Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Eerste contact: McLaren 650S – Driver-Friendly

Na de MP4-12C en de nu al legendarische P1, duikt er een derde McLaren op. De 650S is meer dan een duchtig gewijzigde 12C. Hij is een zinnenprikkelende ervaring uit een nieuwe dimensie.

McLaren Automotive is de tak binnen McLaren die zich bezighoudt met de auto’s met nummerplaten. Die tak bestaat pas sinds 2011. De andere tak zijn die mannen die alleen op zondag moeten werken, in de F1. McLaren Automotive heeft zich in drie jaar een duchtige reputatie bijeengefietst. Met slechts drie modellen hees het merk zich op gelijke hoogte met gevestigde waarden als Ferrari en Lamborghini. De 650S brengt zelfs iets heel uniek naar de wereld van de supercars. Maar daarvoor moet u doorlezen tot het einde.

Halfbloed

Het uiterlijk valt al bij al eenvoudig te definiëren. Op enkele nuances na, is dit een 12C met het gezicht van de P1. Die nuances, dat zijn hertekende zijdelingse luchtopeningen, kleine carbon windgeleiders achter de wielkasten achteraan, een iets luxueuzer afwerking van het interieur (dat van de 12C, met nog steeds hopeloos gps inclusief) en de optie om sportstoelen in carbon te bestellen. Het gezicht maakt de 650S alvast heel wat knapper dan de 12C, die velen te discreet vinden. Nu, denk vooral niet dat die opsmuk er louter is om meer klanten te lokken. We zijn hier bij McLaren, elke ingreep dient een doel te hebben. En dat doel is meestal sneller gaan. Da’s genoteerd…

+ 24%

De ontwikkeling van de 650S kwam er na die van de P1, en daar heeft hij wel profijt uit gehaald. Heel wat elementen van de P1 zijn ook aan bod gekomen in de 650S. Laten we het eens over dat gezicht hebben. Dat lijkt visueel enorm op dat van de P1, maar volgens McLaren helpt het de 650S ook aan 24 procent meer neerwaartse druk dan de 12C. We kunnen u zeggen dat je geen FIA-licentie nodig hebt om het verschil tussen de twee te voelen, zelfs bij legale snelheden.

De 650S neemt het carbon chassis over met aluminium kaders van de 12C, maar al het andere is gewijzigd. De vering is strakker getrokken (22% vooraan, 37% achteraan). De gestuurde ophanging beschikt over gewijzigde controlekleppen, maar het alledaags comfort blijft behouden ondanks de stijvere vering. Hij krijgt standaard carbon-keramische remschijven, en de software voor chassis en motor is bijgespijkerd. Idem dito voor de actieve aërodynamica. Natuurlijk is er nog de 3.8 V8 biturbo. Nokkenassen, uitlaatkleppen, koelingscircuit, kleptiming en de cartografie van de motor zijn allen veranderd. Hij wint zo 25 pk (tot 650 pk), 78 Nm (678 Nm), 3 km/u in topsnelheid (333 km/u) en eentiende in de sprint (0-100 km/u in 3,0 sec). Niet de grote prestatiewinsten, maar daar komt nog bij dat McLaren in het proces 100 kilogram wist uit te sparen op het totale gewicht van de auto.

Professor

Op de kleine wegen die ons naar het circuit brengen, voelen we reeds hoe de voortrein meer druk heeft dan de 12C. Dat laat zich ook opmerken in een verbeterd stuurgevoel. Terwijl dat al goed was. De auto is ook bijzonder stabiel in de acceleraties, die even lang en snel aanvoelen als in de 12C. Maar dankzij de verbeteringen aan de motor en de dubbelekoppelingsbak met zeven verzetten pikt hij nu sneller in. Met motor en onderstel in de sportstand, voelt hij terzelfder tijd intenser en meer ontspannen aan. Dat heeft hij vooral aan zijn vergevingsgezinde ophanging te danken. Maar er is meer.

Eigenlijk begin ik de 650S pas echt goed te begrijpen op circuit. Alle instellingen staan nu in Track-modus. De rijhulpen grijpen discreet in. Hoewel ik me daar normaal gezien niet gelukkig bij zou voelen, helpt het me nu om me op mijn gemak te voelen in de 650S. Dat is meestal een moment waarop je moet beginnen opletten voor overenthousiasme. Want supersportieve auto’s op circuit, hebben meestal slechts èèn ambitie: elke rijfout genadeloos afstraffen. Niet zo in de 650S. Die is vooral in het remmen zo communicatief ingesteld dat hij meer op een instructeur begint te lijken: ‚opgepast, hier. Foutje gemaakt? Geen probleem, doen we nog eens.’ De 650S is de eerste vriendelijke supercar. Hij lijkt je vooruit te willen helpen met je stuurmanskunsten, terwijl hij ook nog eens het comfort van een grote berline achter de hand houdt.

Ook hield wel al van de 12C, ook al liet zijn fysiek me wat koud. De 650S? Jongens toch. Goed, je moet dan wel met 235.000 euro op de proppen komen. Of 259.000 euro voor wie de Spider wil.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Test: McLaren 720S – Leren voor gevorderden

Autotests · McLaren

Eerste contact: McLaren 675 LT – Een ontmoeting met geschiedenis

Autotests · McLaren

Threshold: Stoffel Vandoorne kreeg F1-doop in Goodwood – ‘Vooral M23 maakte indruk’

Autotests · McLaren
Ontdek meer