 Break kost 34.485 euro. Onze C200 gaat al richting 38.357 euro en de C220 BlueTec is er vanaf 39.325 euro. Duur, maar de moeite waard.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

23c0118 001

Test: Mercedes GLS 450d, als groot niet genoeg is (2024)

Autotests · Mercedes-Benz
Mercedes-EQB test 01

Test: Mercedes EQB facelift, verdoken ster (2024)

Autotests · Mercedes-Benz
23c0093 235

Test: Mercedes GLE 400 e Coupé, in de schaduw van de reus (2023)

Autotests · Mercedes-Benz
Ontdek meer