Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Eerste contact: Mercedes-Benz A 45 AMG – Onderaan de ladder

Tot hiertoe moést een AMG een achtcilinder en achterwielaandrijving hebben. Maar in de huidige tijdsgeest werd het gamma toch onderaan uitgebreid om een ‘jonger’ publiek te bereiken. We gingen na of deze A 45 met viercilinderturbo en vierwielaandrijving nog steeds een echte AMG is.

Een ideale plek om dit uit te zoeken was het Bilster Berg Drive Ressort, een uitdagend testcircuit in Duitsland, waar we aan de slag konden met de ‘Edition 1’, die zich onderscheidt door extra spoilerwerk, een sportuitlaat en erg goede AMG-sportstoelen. Aan het stuur is meteen duidelijk dat dit sportwagentje heel wat potentieel heeft. Ronde na ronde wordt tegen een hoog tempo afgewerkt, maar de A 45 geeft geen krimp. Het rijgedrag is zeer stabiel en de remkracht indrukwekkend, dankzij de geventileerde schijven van 350 mm vooraan en 330 mm achteraan.

Racestart for dummies

De 2 liter-turbo onder de motorkap van de kleinste AMG is al onder 2.000 t/min. alert, maar geeft zijn maximum koppel van 450 Nm vrij op 2.200 t/min. Vervolgens ontplooit de power zich heel lineair tot de piek van 360 pk bij 6.000 t/min. wordt bereikt. Doortrekken tot de top van 250 km/u verloopt erg geestdriftig, mede dankzij het feilloze werk van de zevenbak met dubbele koppeling, die trouwens gebruik maakt van de elektronica van de SLS.

Dankzij de Racestart-functie schiet zelfs een onervaren rijder als een raket uit de startblokken met de A 45 AMG en klokt moeiteloos de vooropgestelde 4,6 sec. af voor de sprint van 0 tot 100 km/u. Voor het opschakelen vertrouw je best blindelings op de automatische Sportmodus, maar bij het terugschakelen is het wel nog steeds handiger om met de peddels de gepaste versnelling te kiezen. De sportieve rijder zal waarschijnlijk steeds de manuele modus verkiezen om eventueel opschakelen net voor de volgende bocht te vermijden.

Asfaltklever

De vierwielaandrijving maakt gebruik van een elektronisch gestuurde lamellenkoppeling op de achteras, die tot 50% van het motorvermogen naar de achterwielen leidt. Afhankelijk van de positie van het ESP (On, Sport, Off) werkt deze koppeling agressiever om bij een sportieve rijstijl sneller meer koppel op de achterwielen te brengen. Leuk, maar toch is ‘power oversteer’ schier onmogelijk op een droog wegdek met de A 45 AMG die in vrijwel alle omstandigheden vreselijk neutraal blijft. Ook de klevende 235-35/19-rubbers helpen daarbij een stevig handje. Enkel na stevig smijtwerk zet de kleine sportieveling zijn kontje een beetje opzij.

De cocktail van de vierwielaandrijving, de turbomotor en de transmissie met dubbele koppeling maakt van de A 45 AMG een zeer controleerbare, maar tegelijk erg performante sportwagen, die ook op een circuit weet te overtuigen. Wel is nog steeds een flinke portie stuurmanskunst vereist om het volle potentieel te benutten, zeker omdat het kleine turbogat wat anticipatie vereist om met maximale tractie uit de bocht te scheuren.

Of de A 45 een echte AMG is? Jawel, zeker met de doelstelling om een breder publiek aan te spreken dat met een sportwagen elke dag wil rijden, zomer en winter, ook als er enkele sneeuwvlokken vallen. Bovendien is de A 45 AMG met een prijskaartje van 48.642 euro een echt koopje in het gamma. Voor de exclusievere ‘Edition 1’ wordt nog een goede 8.000 euro extra aangerekend. Tja, voor wat, hoort wat.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Mercedes-EQB test 01

Test: Mercedes EQB facelift, verdoken ster (2024)

Autotests · Mercedes-Benz
23c0093 235

Test: Mercedes GLE 400 e Coupé, in de schaduw van de reus (2023)

Autotests · Mercedes-Benz
AS24 Test Mercedes E-Klasse 2023 1

Test: Mercedes E-Klasse, van taxi tot iPad (2023)

Autotests · Mercedes-Benz
Ontdek meer