Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Eerste contact: Mazda CX-3 – Charmeur

In de categorie van stads-SUV’s, moet je je tegenwoordig laten gelden. De concurrentie is er moordend. Met de CX-3 trekt Mazda de kaart van discrete verleiding.

Nissan Juke, Opel Mokka, Renault Captur, Peugeot 2008,… Dat zijn nog maar de bestsellers in dit hippe segment. Allen houden ze er een opvallend uiterlijk en interieur op na om de blikken naar zich te lokken. De Mazda CX-3 komt met een charmant design voor de dag, waarmee hij vooral wil zeggen dat nodeloze aandachttrekkerij niet aan hem besteed is. Een sterk statement.

Kwaliteit

Die discrete charme drukt hij nog meer door in het interieur. Mazda is naar onze mening de constructeur die het best begrijpt dat consumenten gevoelig zijn aan wat we de waarneembare kwaliteit noemen. In de CX-3 valt ons zo op dat Mazda kwaliteitsvolle materialen gebruikt, maar die vooral zo geassembleerd zijn dat ze het interieur een geraffineerde indruk geven. Dat hebben we bij de concurrentie nog niet gezien.

Als een grote

De CX-3 heeft een lengte van 4,3 meter, wat hem een van de grootste deelnemers in zijn klasse maakt. De logica dicteert dat hij dan ook één van de ruimste is, wat je vooral op de achterbank merkt. De koffer daarentegen valt net binnen het gemiddelde met zijn 350 tot 1.260 liter. De nieuwe Mazda is niet alleen groot in afmetingen, maar ook groots in zijn technologie. Naast de klassieke infotainmentsystemen met alle mogelijke compatibiliteitsmogelijkheden en services, kan hij ook compleet nieuwe rijhulpen krijgen voor dit segment. Zo is er de automatische noodremhulp. Tot nog toe leidde Nissan de dans op dat vlak met zijn Safety Shield, maar de CX-3 doet nu toch beter.

Twee motoren

In juni laat Mazda hem op de markt los met twee motorkeuzes. Er is een 2.0 benzine met 120 pk en met 150, en een 1.5 turbodiesel met 150 pk. De 120 pk benzine krijg je uitsluitend met voorwielaandrijving, de 150 pk met 4x4. De diesel laat beide keuzes open. Elke motor kan met manuele zesbak, of met zestrapsautomaat.

Een 2.0 benzine lijkt misschien wat groot voor deze auto, maar dankzij de gewichtsbesparende en efficiënte SkyActiv-maatregelen toont deze 2.0 zich een zeer sobere en propere motor. Hij voldoet aan de Euro6-normen, haalt 5,9 l/100 km en 137 gr/km CO2. Dat plaatst hem op dat vlak op dezelfde hoogte als heel wat 1.6 motoren van de concurrentie. Door zijn grotere longinhoud is hij soepeler. Jammer genoeg straffen de fiscale regimes in Brussel en Wallonië hem af, maar in Vlaanderen komt hij beter uit de verf door zijn lage CO2.

We reden de 1.5 diesel, die uitstekend geplaatst is voor heel ons land. De motor lijkt nog wat geëvolueerd sinds onze vorige kennismaking in de Mazda2 Alleen blijft ons gevoel hetzelfde. Hij is stil en zuinig. Mazda geeft 4 l/100 km op voor 105 gr/km CO2, wij haalden 5,5 l/100 km. Maar hij voelt minder vinnig aan dan zijn 270 Nm bij 1.600 opm aangeven. Aan het gewicht ligt het niet, de CX-3 weegt slechts 1.165 kg. Maar de manuele bak heeft erg lange verhoudingen om het verbruik te drukken. Jammer, want hij schakelt lekker kort, zoals in een MX-5. Je voelt ook dat de CX-3 gewillig ja zegt tegen een sessie bochtenpikken. Maar die bak doet het rijplezier wat teniet. Nu ja, Mazda heeft hem ook nooit ontwikkeld als dynamische keuze. De CX-3 blijft vooral coherent, al had hij wat ons betreft dynamischer mogen aanvoelen. Maar voor elke dag belooft hij aangenaam gezelschap te worden.

De prijzen staan nog niet vast, maar voor een basis 2.0 met 120 pk zou je op 18.000 euro moeten rekenen.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Mazda CX-5 (2022) banner

Mazda CX-5: beter met de jaren

Autotests · Mazda
mazda-cx-60-back

Mazda CX-60 PHEV: overtuigingskracht

Autotests · Mazda
AS24 Mazda 2 2021 banner

Mazda 2: onbekend maakt onbemind

Autotests · Mazda
Ontdek meer